معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان هستند بنابراین باید برای ارائه خدمات درمانی و مراقبتی به آنها، نهایت تلاش و همکاری را انجام دهیم.

۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ایرانی سرطان دارند/ ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول دارو

به گزارش «قدس آنلاین»،   دکتر علی اکبر سیاری صبح یکشنبه در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان در بیمارستان محک، افزود: هر سال در دنیا ۱۴ میلیون نفر و در ایران حدود ۱۰۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و سالانه در دنیا ۸۰ میلیون نفر و در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بر اثر سرطان، جان خود را از دست می دهند و این روند رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: از حدود ۸ هزار میلیارد تومانی که هر سال در حوزه دارو توسط دولت هزینه می شود، حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه داروهای بیماران سرطانی صرف می شود بنابراین لازم است که به سمت پیشگیری و تشخیص زودهنگام حرکت کنیم.

سیاری با بیان اینکه در دنیا برنامه های جامعی برای مقابله و کنترل سرطان وجود دارد افزود: عوامل خطر سرطان شامل عوامل رفتاری مانند مصرف سیگار و عدم تحرک و نیز عوامل محیطی مانند آلودگی هوا است بنابراین دو استراتژی را برای مقابله با این خطرها انتخاب کردیم.

وی تصریح کرد: مردم ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول می ذهند که زودتر جان خود را بر اثر مصرف دخانیات از دست بدهند و هر سال حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار مرگ در کشور، مرتبط با دخانیات است.

معاون وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری، شناسایی افراد مستعد سرطان و پیشگیری از آن در کشور، افزود: برنامه جامعی تهیه شده و در طرح تحول سلامت نیز با کمک معاونت های وزارت بهداشت، برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان در حال اجرا است.

وی گفت: پویش ملی مبارزه با سرطان از سال ۹۲ در دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شده اما برای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان، نیازمند توسعه همکاری های بخشی و بین بخشی هستیم.

سیاری با اشاره به همکاری وزارت بهداشت با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش برای کاهش بیماری های غیرواگیر، گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت با همکاری مجلس، افزایش مالیات سیگار بود اما صاحبان صنایع دخانیات در دنیا به قدری قدرت دارند که ممکن است اینگونه اقدامات را خنثی کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ترویج تغذیه با شیرمادر بسیار مهم و ضروری است زیرا می توانند موجب کاهش ابتلای فرزندان به چاقی و اضافه وزن، سرطان و سکته های قلبی و مغزی شود.

وی گفت: در برنامه کنترل سرطان، در سطح بین الملل ۹ هدف و در ایران ۱۳ هدف اصلی در نظر گرفته شده و از ایران دعوت شده که در سالهای ۲۰۱۸، ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ گزارش اقدامات خود در این حوزه را در سازمان جهانی بهداشت ارائه دهد.

سیاری یادآور شد: در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان هستند بنابراین باید برای ارائه خدمات درمانی و مراقبتی به آنها، نهایت تلاش و همکاری را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.