مشهد- پس از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران که به فاجعه فراموش نشدنی در کشور تبدیل شد، اظهار نظرهای مختلفی از سوی کارشناسان و مسؤولان برای بررسی ابعاد این حادثه و حوادث مشابه آن طرح شد.

بازنگری اماکن مشهد برای آمادگی با بحران ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، آنچه برای استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد نیز می‌تواند نقشه راه و راهگشا باشد تا شاهد تکرار این حادثه تلخ نباشیم، صحبت‌های استاندار خراسان رضوی در گفت وگویی صمیمانه با قدس است.

علیرضا رشیدیان روز گذشته درست دو روز پس از این حادثه، در گفت وگوی اختصاصی با قدس، به اصلی تأکید می‌کند که پرهیز از جوزدگی و جلوگیری از غافلگیری در مواجهه با این حوادث است.

او اولین چیزی که بعد این مصیبت برای استاندار خراسان رضوی سنگینی کرده را بعد از غم سنگین از دست دادن آتش نشانان فداکار، تمام ساختمانهای مرتفع کلانشهر مشهد عنوان می‌کند و می‌گوید: بلافاصله پس از این حادثه همه این ساختمان‌ها به نسبت تاریخ ساختشان مقابل چشمان من رژه رفته اند.

وی می‌افزاید: ما آتش سوزی برج سلمان را تجربه کردیم اما خداوند به ما رحم کرد و توانستیم با تلاش آتش نشانان آن را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم به فاجعه‌ای انسانی تبدیل شود، اما این اتفاق باید تلنگری باشد برای تمام ساختمان‌هایی نظیر پلاسکو که در خراسان رضوی و مشهد کم نداریم.

او تمام هتل‌هایی که در زمان پیک جمعیت مسافر و ایام عید پر می‌شوند را نمونه بارز این ساختمان‌های خطرناک عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: باید از همین حالا یک مروری جدی در ایمن سازی آن‌ها صورت بگیرد.

وی با تأکید بر پرهیز از جوزدگی برای استفاده از این تلنگر  می‌گوید: تا کنون در قالب ستاد پدافند غیر عامل، چندین مانور داشتیم که باید با یک بررسی مجدد و به دور از جو زدگی دوباره اجرا شوند.

وی با بیان اینکه نباید هرگز مردم را بترسانیم می‌افزاید: معتقدیم ایجاد وحشت عمومی هرگز راهکاری کارشناسی شده نیست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ایجاد یک حرکت احساسی شدید در کشور به دلیل بروز این حادثه اظهار می‌دارد: باید از این حرکت احساسی در جهت تبدیل به یک ظرفیت و انرژی در جهت صحیح خودش استفاده کرد و اجازه نداد در حد یک احساس باقی بماند.

به گفته وی، همان موقع که حادثه برج سلمان رخ داد یک زنگ خطری برای مشهد بوجود آمد چون مجوز بلند مرتبه سازی صادر شده، بدون اینکه پیش بینی‌هایی در حوزه‌های مختلف صورت بگیرد.

وی زندگی بدون حادثه را غیرممکن برمی شمارد و می‌گوید: مهمترین چیزی که برای مدیریت بحران باید مدنظر قرار بگیرد تصمیم گیری در مدیریت کلان به دور از غافلگیری است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۰ درصد مساحت خراسان رضوی روی گسل‌های زلزله خیز قرار دارد، اظهار می‌دارد: سابقه وقوع زلزله‌های بزرگ در خراسان رضوی نشان می‌دهد اگر ما از الان برای بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی فکر، طراحی و پیش بینی نکنیم آن موقع قطعاً دچار غافلگیری خواهیم شد.

رشیدیان تمهیداتی متناسب با سازوکارهای منطقه‌ای را در ساخت ایستگاه‌های جدید آتش نشانی مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: قبل از هر اقدامی در جهت تامین تجهیزات باید اول پهنه منطقه را متناسب با جمعیت شناسایی کرد؛ به عنوان مثال در حاشیه شهر با کوچه‌های کم عرض، کامیون‌های بزرگ اصلاً کارایی ندارد و در مقابل برای منطقه‌ای که آسمانخراش دارد سازوکار دیگری مطالبه می‌شود تا هیچ گاه غافلگیر نشویم.

وی با رد اظهارنظرهای غیر کارشناسی درخصوص اینکه در شرایط فعلی کشور آیا هواپیمای مسافربری نیاز بود یا هلیکوپتری که بتوان از آن برای خاموش کردن آتش استفاده کرد نیز اظهار می‌دارد:  این منتقدان نمی‌دانند که یکی از نقاط ضعف هلیکوپتر رفتن روی آتش است بخاطر اینکه هلیکوپتر چون بالگرد است و با حرکتی که می‌کند هوا را پایین می‌دهد و از آن طرف آتش هوا را بسیار سبک می‌کند و افت سطح پروازی خطرناکی پیدا می‌کند لذا در اکثر دنیا به جای هلیکوپتر از هواپیمای اطفای حریق استفاده می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه خواستار توجه ویژه برای ایمن سازی حاشیه شهر می‌شود و می‌افزاید: در حاشیه شهر مشهد خانه‌هایی داریم که از لحاظ ساختار هیچ مطابقتی با مبانی مهندسی ندارند و بشدت نیازمند تامین زیرساخت‌های ایمنی می‌باشند.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی ساختمان‌های مرتفع و خطرپذیر کلانشهر مشهد هم می‌گوید: متولیان امر مدعی‌اند که برخی ساختمان‌های بزرگ شهر حتی اجازه ورود کارشناسان سازمان آتش نشانی را نمی‌دهند اما من همین جا اعلام می‌کنم هر جایی که رفتید و آنجا تمکین نکردند برای اجرای دستورات اعلام کنید ما حتی اگر لازم باشد از ظرفیت دستگاه قضایی استفاده خواهیم کرد تا شرایط ایمنی برای زندگی در این کلانشهر فراهم باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.