مردی که روزی دوبنده کشتی را برتن می کرد و می توانست مدال المپیک را بگیرد حالا در لباس آتش نشانان از مردم مدال لیاقت گرفته است.

گفتگوی قدس با ملی پوش سابق کشتی و آتش نشان فعلی در مورد اتفاقات اخیر

قدس آنلاین - گروه ورزشی: هاشم رسایی فر: زمان اختتامیه مسابقات کشتی جام تختی وقتی 3 نفر از کشتی گیران ملی پوش کشورمان به نشان اعلام همدردی با جامعه آتشنشانان کشور با لباس آتشنشانی جوایز خودشان را دریافت کردند نا خودآگاه ذهنم سمت ورزشکارانی رفت که بعد از اتمام دوران حرفه ای ورزش شان لباس ورزش از تن به در کردند و با پوشیدن لباس آتشنشانی ناجیان جان و مال مردم شدند.

برای پیدا کردن آنها خیلی هم نیاز به پرس و جو نیست به اولین ایستگاه آتشنشانی محل زندگیتان هم که مراجعه کنید چند نفر از آنها را می توانید پیدا کنید که خیلی از آنها ورزشکاران بنامی برای شهر و کشورمان بودند.

مهدی بهابسته یکی از آنهاست. ملی پوش سابق تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که در خانواده ای کاملا ورزشی رشد کرد و در دوران ورزشی اش افتخارات قابل توجهی در عرصه کشتی کشور برای شهر و استانش به دست آورد.

با مهدی در محل کارش در ایستگاه شماره 3 آتشنشانی واقع در قدس 24 قرار گذاشتیم. وقتی که به آنجا رسیدیم ورودی ایستگاه پر بود از پیام های تسلیت، دسته گل و تاج گل هایی که بیشتر آن را مردم برای گرامیداشت یاد آتشنشانان فقیدمان آورده بودند. چه مردم قدرشناسی داریم.

مهدی به استقبالمان می آید و ابتدا با هم به قول خودشان به آشیانه ایستگاه می‌رویم همانجایی که انواع و اقسام ماشین آلات آتشنشانی آنجا مستقر و آماده برای اعزام به مأموریتند. تا حالا مهدی را در لباسی جز دوبنده کشتی ندیده بودم اما دیدن کشتی گیری که تا همین چند سال گذشته یکی از بهترین های 74 کیلوی ایران بود در  لباس مخصوص اطفای حریق برایم جذابیت خاصی داشت.

مهدی بهابسته که اکنون معاون یکی از شیفت های ایستگاه 3 آتشنشانی مشهد است برایمان از روزهای آخری که روی تشک کشتی حاضر شد و بعد لباس آتشنشانان را بر تن کرد گفت: با اینکه انگیزه زیادی برای ادامه کشتی داشتم ولی وقتی که دیدیم از خیلی از دوستانم در بحث ادامه زندگی و نداشتن شغل و حرفه ای که آینده ام را تضمین کند با مشورت چند تن از دوستانم که آنها نیز آتشنشان بودند و البته پدرم که خودش بازنشسته آتشنشانی بود بعد از گذراندن مراحل استخدامی لباس آتشنشانی را بر تنم کردم.

* آتش حریف ناشناخته است
وقتی به مهدی می گویم شغل آتشنشانی یک نوع کشتی گرفتن با آتش است و شما هم قبل از این تجربه کشتی گرفتن را داری کدام یک سخت تر از دیگری است پاسخ قانع کننده ای می دهد: کشتی گیران معمولا آدم های صبور و جنگنده ای هستند و یک آتشنشان باید هم روحیه جنگندگی داشته باشد پس از این جهت کشتی گیران و آتشنشانان با هم مشترکند و هر دو نفر کارشان سخت و دشوار است. یک کشتی گیر با یک انسان مثل خودش پنجه در پنجه می‎اندازد و می تواند از قبل او و توانایی هایش را آنالیز کند اما وقتی به مصاف حریق می روی هر زمان ممکن است شرایط ناشناخته و خطر جدیدی پیش آید که فقط و فقط خودت و تجربه و جسارتی که داری به کارت می آید.

* شاید یک روز مربی شدم
لابه لای صحبت های مهدی بهابسته معلوم بود طلب باقی مانده از تیم هایی که برای آنها در لیگ برتر کشتی گرفته بود زیاد است. اما خودش هم می گفت با اینکه طلب زیادی دارم اما وقتی زمان زیادی گذشته دیگر گذشته است و من هم ادعایی ندارم!

وقتی از مهدی در مورد علاقه اش به مربیگری و اینکه احتمال دارد او را در کسوت مربی در میادین ببینیم می پرسیم علاقه اش به مربیگری را کتمان نمی‌کند و می گوید باید یک مقدار بیشتر وقت بگذرد تا با خودم به نتیجه برسم و بعد مربیگری کنم. وقتی آدم در مشکلات زندگی غرق می شود و می بیند اگر اقدامی نکند از خیلی از اطرافیان عقب می ماند مجبور است پا روی دلش بگذارد و به راهی برود که عقلش حکم می کند.با این حال شاید یک روز مربی شدم.

* می توانستم مدال المپیک بگیرم
دست روی نقطه حساس دوران حرفه ای کشتی های مهدی می گذارم زمانی که او یک قدم تا حضور در المپیک فاصله داشت و حتی شاید هم رسیدن به مدال المپیک. برای انتخابی رقابت های المپیک او همه رقبایش را از پیش برداشت و رسید به صادق گودرزی. کشتی با صادق به 3 تایم رسید ودر نهایت نظر کادر فنی این بود که گودرزی به الپیک برود.مهدی می گوید: کشتی من و صادق گودرزی به 3 تایم کشید باز هم مثل اکثر مواقع که قرار بود در ترکیب نهایی تیم ملی قرار بگیرم به جهت اینکه کادر فنی تیم ملی روی گودرزی نظر داشت او به المپیک رفت. با اینکه صادق هم بچه زحمت کشی بود توانست نقره المپیک را بگیرد اما این ادعا نیست اگر بگویم من هم اگر می رفتم می توانستم مدال بگیرم. چون همیشه کشتی گرفتن با مدعیان داخلی خیلی سخت تر از کشتی گیران خارجی است چون بارها و بارها در داخل با هم کشتی می گیری و همه با نقاط قوت و ضعف هم آشنا هستند.

* به تک ستاره ها ننازیم
کشتی خراسان و شرایطی که دارد دغدغه همه آنهایی است که خاک گود و تشک های کشتی را خورده اند . مهدی نیز از این قاعده مستثنی نیست. او در مورد شرایط کشتی استان گفت:شرایط در کشتی خراسان به گونه ای است که با وجود اینکه مربیان فعلی به دنبال این هستند که با پرورش کشتی گیران جدید وضعیت را بهبود بخشند اما باز هم زمان بر است و باید صبر پیشه کرد. در مجموع باید گفت ظهور تک ستاره ها در کشتی استان نمی تواند جایگاه خوبی برای کشتی ما باشد این اصلا برای کشتی خوب نیست که به تک ستاره هایش بنازد ما باید چند ملی پوش داشته باشیم.

* شوکه شدیم
آخر صحبتمان با مهدی بهابسته به روز تلخ حادثه ساختمان پلاسکو ختم می‌شود به اینجا که می رسیم پهلوان آهی می کشد و می گوید: اصلا نمی شود شرایطی که آن روز بر ما حاکم بود را بازگو کرد اینجا از کوچک ترین فرد ایستگاه تا باتجربه ترین آنها با شنیدن این خبر دچار شوکه شدیم. اما این را هم باید گفت که محبتی که مردم این چند روز به ما داشتند قابل وصف نیست و توان و انگیزه ما را برای خدمت به آنها دوچندان می نماید.

ساعاتی از اول شب گذشته و ملاقات ما در ایستگاه شماره 3 آتشنشانی مشهد رو به پایان است همکاران مهدی هر کدام با رویی گشاده و با صمیمیتی خاص ما را شرمنده خود می نمایند بیرون ایستگاه هم هنوز مردمی هستند که برای ابراز همدردی به آنجا آمده اند تا حرکت قهرمانانه آتشنشانهایشان را این گونه قدرشناسی نمایند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.