پژوهشگر حوزه سیاست و فلسفه گفت: حمایت از برنامه «ثریا» آزمونی بزرگ برای مدیریت صدا و سیما است و امیدوارم نشان دهد که از خط انقلابی در سازمان صدا و سیما حمایت می‌کند.

زرشناس: مدیر سازمان صدا و سیما نشان دهد که از برنامه‌های انقلابی حمایت می‌کند

«شهریار زرشناس» پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ، سیاست و فلسفه درباره برنامه «ثریا» گفت: اصلی ترین وظیفه سازمان صدا و سیما مقابله با جنگ نرم است و این موضوع نیز وجوه مختلفی دارد. یک وجه مبارزه با جنگ نرم مبارزه با تبلیغاتی است که از طریق هزاران شبکه ماهواره‌ای رسانه و ظرفیت‌های مختلف علیه نظام اسلامی صورت می‌گیرد. در واقع بدترین مبارزه با جنگ نرم و یکی از مؤلفه‌های مهم آن تقویت روحیه و بینش انقلابی گری و بصیرت افزایی انقلابی و میدان دادن به نیروهای انقلابی است.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان صدا و سیما به منظور ایفای نقش تاریخی و تعیین کننده در مبارزه با جنگ نرم باید از ظرفیت‌های نیروهای انقلابی استفاده کرده و گفتار انقلابی را در مجموعه سازمان تقویت کند.

این پژوهشگر افزود: وقتی گفتار انقلابی در مجموعه مهمی مثل صدا و سیما تقویت شود طبیعی است که بسیاری از صاحبان زر و زور در کشور و همچنین بسیاری از نیروهای ضد انقلاب خارجی از این موضوع متضرر می‌شوند.

زرشناس با اشاره به جناح نئو لیبرالی که در کشور شکل گرفته است، بیان داشت: بسیاری از کانون‌های سرمایه در اختیار جناح نئو لیبرال است و این جناح قدرت نفوذ زیادی در بخش‌هایی از پیکره سیاسی کشور دارد و در قوه مجریه نیز کم و بیش دارای نفوذ است. این جناح از روشن گری‌هایی که توسط نیروهای انقلابی و صدا و سیما و همچنین تقویت گفتار انقلابی و مبارزه سازمان با جنگ نرم صورت می‌گیرد متضرر می‌شود.

وی در ادامه گفت: برنامه «ثریا» برنامه‌ای انقلابی، بصیرت افزا و به انقلاب کاملا متعهد است. «ثریا» یکی از برنامه‌های موفقی است که وجهی از وجوه متکثر مبارزه با جنگ نرم را پیش می‌برد. چرا باید این برنامه در سازمان تضعیف شود و چه جریانی در سازمان وجود دارد که مانع از فعالیت این برنامه شده؟ ساعت‌های این برنامه را محدودتر کرده؟ و زمانش را به دیروقت و ساعت‌هایی انداخته که بیننده‌ای ندارند؟ و در کل به بهانه‌های مختلف مانع از پخش این برنامه شود؟

زرشناس ادامه داد: باید ببینیم که هدف این جریان چیست؟ و از چه چیزی می‌ترسد؟ طبیعی است که این جریان بازتابی از جناح نئولیبرالی است که در کل کشور وجود دارد. از طرفی به این دلیل که بودجه صدا و سیما به قوه مجریه وصل است و می‌دانیم که این جناح در قوه مجریه نیز حضور و تاثیرگذاری دارد، بنابر این می‌بینیم که پیوندی نامرئی بین جریانی که در سازمان هست و بازتاب صدا و همسو با منافع جناح نئولیبرال حرکت می‌کند. هدفشان این است که برنامه‌های انقلابی و صدای آرمان گری انقلابی در مجموعه سازمان صدا و سیما کم رنگ شود و برنامه‌هایی که تجسم عدالت خواهی انقلابی هستند و صراحتا به انقلابی گری تاکید دارد و در وجه مستضعف گرایی انقلابی تاکید دارد، کم شوند.

وی ضمن بیان اینکه برنامه «ثریا» اصلی‌ترین برنامه انقلابی صدا و سیما است، گفت: بی تردید اصلی ترین برنامه انقلابی و فعلی صدا و سیما همین برنامه «ثریا» است.

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که چه فرد یا افرادی پشت این ماجرا هستند، عنوان داشت: از شخص خاصی نام نمی‌برم. این جریان (نئولیبرال) درون سازمان است که می‌خواهند انقلابی‌گری را کمتر کنند. ما دو گانه‌ای (انقلابی و غیر انقلابی) در جامعه داریم که مقام معظم رهبری نیز بارها روی آن تاکید کردند. جناح نئولیبرال قدرت و حضور چشم‌انداز سیاسی حیات و تمامی منافع خود را در تضعیف خط انقلابی گری و تقویت روحیه نرمالیزاسیون و روحیه غیرانقلابی می‌داند.

وی ادامه داد:‌ این جناح در دولت نفوذ دارد و بودجه صدا و سیما هم به قوه مجریه و دولت وصل است. بر همین اساس ارتباط نامرئی بین آنها و این نیروهای داخل سازمان که حالا یا می‌خواهند بودجه خود را از سازمان بگیرند و یا اینکه حساسیت انقلابی ندارند و حالا ممکن است خطی هم داشته باشند و از اینکه جریان انقلابی تضعیف شود لذت هم ببرند، ‌ وجود دارد. ما در برنامه‌های صدا و سیما کم و بیش ردپای این موضوع را می‌بینیم. من هیچ حرفی درباره مدیریت سازمان نمی‌زنم، اما جریان فکری در صدا و سیما وجود دارد و ما از کارنامه اجرایی و برنامه‌هایی که در رسانه ملی تولید می‌شود متوجه آنها می‌شویم. طبیعی است که این جریان مقابل خط انقلابی و مقابل صدا و سیما می‌ایستد. همچنین همان جناح نئولیبرال در پیکره سیاسی کشور که بخش‌هایی از قدرت دستش است، می تواند با اهرم بودجه این جریان غیر انقلابی را تقویت کند.

وی ادامه داد: در این چالش ممکن است وضعیت طوری شود که خط انقلابی در سازمان تضعیف شود. برجسته ترین برنامه‌ای که نماینده انقلابی گری در سازمان است همین «ثریا» است و می‌بینم که این جریان تاثیر خودش را گذاشته و رویکرد انقلابی را کم و بیش تضعیف کرده است. حتی در گذشته خیلی از مستندهای «ثریا» را پخش نمی‌کردند و زمانش را تغییر می‌دادند که برای سازمان خطرناک است.

زرشناس افزود: اگر مدیریت سازمان می‌خواهد تعهد انقلابی خود را عینیت بخشد، باید مقابل این جریان بایستد. و از برنامه‌های انقلابی حمایت کند. برجسته‌ترین نماد حرکت برنامه‌سازی انقلابی در شرایط فعلی در سازمان این برنامه است و آزمون بزرگی است برای مدیریت سازمان که آیا نشان می‌دهد تعهد انقلابی دارد یا نه؟ آیا می‌خواهد از برنامه‌های انقلابی حمایت کرده و به تقویت‌شان بپردازد و اگر می‌خواهد این کار را بکند راهش این است که راه را برای برنامه‌سازان «ثریا» باز کند و به صورت گسترده به اینها میدان و اجازه فعالیت و عمل دهد. هر چیزی که تا الان در سازمان شاهدش بودیم این بوده که نیروهای انقلابی کمرنگ می‌شدند و فرصت‌ها بیشتر به شبکه‌هایی داده می‌شد که خط شان انقلابی گری نبود. این آزمونی بزرگ برای مدیریت صدا و سیما است و امیدوارم نشان دهد که اراده دارد که از خط انقلابی در سازمان حمایت کند. در لحظه کنونی بهتر است که بدهی‌هایشان را بدهند و این واقعا آزمونی بزرگ است.

این پژوهشگر در پایان افزود: باید جریان غیر انقلابی که کم و بیش آثارش را می‌بینیم کور شود و چه کسی بهتر از مدیریت سازمان صدا و سیما و چه جایی بهتر از اینکه نقطه حرکت در همین برنامه «ثریا» خود را نشان دهد. این وظیفه تمام بچه‌های انقلابی و مردم است که از این برنامه حمایت کنند. این برنامه انقلابی‌ترین، بصیرت بخش‌ترین، عدالت خواه‌ترین برنامه سازمان است و دست‌های پنهان در جریان نرمالیزاسیون و کم کردن ارزش‌های انقلابی این برنامه را به محاق بردند. در نهایت امیدوارم مدیریت سازمان صدا و سیما نشان دهد که می‌خواهد از این برنامه حمایت کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.