رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم گفت: پرداخت خمس یکی از راه های مطمئنی است که قادر است بشر را از تنگناهای تاریک بی دینی و تبعات ناشی از فقدان ایمان نجات دهد.

خمس از انحصار ثروت در دست طبقه ثروتمندان جلوگیری می کند

اختصاصی قدس آنلاین - ساحل عباسی/ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی در گفت وگوی با ستاد خبری اولین همایش بین المللی «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» با بیان این مطلب افزود: بی توجهی به دستورات دینی و کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی منجر به شکل گیری روابط خارج از عرف و افزایش بیماریهای روحی، روانی، زیاده خواهی و فقر و بی خانمانی شده است که هر یک در جای خود مسبب مشکلات و معضلات بسیاری در جامعه است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه عبادات اسلامی در رفع مشکلات جامعه تصریح کرد: اسلام با تبیین آموزه های دینی و عبادی خود راه سعادت و آرامش را هموار نموده و خمس یکی از این آموزه هاست.
دکترآذربایجانی درادامه به پرداختهای مالی پیروان همه ادیان و مکاتب در راه دین اشاره کرد و گفت: پرداخت بخشی از اموال برای حفظ پایه های دین فقط به پیروان اسلام اختصاص ندارد بلکه در سایر ادیان و فرقه های مذهبی نیز نمود دارد بنحوی که مردم در آیین بودا و هندوئیزم هزینه های معلمان و مروجان مذهبی اشان را تأمین می کنند از سوی دیگر بخشی از مالیات های مردمی در کشورهای اروپایی به تأمین هزینه های کلیسا اختصاص می یابد.
وی تأکید کرد: پرداخت خمس یکی از عقلانی ترین راه های گسترش آموزه های دینی است.
این کارشناس دینی با بیان اینکه وجوب خمس و زکات برای این است که ازانحصار ثروت در دست یک طبقه محدود جلوگیری شود، گفت: انتقال ثروت به اقشار مختلف جامعه و بهره مند شدن اقشار ضعیف ومستمند نوعی پیشگیری بهداشتی و امنیتی جامعه است. آذربایجانی با بیان اینکه عدم پرداخت خمس موجب ناامنی اجتماعی می شود، اظهار داشت: زمانی که فقرا به دلیل رکود، بیکاری و گرانی اقلام مصرفی قادربه تامین نیازهای اولیه خود نباشند، ممکن است بزهکار شوند.
وی تأکید کرد: در حقیقت پرداخت خمس موجب کاهش شکاف طبقاتی و آرامش اجتماعی می شود.
حجت الاسلام آذربایجانی در ادامه با بیان اینکه خمس در رشد و توسعه فرهنگ دینی تأثیرگذار است، گفت: امروزه دشمنان با استفاده از راه های ارتباطی و ایجاد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به دنبال تسلط ذهنی بر نوجوانان وجوانان ماست تا آنها را از اسلام اصیل وناب محمدی وعلوی دور کنند از این رو پرداخت خمس می تواند گام مهمی در تبلیغ و ترویج دین، پشتیبانی از حوزه های علمیه و متولیان تبلیغ دین باشد.
وی تأکید کرد: این مجتهدین جامعه شناس و مراجع عظام هستند که مصادیق هزینه کرد خمس را تشخیص و انتخاب می کنند اما به نظر میرسد یکی از مسائلی که مورد نیاز جوانان است، راه اندازی شبکه های فضای مجازی و ماهواره ای در تقابل با ترویج اندیشه های الحادی و وهابی است که به جوانان القا می شود.
آذربایجانی افزود: امروزه آل سعود با استفاده از شبکه های ماهواره ای درصدد است تا با برنامه سازیهای مختلف وهزینه کردهای سرسام آور شیعیان را تضعیف کند از این رو گسترش شبکه های مجازی و ماهواره ای واستفاده از کارشناسان متخصصی که پاسخگوی شبهات مطرح شده دشمنان باشند درجهت گسترش فرهنگ شیعی ومقابله با فرهنگ وهابی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.