استاد ابوالفضل بهرامپور گفت: تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد که از مال حلال و طیب خمس امثال شهید مطهری ها پا به حوزه علمیه گذاشتند و توانستند در تفکر جامعه تاثیر بگذارند.

اگر خمس پرداخت شود، بی دریغ حوزه هر روز یک مطهری به جامعه می دهد

قدس آنلاین - ساحل عباسی / مفسرقرآن کریم در گفت وگو با ستاد خبری اولین همایش بین المللی «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» با بیان این مطلب کهه خداوند متعال خیرات و برکات زیادی در خمس قرار داده است، اظهار داشت: ترویج و گسترش مسائل دینی از جمله مواردی است که خداوند در خمس قرار داده است.
نویسنده کتاب نسیم حیات در ادامه افزود: اسلام، خمس را بودجه ای برای تربیت عالمان و روحانیون در زمان غیبت امام عصرر (عج الله تعالی فرجه الشریف) قرار داده است.
مترجم قرآن کریم با اشاره به این موضوع که با پرداخت خمس جامعه اسلامی خودکفا می شود، تصریح کرد: خمس بودجه کلانن فرهنگی اسلام است و برای توسعه مبانی دینی اسلام در نظر گرفته شده است.
بهرانپور با تأکید براینکه کسانی که خمس نمی دهند مرتکب حرام می شوند، گفت: هر فردی که خمس مال خود را به علمایی اسلام پرداخت نکند مال او آمیخته با حرام است بنابراین حتی اگر وصیت کند مالی حرام از خود به جای گذاشته است. از این رو بر وراث واجب است قبل از تقسیم ارث سهم خمس را از آن جدا کرده و با پرداخت به امام وقت مال خود را پاک و طیب نمایند.
مدرس حوزه ودانشگاه به تخصیص ۲۰ درصدی مالیالت اسلامی خمس به اموال مسلمانان نیز اشاره کرد و افزود: امروز علما وو کارشناسان فرهنگی ودینی باید بر روی مسأله خمس کار کنند و این نکته را برای مردم بازگو کنند. وی ادامه داد: فردی که عاشق طلبگی است اما می داند از طلبگی عواید مناسبی برای گذران زندگی ندارد و به خاطر کمبودها و رفع نقائص مالی مجبور به ترک درس حوزه می شود. زیرا می بیند که با شهریه حوزه نمی تواند هزینه های زندگی را تأمین کند.
بهرامپور تأکید کرد: امروز علما و همه کارشناسان امر باید مساله خمس را بیش از پیش برجسته نمایند چرا که خمس بر نفتی که از زمین بیرون می آید هم تعلق دارد. یعنی دولت باید یک پنجم خمس همه دفینه ها را به حوزه های علمیه پرداخت کند. اگر چنین مساله ای اتفاق بیفتد بی دریغ حوزه هر روز یک مطهری به جامعه می دهد. در چنین صورتی است که می توان منتظر تغییرات گسترده فرهنگی بود تا جوانان در سایه قرآن و دین زندگی آمیخته با معرفت و شعور دینی را تجربه نمایند.
وی در تشریح این مطلب افزود: خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره انفال می فرماید: بدانید هر چیزی به عنوان سود کسب کردیدد خمس آن برای خداوند رسول است. هر چند این آیه در وسط جنگ بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است اما هیچ گاه شان نزول، آیه را از عمومیت نمی اندازد. مفسر قرآن تصریح کرد: درتفسیر این آیه به این نکته می رسیم که آنچه از مال دنیا به شما سود رسید باید خمس آن پرداخت شود. برای روشن شدن عینی این مثال باید به کاربرد لغت “غنم”در میان عرب اشاره کرد. وقتی یک ایرانی به سفر می رود با او خداحافظی و برایش آرزوی صحت و سلامتی می کنند در حالی که در عرب اگر کسی می خواهد به سفر برود در کنار آرزوی سلامتی از او می خواهند “سالما و غانما ” بازگردد یعنی به سلامت برود و با سود بازگردد. بنابراین با توجه به برداشت عرب از این کلمه باید گفت آیه از عمومیت نمی افتد و هر آنچه سود به انسان تعلق بگیرد را شامل می شود.
وی در خاتمه با تأکید برعمومیت آیه مذکور گفت: خداوند متعال یک آیه برای درباره خمس به پیامبر خود نازل کرده و دیگر چنیننآیه ای تکرار نمی شود چرا که ختم نبوت اعلام شده و دیگر دستوری غیر از این از سوی خداوند متعال به ما نخواهد رسید. از این رو نمی توان گفت چون این آیه در زمان جنگ نازل شده دیگر کاربردی ندارد و باید تا ابد بایگانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.