وقتی ترامپ از برخواستن همسرش به نشانه اعتراض برای تلاوت ایات قران مجید ممانعت کرد؛ کاملا روشن بود که این موضوع از قبل برنامه ریزی نشده و وی در عمل انجام شده قرار گرفته است، این در حالی است که ترامپ در طول کمپین انتخاباتی‌اش همواره اظهارات تندی علیه مسلمانان بیان می‌کرد

اعتراض نمادین مسلمانان آمریکا به ترامپ

قدس آنلاین / احمد یوسفی صراف| وقتی ترامپ از برخواستن همسرش به نشانه اعتراض برای تلاوت ایات قران مجید ممانعت کرد؛ کاملا روشن بود که این موضوع از قبل برنامه ریزی نشده و وی در عمل انجام شده قرار گرفته است، این در حالی است که ترامپ در طول کمپین انتخاباتی‌اش همواره اظهارات تندی علیه مسلمانان بیان می‌کرد. مراسم رسمی آغاز به کار رئیس جمهور آمریکا که روز پس از تحلیف انجام شد، از رسوم متداول رؤسای جمهوری آمریکا پس از ادای سوگند به شمار می آید.
در این مراسم دعا، که در کلیسای جامع واشنگتن برگزار شد، علاوه بر دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس و همسرانشان، نمایندگانی از ادیان مختلف شرکت کردند.

در بین افراد حاضر در این مراسم، دکتر آلوِدا کینگ، نوه مارتین لوترکینگ هم دیده می‌شد.
اما این اقدام جالب «محمد ماجد» امام جماعت یکی از بزرگترین مساجد آمریکا که به صورت اعتراضی نمادین از طرف جامعه مسلمانان این کشور پیش چشم رسانه ها و در حضور رئیس جمهور جدید آمریکا صورت گرفت؛ موج جدیدی از واکنش ها در این کشور را در برداشت. وی آیاتی از سوره‌های حجرات و روم را ابتدا به زبان عربی و سپس به زبان انگلیسی خواند.
محمد ماجد به هنگام قرائت از آیات سوره حجرات به این مساله اشاره کرد که خداوند در ابتدا آدم و حوا را بدون هیچ برتری و تعلقاتی خلق کرد.

آیات تلاوت شده در حضور ترامپ چه بود؟

اولین آیه، آیه ۱۳ از سوره حجرات بود که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏‌ها و قبیله‏‌ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی‌ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، خداوند دانا و خبیر است.»

آیه بعدی نیز آیه ۲۲ سوره روم بود که می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ » «و از آیات او آفرینش آسمان‌ها و زمین و تفاوت زبان‌ها و رنگ‌های شماست، در این نشانه‏‌هائی است برای عالمان»

ماجد که یک شخصیت مسلمان شناخته شده در واشنگتن است، یکی از ۲۶ رهبر دینی بود که در این مراسم شرکت داشت.

همچنین «رضوان جاکا»، رئیس هیئت مدیره مسجد آدامز گفت: بعد از انتخابات، زمانیکه حرف‌های زیادی در مورد مسلمانان گفته می‌شد، این آیات با هدف رساندن این پیام انتخاب شد که ما باید به تنوعات فرهنگی و نژادی احترام بگذاریم زیرا خدا ما را اینگونه آفریده است.

رندالف مارشال هولریث، رئیس کلیسای ملی واشینگتن نیز دعایی در این مراسم قرائت کرد که از جو سیاسی متفرق آمریکا سخن می‌گفت. وی در دعای خود از خداوند خواست که دیوارهایی که ما را از هم جدا می‌کند، فرو ریزد و جهل و تنفر را که قلب ما را آلوده می‌کند، دور سازد.

نقش سی ان ان در پر رنگ جلوه دادن اعتراضات

با عدم پاسخ ترامپ به خبرنگار سی ان ان و اینکه ترامپ رسانه وی را یک رسانه جعلی و دروغ پرداز خوانده بود، اختلاف این شکبه رسانه ای عظیم با تمام قوا بر علیه رئیس جمهور این کشور علنی شد. شبکه خبری سی ان ان یکی از بزرگترین رسانه های این کشور است که از ابتدای کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تا روزهای پس از مراسم تحلیف ترامپ به صورت مستمر به پوشش زنده تصویری و خبری این اعتراضات پرداخته است.

شبکه خبری سی ان ان در یکی از این گزارشات آورده است؛ آمریکایی های معترض به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری در این کشور اعلام کردند به ادامه ی تظاهرات مردمی تا روز بعد از ادای سوگند و آغاز به کار رئیس جمهور منتخب ادامه خواهند داد
بر این اساس، تظاهرات گسترده ی مردمی در آمریکا در اعتراض به دونالد ترامپ، انتقال مسالمت آمیز قدرت را در هاله ای از ابهام فرو برده است
بر اساس این گزارش، در شرایطی که ترامپ و حزب جمهوریخواه به شدت در تلاشند  سکان ریاست جمهوری را به شکلی مسالمت آمیز بدست بگیرند، دامنه ی اعتراض های مردمی در شهرهای نیویورک، میامی، آتلانتا، پورتلند و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک این کشور برای روزهای پی در پی گسترده تر شده و پیش بینی می شود ادامه پیدا کند
سی ان ان مدعی شد: اعتراض مردمی در پورتلند پس از آن به خشونت کشیده شد که پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله های صوتی و گاز اشک آور استفاده کرد.  پلیس لس آنجلس هم ده ها معترض را بازداشت اما از بیان رقم دقیق بازداشت شدگان و جزئیات بیشتری درباره علت بازداشت ها خودداری کرد. در آتلانتا، معترضان  پرچم آمریکا را به آتش کشیدند  و در میامی بزرگراه را بستندند و از آمد و شد خودروها جلوگیری کردند. در نیویورک هم معترضان روبروی برج ترامپ گردهم آمدند و به سردادن شعار ضد رئیس جمهور منتخب پرداختند. انتظار می رود تظاهرات مردمی ضد ترامپ همچنان در سراسر آمریکا ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.