خسارت های وارده حادثه پلاسکو در مجموع بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود اما به نظر می رسد در حوزه پوشاک و اجناس از بین رفته چیزی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده باشد، که این خسارت غیر از خسارات وارده به لوازم ورزشی و پیراهن دوزان است.

بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان پوشاک در پلاسکو سوخت/ کارگران بیکار شده پلاسکو در سایر واحدها مشغول به کار می شوند

اختصاصی قدس آنلاین- کامبیز مروت جو  نایب رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک درباره واحدهای صنفی فعال در ساختمان پلاسکو و نقش تخریب این ساختمان در بازار شب عید به قدس آنلاین گفت: مجموعه اصنافی که در ساختمان پلاسکو مجوز داشته و فعال بودند صنف پوشاک، صنف پیراهن دوز مردانه و صنف لوازم ورزشی بودند بنابراین و از آنجا که کالاهای موجود در ساختمان میان چند صنف مختلف توزیع می شوند تاثیر چندانی روی بازار نخواهد داشت. وی در ادامه افزود: البته ممکن است به واسطه این اتفاق در حد بسیار کم و محدودی شاهد ایجاد کمبود یا حتی افزایش قیمت در ایام نوروز در حوزه پوشاک باشیم. مروت جو خاطرنشان کرد: به دلیل نزدیکی به ایام نوروز انبارها نیزمملو از کالا بوده است ضمن اینکه عمده کسبه شهرستانی که به تهران می آمدند تنها جایی که بعد از بازار بزرگ می شناختند پلاسکو بود لذا طبیعی است که این موضوع روی بازار تاثیراتی داشته باشد. که ان شالله کسبه با انصاف بازار تحت تاثیر این ماجرا قرار نگرفته و شاهد تغییری در قیمت ها نباشیم.

 نایب رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک افزود: حدود ۵۶۰ واحد صنفی در پلاسکو حضور دارند که اگر چه چیزی بیش از ۸۰ درصد این واحدها، متعلق به اتحادیه پوشاک بوده است اما اتحادیه کشباف، پیراهن دوز و لوازم ورزشی  نیز  در این ساختمان واحدهایی داشتند.

وی با اشاره به وجود انبار بسیاری از این واحدهای صنفی در این ساختمان اظهار داشت: بعد از طبقه هفتم این ساختمان تقریبا تعداد مغازه ها کاهش داشته و عمدتا انبار تولیدی همین مغازه دارها بود. ضمن اینکه موجودی این انبار هم شامل اجناس داخلی و هم اجناس خارجی بود اما همان طور که اشاره شد به واسطه وجود بخش های تولیدی در ساختمان عمده کالاهای داخل پلاسکو تولیدات داخلی صنعت پوشاک بودند.

این فعال صنفی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و خروج پوشاک از اقلام اصلی سبد هزینه خانوار اظهار داشت:  رکودی که کلا در بازار وجود دارد باعث شده پوشاک از سبد ضروریات خانواده حذف شده و مسکن و خوراک در اولویت باشند لذا بر اساس صحبتی که بنده با کسبه بازار داشتم خود آنها نیز معتقد بودند شرایط فعلی زمان مناسبی برای افزایش قیمت ها نیست و در صورت افزایش قیمت ها خود فروشندگان بیش از دیگرا آسیب دیده و متضرر می شوند.

مروت جو تصریح کرد: خسارت های وارده حادثه پلاسکو در مجموع بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود اما به نظر می رسد در حوزه پوشاک و اجناس از بین رفته چیزی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده باشد، که این خسارت غیر از خسارات وارده به لوازم ورزشی و پیراهن دوزان است. ضمن اینکه بسیاری از ابزار آلات صنعتی ما نیز از بین رفته اند.

این فعال اقتصادی در مورد کارگران از کار بیکار شده پلاسکو و طرح وزارت کار در راستای حمایت از آن ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگروهی تشکیل شده است که ریاست اتحادیه پوشاک نیز در این جلسات به صورت مستمر حضور دارند که قرار شده در این جلسات مسئولان دولتی به طور کامل از نظرات اتحادیه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: قرار است بین تمام واحدهای فعال یک تا دونفر از این کارگران بیکار شده تقسیم شوند تا مشکلی در این روزها پیش نیابد. مروت جو در ادامه به قدس آنلاین گفت: مشکل خاصی به لحاظ مکان یابی برای جایگزینی پلاسکو در کوتاه مدت وجود نداشته و آن قدر جای خالی اطراف پلاسکو وجود دارد که مشکلی از این لحاظ ایجاد نشود.

نایب رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در خاتمه ضمن تسلیت و ابراز همدردی با حادثه دیدگان این حادثه تلخ اظهار داشت: سابقه اصناف در مسائل اینچنینی کاملا مشخص بوده و مطمئن باشید تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهیم داد و امیدواریم که ان شالله مشکلات ایجاد شده برای کارگران و اصناف خسارت دیده از این حادثه حل شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.