مذاکرات صلح "آستانه" در حالی ظهر امروز آغاز شد که انتظار می رود مقدمات صلح فراگیر در سوریه را فراهم کند و با حصول نتیجه ای سودمند، آغازی برای پایان سالها درد و رنج مردم بی پناه سوریه باشد.

آیا قزاقستان، نقطه آغازی برای پایان سال ها درد ورنج مردم سوریه خواهد بود؟

به گزارش "قدس آنلاین"؛ پس از گذشت روزها انتظار، مذاکرات صلح سوریه در "آستانه" -پایتخت قزاقستان- امروز با قرائت پیام "نورسلطان نظربایف" –رئیس جمهور قزاقستان- از سوی "غیرت عبدالرحمانوف" –وزیر خارجه این کشور- و با مشارکت گروه های مخالف و دولت سوریه، تحت اشراف روسیه، ایران و ترکیه، پشت درهای بسته آغاز شد.

این نشست که با هدف تثبیت آتش بس فراگیر در سوریه و اقناع مخالفان برای عقب نشینی از موضوع برکناری بشار اسد برگزار می شود، آخرین امیدها برای تحقق این مهم به شمار می رود.

در پیام رئیس جمهور قزاقستان آمده است: "خونریزی مستمر در سوریه برای تمامی منطقه و سوریه جز خرابی و کشتار چیزی به بار نیاورده است و قزاقستان همواره به دنبال پایان دادن به بحران در این کشور بوده است. میزبانی آستانه برای این نشست اتفاقی نیست. ما در سال ۲۰۱۵ نیز میزبان دو نشست بین مخالفان سوری بودیم و تاکنون میلیون‌ها دلار برای کاهش رنج مردم سوریه هزینه کرده‌ایم. دولت قزاقستان معتقد است راه‌حل بحران سوریه تنها مذاکرات سیاسی می‌تواند باشد و امیدواریم نشست آستانه بتواند در این راه ثمربخش باشد."

وزیر خارجه قزاقستان گفت: "به عنوان میانجی در دیدارهای مختلف تلاش می‌کنیم. رئیس جمهور از همه طرف‌ها، انجام گفتگوهای ثمر بخش را خواستار شد."

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد و نشست آستانه، نیز گفت: (نشست) آستانه نتیجه تلاش‌های دوستان روس و ایرانی است که با هدف توقف درگیری‌ها در سراسر خاک سوریه-به جز مناطقی که داعش و النصره و گروه‌های دیگری حضور دارند و از امضای توافق آتش بس خودداری کردند برگزار می‌شود. "

گفتگوها در صورت موافقت طرفین، ۲۰ بهمن نیز با میانجیگری استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو ادامه خواهد یافت.

پیش از این، ر بیشکک،   معاون وزیر خارجه قزاقستان طی کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ۳۲۰ خبرنگار خارجی برای پوشش دادن مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» حضور دارند.

«رامان واسیلنکو» در این باره گفت: در حال حاضر اشتیاق جامعه بین الملل در مورد روند برگزاری مذاکرات سوریه مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: بحران سوریه برای کشورهای جهانی و منطقه مشکلات زیادی را به وجود آورده است که این موضوع باعث شده تا کشورهای مذکور به دنبال از بین بردن مشکلات در این کشور شده‌اند.

واسیلنکو افزود: وزارت ارتباطات قزاقستان دفتر مطبوعاتی ویژه در ساختمان مرکز رسانه‌ای این کشور برای حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: خبرنگاران فقط برای عکس برداری و فیلم برداری در آغاز مذاکرات اجازه خواهند داشت در نشست حضور پیدا کنند و بخش اصلی این مذاکرات در پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

در حالی که در برخی خبرها به انجام مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان سوریه اشاره شده است، برخی خبرها نیز از عدم مذاکرات مستقیم و رودر رو حکایت دارد.

گفتنی است طی دیروز و امروز، طرف های مختلف حاضر در این مذاکرات، گفتگوها و رایزنی هایی را برای هماهنگی های بیشتر انجام دادند. در این راستا، گفتگوهای دو جانبه و سه جانبه میان هیئت های ایران، روسیه ترکیه از طرفی و "استیفان دی میستورا" –فرستاده سازمان ملل در امور سوریه- از طرفی دیگر برگزار شد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ (اواخر اسفند ۱۳۸۹) صحنه جنگ تروریستی مرگبار و خانمان براندازی است که طی آن هزاران نفر جهان خود را از دست داده اند و میلیون ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و برخی کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها، ازجمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه، از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند.

با این همه انتظار می رود مذاکرات امروز در "آستانه" که تا ظهر فردا ادامه خواهد داشت، مقدمات صلح فراگیر در سوریه را فراهم کند و با حصول نتیجه ای سودمند در آن، آغازی برای پایان سالها درد و رنج مردم بی پناه سوریه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.