ایلام- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ایران از لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری جزء ۲۰ کشور برتر جهان است.

ایران از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری جزء ۲۰ کشور برتر جهان است/ توجه به تغییر اقلیم در برنامه ششم توسعه

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار روز دوشنبه در جلسه شورای اداری استان ایلام اظهار داشت: در استان ایلام اهتمام و توجهات جدی به حوزه محیط زیست صورت گرفته و شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه مشارکت، همراهی و همکاری مردم این استان در حفاظت از محیط زیست کاملاً مشهود، پیشگام و رضایتبخش است، افزود: با ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری، در دولت یازدهم یک فرصت استثنایی و اراده جمعی و ملی فراهم شده است تا محیط زیست بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در زمینه محیط زیست، همگرایی و هم افزایی بسیار مناسبی بین قوای سه گانه کشور ایجاد شده است، بیان داشت: دولت یازدهم از نظر اقتصادی، دشوارترین شرایط دولت های پس از انقلاب داشته است.

معصومه ابتکار با بیان اینکه شرایط سخت اقتصادی، تورم و تحریم ها، دولت را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است، یادآور شد: علی رغم همه این مصائب و مشکلات اقتصادی، شخص رئیس جمهور و دولت یازدهم به محیط زیست توجه ویژه ای داشته و دارند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۶ بر چند محور اساسی تأکید شده و یکی از این محورهای اصلی، حوزه محیط زیست است، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در سطح بین المللی نیز یک اراده جهانی در حوزه محیط زیست شکل گرفته است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از سال گذشته یک هدف گذاری مشترک جهانی برای ۱۷ محور توسعه پایدار، صورت گرفته است و این محورها باید ظرف ۱۵ سال تحقق یابند، تصریح کرد: یکی از این محورهای مهم، محیط زیست است.

معصومه ابتکار آموزش را زیربنای اصلی توسعه پایدار ارزیابی و تأکید کرد: از مقوله های مهمی که امسال در حوزه محیط زیست مورد تأکید قرار گرفته، بحث آموزش، پرداختن به اقتصاد سبز و ارزش گذاری اقتصادی خدمات متنوع زیست محیطی در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه امروزه تغییر اقلیم به شدت مناسبات آب و هوایی را در سطح جهان و کشور تغییر می دهد، گفت: بدون شک در آینده،  همه جوامع، منابع و مناسبات تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار خواهند گرفت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه در کشور ما، برنامه های بسیار مناسبی برای مقابله با آسیب های ناشی از تغییر اقلیم، تدوین شده است، اظهار داشت: در هیئت دولت برنامه های بسیار خوبی در زمینه اقتصاد کم کربن، مبارزه با آثار تغییر اقلیم، کاهش ۵۰ درصدی مصرف گاز و انرژی، اصلاح الگوی مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای، تکمیل و بهینه سازی چرخه تولید و بهبود زنجیره صنایع تدوین شده است.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه کشور ما از ناحیه تغییر اقلیم به شدت آسیب پذیر است، افزود: افزایش یک و هشت دهم درجه ای دما و کاهش بیش از ۲۰ درصدی بارندگی ها و تنش آبی تأثیرات مخربی بر همه منابع و محیط زیست کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر برای این افزایش دما، کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیم چاره اندیشی نشود، کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد، بیان داشت: در برنامه ششم توسعه به این مهم توجه جدی شده و امیدواریم که از همه ظرفیت ها و زیرساخت ها، بهترین استفاده را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: با برنامه ریزی های مناسب و با مشارکت، همکاری و همراهی خوب مردم و گروه های مردم نهاد؛ در سالجاری و در مقایسه با سال قبل، مهار آتش سوزی ها در سطح کشور ۶۷ افزایش یافت.

معصومه ابتکار بر مشارکت هر چه بیشتر، بهتر و گسترده تر مردم در حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی و محیط زیست، تأکید و خاطرنشان کرد: در سطح استان ایلام این مشارکت و همراهی بسیار چشمگیر و ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح جنگلکاری در مسیر تردد زوار و در محل کانون های بحرانی داخل کشور عراق، یکی از طرح های بسیار ارزشمندی است که استان ایلام برای مقابله با پدیده ریزگردها آغاز کرده است، تصریح کرد: این اقدام ارشمند، نشانه اراده و اهتمام جدی متولیان امر برای مبارزه با آثار مخرب گرد و غبار است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه باید به امر آموزش مسائل زیست محیطی و مخاطرات آن، در مدارس و دانشگاه ها پرداخته شود، تأکید کرد: امروزه موضوع گرد و غبار به یک مسئله بین المللی تبدیل شده و تا کنون در این زمینه چهار قطعنامه مهم جهانی صادر شده است.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه قرار است که یک اجلاس مهم بین المللی در خصوص مسئله گرد و غبار تشکیل شود و قطعاً  پیشنهاد دانشگاه ایلام نیز در این رابطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: کاشت نهال در اربعین سالجاری با همکاری استان ایلام و طرف عراقی، عملی بسیار ارزند و شایسته تقدیر بود.

وی با بیان اینکه اخیراً و در سفر به کشور مراکش، دیداری با رئیس جمهور عراق داشته است و وی بر ادامه جنگل کاری و نهال کاری در مسیر مهران-عراق تأکید داشته و حمایت کامل خود را ابراز داشته است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز از این طرح به صورت ویژه حمایت و بر ادامه آن هم تأکید می کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه یران از لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری؛ جزء ۲۰ کشور برتر جهان است، افزود: زیست بوم ها و تالاب های کشور ارزش گذاری شده اند و ارزش گذاری ها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی در محیط زیست نهفته است.

 معصومه ابتکار با بیان اینکه یکی از زیربناها و زیرساخت های مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و منابع طبیعی هستند، بیان داشت: اگر می خواهیم اقتصاد مقاوم و پایداری داشته باشیم باید به منابع طبیعی و محیط زیست سالم بیش از پیش توجه شود.

گفتنی است، در این نشست که دو ساعت و نیم به طول انجامید،  استاندار ایلام، مدیرکل محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل مدیریت بحران، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل بیمه سلامت، مدیرکل دارایی، رئیس دانشگاه ایلام و مدیرکل دفتر فنی استانداری و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام نظرات و پیشنهادات خود را بیان داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.