نایب رئیس مجلس نهم گفت: ثمره ارزشمند بیش از نیم‌قرن تلاش مرحوم مجتهدی؛ این انسان تربیت یافته در مدرسه امام صادق (ع) و تربیت دهها عالم دینی مذهب وارسته‌ای است که انصافاً در آسمان ایران همچون ستارگان نورانی می‌درخشند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی (ره) مدرسه و محراب را میدانی برای خدمت می‌دانست

به گزارش «قدس آنلاین»،  مراسم بزرگداشت آیت‌الله مجتهدی تهرانی و رونمایی از مستند «شمیم باران شب گذشته (یکشنبه) ۳ بهمن با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی در تالار غدیر کانون پرورش فکری و نوجوانان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه آیت‌الله مجتهدی تهرانی یکی از چهره‌های فاخر علمی و مدیران شایسته حوزه امام صادق (ع) که در دوران گرانبهای خویش منشأ خدمات بسیار ارزشمند و ماندگار بود، اظهار داشت: دوستانی که از نزدیک با آن بزرگوار مأنوس بودند بدون این معلم خستگی‌ناپذیر عشق می‌ورزند و از صمیم قلب ارادت دارند.

وی عنوان کرد:‌ ریشه این ارادت و علاقه وافر در آیت‌الله مجتهدی مشاهده ارزش‌های والای اخلاقی، کمالات عالی انسانی و دغدغه استثنایی برای تربیت طلا و فضلا در مدرسه امام صادق (ع) بود. همچنین این بزرگوار از صمیم قلب به شاگردان مدرسه امام صادق (ع) عشق می‌رزید و خویشتن را خادم کوچکی برای شاگردان این مدرسه می‌دید.

نایب رئیس مجلس نهم گفت: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی برای ارتقای علمی و اخلاقی شاگردان مدرسه امام صادق (ع) ‌ از تمام ظرفیت و توان خود بهره می‌گرفت و به ضرورت تربیت انسان عالم و مهذب و دوستدار سعادت انسان‌ها از بن دندان باور و اعتقاد داشت و مهم‌ترین رسالت خود را فراهم آوردن بستر تربیت و تعالی چنین انسان‌هایی بود.

ابوترابی ادامه داد:‌ مرحوم آیت‌الله مجتهدی در سایه نورانیتی که خدای سبحان به ایشان مرحمت کرده بود از نعمت انسان‌شناسی در تراز بالایی برخوردار بود و با این بصیرت و شناخت، شاگردان مدرسه خود را انتخاب و گزینش و سپس سیر تربیتی آنها را رصد می‌نمود.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت مرحوم مجتهدی به کمالات طلاب در سایه اهتمام ویژه به تزکیه نفس و تعالی روح و مراقبه کاملی از خویشتن به دست آورده بود و از کسانی نبود که دغدغه دیگران را داشته باشد ولی از تربیت خود غفلت کند. همچنین از طلاب مدرسه این انتظار را داشت که واقعاً مصداق «کونوا دُعاةً علی النّار» باشند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مجتهد تهرانی در کنار اهتمام ویژه‌ای که به فراگیری علم و دانش دانست به مسائل اخلاقی و رفتاری و سیر و سلوک و عشق و محبت و ولایت ائمه معصومین (ع) تلاش بسیار داشت و پیش از آنکه با زبان خویش معلم دیگران باشد با صرف وقت به تربیت آنها همت می‌گمارد.

نایب رئیس مجلس نهم با  بیان اینکه آیت‌الله مجتهدی فهم درستی از مدرسه امام صادق (ع) داشت، گفت: این مسئله موجب شد در کنار رسالت علمی و تربیتی خویش نسبت به مسائل سیاسی مسلمین توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: از شخصیت‌هایی مانند مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی انتظار نمی‌رفت که در مسائل اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشد. همچنین ایشان به راه امام، تفکر امام و مبارزه امام باور داشت و شاگردانش را از این مسیر بازنمی‌داشت.

ابوترابی اظهار داشت: از مهم‌ترین خصایص برجسته اخلاقی در شخصیت این انسان نورانی به نور قرآن و اهل بیت این بود که بر ساحت نورانی نور انورش غبار دنیا و دلبستگی به دنیا ننشسته بود.

وی عنوان کرد: مرحوم مجتهدی مدرسه و محراب میدانی برای خدمت می‌دانست و از دیگر ویژگی‌های بارز ایشان این بود که تواضع و فروتنی داشت و برای خود، منزلتی قائل نبود. به راستی از صمیم دلیل یک طلبه سال نخست مدرسه را احترام وافر قائل بود و خود را در مقابل او کوچک و حقیر می‌دید.

نایب رئیس مجلس نهم ابراز داشت: ثمره ارزشمند بیش از نیم‌قرن تلاش این انسان تربیت یافته در مدرسه امام صادق (ع) و تربیت دهها عالم دینی مذهب وارسته‌ای است که انصافاً در آسمان ایران همچون ستارگان نورانی می‌درخشند.

ابوترابی گفت: شاگردان مرحوم مجتهدی تهرانی با تربیت‌یافتگان مدرسه ایشان همگی ممتاز و متمایز بودند و در حوزه علمیه قم آنها را به دانش و فراگیری شایسته علم می‌شناختند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.