شیوه‌نامه اجرایی برگزاری انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها و شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم توسط شورای مرکزی ناظر بر نشریات این وزارتخانه تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی برگزاری انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشجویی به دانشگاه‌ها

به گزارش «قدس آنلاین»،  شیوه‌نامه اجرایی برگزاری انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها و شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم توسط شورای مرکزی ناظر بر نشریات این وزارتخانه تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

بنابراین گزارش، وظیفه صدور امتیاز انتشار نشریات دانشگاهی و نظارت بر آنها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دست اندرکاران این عرصه و انجام دیگر امور مربوط به نشریات در دانشگاه‌ها، بر عهده کمیته‌ ۹ نفره‌ای به نام کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی است که سه عضو آن (دو نفر اصلی و یک نفر علی البدل) با برگزاری انتخابات میان مدیران مسئول نشریات فعال هر دانشگاه (در نیمسال دوم تحصیلی هر سال و نهایتا تا پایان اسفند ماه) انتخاب می‌شوند.

علاوه بر این هر دستگاه آموزش عالی، شورایی به نام شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی دارد که وظیفه آن، نظارت بر کار کمیته‌های ناظر و رسیدگی به اعتراضات ناشی از تصمیمات و عملکرد شوراهای فرهنگی دانشگاه‌ها در امور نشریات دانشگاهی و تفسیر مقررات و تدوین برنامه آموزشی سالانه نشریات دانشگاهی و تنظیم و تصویب شیوه نامه‌های اجرایی و رسیدگی به دیگر امور مربوط به نشریات دانشگاهی در سطح آن دستگاه است که سه عضو آن (دو نفر اصلی و یک نفر علی البدل) از طریق برگزاری انتخابات میان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی (نهایتا تا نیمه خرداد ماه هرسال) انتخاب می شوند.

گفتنی است، برگزاری انتخابات کمیته‌های ناظر یا شورای مرکزی ناظر بر نشریات در مجموعه وزارت علوم در سالیان گذشته، بعضا با مشکلات و یا اعتراضاتی همراه بوده که بیش از هر چیز دیگری ناشی از ابهامات و اشکالات و نواقص موجود در شیوه‌نامه برگزاری انتخابات بود. همین امر موجب شد که شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم پس از بررسی مسائل و مشکلات موجود در انتخابات سالیان گذشته و دیگر مقررات انتخاباتی کشور و اخذ نظر کارشناسان فرهنگی و حقوقی و دانشجویان فعال در نشریات دانشگاهی، شیوه نامه جدیدی برای برگزاری انتخابات تدوین و تصویب کند.

به گفته یکی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی در شیوه‌نامه جدید سعی شده تا بسیاری از ابهامات و نواقص موجود در شیوه نامه‌های قبلی از میان رفته و روند برگزاری انتخابات از ابتدا تا انتها و شرایط کاندیداها و رأی دهندگان و ساز و کار نظارت بر انتخابات روشن شده و مشارکت دانشجویان در فرآیند برگزاری انتخابات و نظارت بر آن افزایش یابد.

همچنین شفافیت در برگزاری انتخابات و لزوم اطلاع رسانی درباره مراحل آن و صورتجلسات مربوط به انتخابات و امکان حضور و نظارت مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در فرآیند انتخابات و تصریح به حق اعتراض و شکایت ایشان و تعیین ساز و کارهای مشخص برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی، از دیگر نکاتی است که شیوه نامه جدید به آن پرداخته شده است.

گفتنی است در شیوه نامه‌های قبلی در انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، برای هر دانشگاه (به نسبت تعداد نشریات فعال آن) سهمیه حق رأیی در نظر گرفته شده بود که این سهمیه حق رأی در شیوه نامه جدید افزایش یافته است. نکته مهم دیگر در این شیوه نامه تصریح به حق حضور (بدون حق رأی) عضو علی البدل در جلسات کمیته‌های ناظر و شورای مرکزی ناظر است که نشان دهنده دیدگاه تدوین کنندگان این شیوه نامه برای استفاده بیش از پیش از ظرفیت‌های دانشجویی در فعالیت‌های فرهنگی است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.