مرتضی دهقان گفته است تا جایی که خبر دارد، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هواپیمای ساخته شده و موجود بر روی زمین ندارد که به ایران ایر بفروشد!

"هسا" هواپیمایی نداشت، وگرنه به سراغ فرانسوی‌ها نمی‌رفتیم!

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفته است تا جایی که خبر دارد، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هواپیمای ساخته شده و موجود بر روی زمین ندارد که به ایران ایر بفروشد!

مرتضی دهقان  افزوده که حتما (هسا) میخواهد سفارش خرید بگیرد و بعد برای ایرلاینها هواپیما بسازد و ادامه داد که البته بعید است که ایرلانی با شرکت (هسا) مخالفت داشته باشد.

وی تصریح کرد که بازار کنونی صنعت حمل و نقل هوایی کشور به هواپیمای زیر یکصد سرنشین نیاز دارد بنابراین اگر محصولات (هسا) در بازار باشد، حتما ایرلاینها از محصولات آن استفاده خواهند کرد.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در سال ۱۳۵۳ با نام شرکت هلیکوپترسازی ایران تاسیس شده که گمان می رود، درحال حاضر، این شرکت، قابلیت تولید دستکم ۱۲ فروند از جتهای ملخ دار را داشته که در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید ۲۴ فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

بهمن ماه سال قبل، شرکت هواپیماسازی "ای تی آر" تفاهمنامه ای با ایران به ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار به امضا رسانده که بر این اساس، ایران، سفارش خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای تی ار ۷۲-۶۰۰ را ارائه داده است.

نیمی از سهام شرکت هواپیمایی 'ای. تی. آر' متعلق به شرکت ایرباس فرانسه و پنجاه درصد دیگر آن متعلق به شرکت ایتالیایی لئوناردو است. گفته می شود که ایرباس، فروش هواپیمای پهن پیکر خود به ایران را منوط به خرید جت های ملخدار "ای تی آر" کرده است.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزوده که صنعت حمل و نقل هوایی کشور به هواپیمای کوچک در کلاس "ای تی آر" و با ظرفیت زیر یکصد نفر سرنشین نیاز دارد.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری  توضیح داده که اکنون، عمده فرودگاههای کشور در مناطق کم جمعیت قرار دارند، بنابراین هواپیمای کوچکتر، براحتی میتوانند با فرکانس بالاتر به پرواز در آیند. وی درعین حال تصریح کرد که هواپیماهای"ای تی آر" مانعی برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر ایران ایر و سایر ایرلاینها نخواهد بود.

دهقان گفت که در حال حاضر، بسیاری ازفرودگاه ها زیرظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند بنابراین  هواپیماهای زیر ظرفیت یکصد نفر سرنشین می توانند با جابجایی بیشتر مسافر، رشد جدی در این زمینه ایجاد کنند.

به گفته وی، هم اکنون تعدادی از مسافران بر روی زمین مانده اند که دلایل آن نیز ناشی از انجام نشدن پرواز از برخی فرودگاههایی بوده که فاقد هواپیمای مناسب هستند.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد که نیاز کشور به هواپیمای با ظرفیت کمتر، حتی با خرید ۴۰ فروند هم برآورده نمیشود چون صنعت حمل و نقل هوایی  در حال رشد روز افزون است.

وی پیرامون عدم ارایه اطلاعات خرید هواپیماهای ایرباس به نهاد های ناظر هم گفت که سازمان هواپیمایی کشوری وارد جزییات قرارداد خرید هواپیماهای هیچ ایرلاینی نمیشود چون  امور تجاری آنها به خودشان ربط دارد و افزود که آنها یک بنگاه اقتصادی مستقل هستند هر چند که برابر مقررات اگر قرار شد که  مراجع از جریان قرارداد ها خبر داشته باشند  حتما جزییات در اختیار آنها قرار می گیرد.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.