تبریز- عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده شاید اگر از نان روز ضروری‌تر نباشد کمتر از آن نیز نیست، گفت: اگر در برخی محلات شهر تبریز اتفاقاتی بیفتد شاید به مراتب حوادثی بدتر از حوادث پلاسکو رخ دهد.

هشدار نسبت به وقوع حوادث در بافت‌های فرسوده تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، اسماعیل چمنی با اشاره به وقوع حادثه تاسف برانگیز ساختمان پلاسکو؛ شهادت آتش‌نشانان غیور و جان باختگان این حادثه را محضر خانواده‌های داغدار، و هموطنان تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد که می‌توان با اتخاذ تمهیدات مهندسی استاندارد سازه‌ای بزرگ از تکرار چنین اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

وی با ابراز تاسف از حادثه ساختمان پلاسکو افزود: وقوع چنین حادثه‌ای کل جامعه را تحت تاثیر قرار داده و همه را داغدار کرده است و وجود چنین اتفاقات زنگ خطری برای تمام مدیران شهری است که به نوعی در شکل‌گیری و اداره شهرها دخیل هستند و با مجهز شدن به تجهیزات پیشرفته و تدابیر مهندسی تدبیری اتخاذ شود تا شاهد اتفاقات چنین حوادث تلخی نباشیم.

چمنی ادامه داد: در این حادثه بزرگ، آتش‌نشانان فداکار،برای نجات جان همنوعان خود از همه چیز خود گذشتند و  ایثار آنان قابل ستایش است، اما باید متوجه باشیم که تاسف بعد حادثه دردی را دوا نخواهد کرد و به جای پرداختن به حاشیه برای پیشگیری این نوع حوادث برنامه‌ریزی شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در خیلی از اتفاقات ما هنوز هم چوب ندانم کاری‌ها را می‌خوریم و باید به این مهم واقف باشیم که سرنوشت انسان‌ها مقدم بر همه موضوعات مادی است.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اولویت ساماندهی بافت فرسوده گفت: نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری در چرخش سرمایه بسیار تاثیرگذار بوده و موجب تحول در اقتصاد شهر و حتی استان‌مان خواهد بود.

وی ابراز داشت: برای تحقق این مهم باید بستری فراهم شود تا سرمایه‌گذاران بدون دغدغه در بستری شفاف و مطمئن بتوانند منابع مالی خود را در اجرای پروژه‌های بزرگ بافت‌های فرسوده گسیل کرده و مشارکت را در این طرح‌ها به این سرمایه‌گذاران تسهیل کنیم.

چمنی با اشاره بر شهر انسان محور اذعان داشت: شهر انسان محور نیز یکی از موضوعاتی است که امروز در ادبیات بسیاری از اندیشمندان و شهرسازان از آن یاد می‌شود، شهر انسان محور مکانی است که به جایگاه انسان‌ها ارزش بدهند و همه طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری با اولویت جان انسان ها گنجانده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر ضرورت آتش‌نشانان به تجهیزات روز تصریح کرد: جهان امروزی رو به پیشرفت و تکنولوژی است و جا دارد آتش نشانان ما نسبت به استانداردهای جهانی و بین‌المللی، به روز شوند و پاسخگوی نیازهای به روز شهرمان باشند تا در سریع ترین زمان در محل حادثه دیده، حضور یابند و مانع از بروز چنین حوادث تلخ و دردآوری شوند.

وی همچنین با تاکید مجدد بر پیشگیری‌های لازم و شناسایی مکان‌ها و نقاط آسیب‌پذیر، حریق‌پذیر و تخریب‌پذیر ابراز داشت: در این خصوص شوراها و شهرداری‌ها نیز باید مکان‌های آسیب‌پذیر و مشکل‌دار از منظر مسائل ایمنی و استانداردهای ایمنی را شناسایی کنند و پیشگیری‌های لازم در معابر عمومی، مجتمع‌های مسکونی، بازار و مجتمع‌های تجاری، تفریحی و پاساژها و جاهای پرتردد را انجام دهند تا بار دیگر شاهد وقوع چنین اتفاق‌های مهیب و ناگوار در تبریز یا دیگر شهرهای کشورمان نباشیم.

چمنی اظهار داشت: تا یک دهه قبل ضرورت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده کمتر احساس می‌شد اما با توجه به وقوع حوادث غیرمترقبه‌  و تکرار حوادث غیر مترقبه طی چند سال گذشته چنین به نظر می‌رسد که احیا بافت‌های فرسوده شاید اگر از نان روز ضروری نباشد کمتر از آن نیز نیست و اگر خدای نکرده در برخی محلات شهر تبریز اتفاقاقی بیفتد شاید به مراتب حوادثی بدتر از حوادث پلاسکو رخ دهد که در آن صورت پشیمانی ره به جایی نخواهد برد و ضروری هست کارشناسان با شناسایی نقاط حادثه خیز سریعا به فکر چاره در این مناطق باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.