ظهر روز گذشته مذاکرات "آستانه" در مورد بحران سوریه با مشارکت طرف های مختلف اعم از نمایندگان دولت و معارضان مسلح سوریه، روسیه، ایران و ترکیه، پشت درهای بسته آغاز شد.

از توافق اولیه درخصوص مبارزه با داعش و النصره تا از سرگیری رایزنی ها در روز دوم

به گزارش قدس آنلاین؛ ظهر روز گذشته مذاکرات "آستانه" در مورد بحران سوریه با مشارکت طرف های مختلف اعم از نمایندگان دولت و معارضان مسلح سوریه، روسیه، ایران و ترکیه، پشت درهای بسته آغاز شد.

رویترز در این خصوص گزارش داد مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان از دیروز دوشنبه آغاز شد و در این روز ترتیب دهندگان این مذاکرات برای تقویت آتش بس موجود در سوریه تلاش کردند.

رویترز در ادامه می نویسد: مذاکرات آستانه در حالی برگزار شد که ترکیه که حامی گروه های شورشی و روسیه که حامی دولت سوریه بود، خود را از درگیری و برخورد در سوریه دور کردند.

هر چند روسیه و ترکیه در نشست روز گذشته تلاش کردند تا آتش بس موجود در سوریه را تقویت کنند اما معارضین حاضر در این نشست اعلام کردند که در صورت شکست مذاکرات آستانه بار دیگر دست به اسلحه خواهند برد.

در همین رابطه «الکساندر لاورنتیف» رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه در جریان مذاکرات آستانه، با موفقیت‌آمیز خواندن نخستین روز این مذاکرات، خاطرنشان کرد: حضور استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، سفیر آمریکا در قزاقستان و نمایندگان دولت دمشق و مخالفان سوری در برآیند این نشست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

این مقام روس خاطرنشان کرد، سند نهایی مذاکرات آستانه در دست بررسی است و روز سه‌شنبه پس از حصول توافق نهایی به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد.

"روسیا الیوم" نیز به نقل از برخی منابع در هیئت ترکی حاضر در مذاکرات "آستانه" اعلام کرد که کشورهای ضامن توافق آتش بس در سوریه قصد دارند بیانیه ای مشترک را در مورد مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره صادر کنند.

این منبع گفت: "ما به عنوان کشورهای ضامن توافق آتش بس در سوریه در ادامه نشست "آستانه" بر تصمیم خود مبنی بر مبارزه با داعش و جبهه النصره تأکید خواهیم کرد و در بیانیه پایانی آن را اعلام خواهیم کرد. ما قصد داریم برای تثبیت و تضمین ادامه آتش بس، گروه های مخالف واقعی را از گروه های تروریستی داعش و النصره جدا کنیم."

به گفته این دیپلمات، در بیانیه پایانی همچنین از معارضان مسلح برای شرکت در مذاکرات "ژنو" در 8 فوریه دعوت خواهد شد.

خبرگزاری "نووستی" روسیه نیز گزارش داد "استیفان دی میستورا" –فرستاده سازمان ملل در امور سوریه- صبح امروز سه شنبه-گفتگوهای مختصری را با "جابری انصاری"، رئیس هیئت ایرانی حاضر در مذاکرات انجام داد.

یک منبع حاضر در مذاکرات اعلام کرد نشست عمومی دیگری در ادامه برگزار خواهد شد که طی آن نمایندگان دولت سوریه به ریاست "بشار الجعفری" و نمایندگان معارضان مسلح به ریاست "محمد علوش" گرد یک میز خواهند نشست.

در حال حاضر تمام شرکت کنندگان در مذاکرات به هتل محل نشست در پایتخت قزاقستان بازگشته اند و تلاش ها برای تنظیم متن بیانیه پایانی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.