«شیخ بلال شعبان» از علمای سرشناس اهل تسنن، گفت: برای مقابله با موج تکفیری گری باید خط فکری و اندیشه ای از طریق بحث و گفت‌وگو و فهماندن حقیقت اسلام به مردم و همچنین مقابله با جریان های غلوکننده و افراطی با صدای عقلانیت رفتار کرد.

بلند شدن صدای عقلانیت تنها راه مقابله با تکفیر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ «شیخ بلال شعبان» از علمای سرشناس اهل تسنن و «دبیرکل جنبش التوحید الاسلامی لبنان» است که معتقد است بذری که حسن البناء در زمین مصر کاشت در زمین ایران رویید. وی انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای جهان اسلام می‌داند که ثابت کرد امریکا شکست ناپذیر نیست. این روحانی حامی مقاومت اسلامی ریشه نزاعات و درگیری های کنونی در جهان اسلام را در توطئه‌ها و چشم طمع غرب به ثروت‌های منطقه می‌بیند، اگرچه ظاهر این اختلافات مذهبی و فرقه‌ای باشد. در مصاحبه ای که با وی  داشتیم مسائل و چالش های مهم پیش روی جهان اسلام و نقش و جایگاه ایران و رهبری آن را در این میان مورد بحث قرار دادیم که در ادامه می آید:

به عنوان یکی از علمای اهل تسنن، دعوت و تاکید همیشگی امام خمینی ( ره) به وحدت اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ندایی که حضرت امام خمینی برای وحدت مسلمانان جهان سر داد در واقع یک دعوت و فراخوان قرآنی و آسمانی بود که همه را به وحدت حول ایمان اسلامی و ارزش های انسانی می‌خواند چراکه می‌بینیم قرآن پیوسته چنین خطاب می‌کند که «یا ایها الذین آمنوا» و یا «ایها الناس» و خطاب اول بر دومی پیشی دارد، بدین معنا که وحدت ایمانی باید در آینه وحدت انسانی انعکاس یابد و همه مردم را حول محور توحید خداوند تبارک و تعالی جمع کند. چنین وحدتی است که آثار کینه و نفرت را دور کرده و به جای آن بذر محبت و عشق و برادری در راه خدا می‌کارد و جامعه بشری را تبدیل به جامعه‌ای منسجم و هماهنگ، پر محبت و رو به جلو می‌سازد.

فتوای آیت الله خامنه‌ای درباره حرمت اهانت به نمادهای اهل سنت مخصوصا همسران مکرم پیامبر اسلام (ص) در شرایط کنونی جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

مسؤولیت و وظیفه همه ماست که به دنبال مشترکات باشیم و بیشتر بر آن تأکید کنیم و در همین راستا قرآن کریم می‌فرماید «فربکم أعلم بمن هو أهدی سبیلا» (پروردگار شما آگاه‌تر است به اینکه چه کسی هدایت یافته تر است). لذا فتوایی که رهبر حکیم جمهوری اسلامی صادر کردند برآمده از بطن دین و قرآن کریم است و بر این تاکید دارد که رابطه و گفت‌وگو بین مذاهب نمی‌تواند بر اساس اهانت و دشنام به یکدیگر شکل بگیرد، بلکه باید مشترکات را تقویت کرد و نگاه‌ها را متوجه مواردی کرد که ما را متحد می سازد. حتی رسول خدا در نامه‌های خود به ایران و روم پادشاه ایران را خسرو بزرگ پارس و پادشاه روم را هرقل بزرگ روم خواند و هر صاحب منصبی را با لقب محترمانه اش مورد خطاب قرار می‌داد. پس تعامل میان ما مسلمان‌ها که خدا و پیامبرمان یکی است چگونه باید باشد؟

پس چرا امروز تفرقه‌ و چند دستگی میان مسلمانان بر قرار است؟

وضعیت امروز جهان اسلام ناشی از درک نادرست برخی از مسلمانان ( شیعه و سنی) از دین اسلام و اهداف آن است، زیرا می‌پندارند اختلاف ما ناشی از اتفاقات تاریخی 1400 سال پیش است در حالیکه نقشه‌های جبهه کفر جهانی در طول تاریخ از ابتدا تاکنون که سردمداری آن در دست شیطان بزرگ آمریکاست را نمی‌بینند. آمریکا در راستای همین پروژه تاریخی کفر جنگ تمام عیاری علیه جهان اسلام به راه انداخته و برای تجزیه و تکه تکه کردن منطقه برنامه‌ریزی کرده‌است. متاسفانه برخی از مسلمان‌ها این واقعیت و نتایج تفرقه انگیز طرح دشمن را نمی بینند و خیال می‌کنند دلیل اصلی اختلافات و کشمکش ها در خود مسلمانان است. اما ریشه اصلی این کشمکش ها در منطقه چشم طمع غرب به ثروت های ماست و برای همین تخم کینه و دشمنی در دل های ما می کارند تا بر منابع و ثروت های ما مسلط شوند و این بر اساس همان قاعده «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است.

در همین خصوص قرآن می گوید «فرعون در سرزمین مصر سر بر افراشت و مردم آن را چند دسته ساخت». استعمار هم هر جا اختلافات مذهبی می بیند شروع می کند به فتنه انگیزی و هر جا اختلاف مذهبی نباشد روی اختلافات نژادی و اجتماعی دست می گذارد و همه اینها برای حفظ منافع خودش در منطقه است تا امت ما مشغول درگیری‌ها داخلی شده و استعمارگران فرصت غارت کردن ثروت ها و منابع را بیابند.

راه مبارزه با جریان های افراطی و تکفیری را چه می دانید؟

برای مقابله با موج تکفیری گری باید دو خط اصلی به موازات هم پیگیری شود: اول خط فکری و اندیشه ای از طریق بحث و گفت‌وگو به منظور پر کردن شکاف ها و فهماندن حقیقت اسلام به مردم، و دوم مقابله با جریان های غلوکننده و افراطی با هر مذهب و رویکردی که داشته باشند تا اینکه صدای عقلانیت بلندتر از صداهای دیگر به گوش رسد.

اما متاسفانه برخی از افراد احساسی که زعامت و رهبری بخش هایی از امت را بر عهده دارند با هدف دفاع از مذهب (شیعه یا سنی) در عمل سنت و منهج رسول الله را به مسلخ می برند و قربانی می کنند و در نتیجه می بینیم امروز دینی که در مقابل ما قرار دارد غیر از آن چیزی است که پیامبر اعظم صلوات الله علیه برای جهانیان آورده بود.

در پایان باید بگویم که وحدت تنها با همت اصحاب عقل و اهل دین در هر مذهبی که باشد میسر می شود و آینده  امت ما ان شاء الله آینده ای روشن و درخشان خواهد بود و امید داریم که همه پرچم ها و مذاهب در قدس به هم برسند و متحد شوند، چراکه آرمان فلسطین همان آرمان اصلی اسلام و همه مستضعفین جهان (و از جمله ادیان آسمانی دیگر) است و قدس همه کسانی را که مورد ستم واقع شده اند را پشت سر خود متحد می کند تا روزی که حق به صاحب آن برگرد./

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.