مشهد- مشهد مقدس روز سه شنبه پنجم بهمن ۱۳۹۵ با حضور ۲۵۰ شخصیت فرهنگی و سیاسی از ۵۱ کشور جهان اسلام و مسؤولان کشوری در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) طی آئینی باشکوه به طور رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد.

مشهد مقدس به طور رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد

به گزارش قدس آنلاین، به همین منظور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر دیروز (دوشنبه) به منظور حضور در آیین افتتاح رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام وارد مشهد مقدس شد.

در مراسم رسمی افتتاحیه این رویداد بزرگ علاوه بر مسئولان و شخصیت های برجسته کشوری بیش از ۲۵۰ میهمان خارجی از کشورهای اسلامی اعم از وزرا ، نمایندگان مجلس، ملی ، سفرا ، کاردارها ، شخصیت های فرهنگی ، مذهبی حضور دارند. میهمان خارجی از اندیشمندان فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی هستند ضمن آنکه وزیرانی از کشورهای تانزانیا، افغانستان، پاکستان، اوگاندا، موریتانی و الجزایرو سوریه شرکت کردند.

همزمان با این مراسم کار کتابت قرآن کریم توسط خطاطان و خوشنویسان مطرح کشوری آغاز شده و برنامه های ی جنبی دیگری نیز برای میهمانان داخلی و خارجی تدارک شده تا اهمیت این انتخاب و جایگاه مشهد الرضا (ع) و فرهنگ رضوی بیش از پیش برای این میهمانان روشن شود. 

با شروع سال ۲۰۱۷ میلادی، دوره یک ساله معرفی مشهد مقدس به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» آغاز شد. عنوانی بین المللی که با تصمیم آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) به مشهد مقدس اطلاق شد تا این کلان شهر مذهبی جهان در کنار شهرهای سنار از سودان، امان از اردن و کامپالا از اوگاندا به عنوان یکی از ۴ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، فرصتی فراملی برای فعالیت های فرهنگی داشته باشد.

پس از گذشت ۱۱ سال از سال ۲۰۰۶ که شهر اصفهان برای اولین بار از ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، حالا مشهد مقدس دومین شهر ایران است که این فرصت یک ساله را در اختیار خواهد داشت و بر اساس اطلاعات موجود، شاید تا ۱۰ سال دیگر این فرصت برای هیچ کدام از شهرهای ایران اسلامی تکرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.