رشت- رئیس پلیس آگاهی گیلان از افزایش آمار سرقت ها و همچنین ورود بانوان به جرائم کلاهبرداری به عنوان زنگ خطر یاد کرد.

آمار سرقت ها در گیلان رو به افزایش است/ورود بانوان به جرائم کلاهبرداری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سرهنگ فرهاد فلاح کریمی در نشست خبری ظهر روز سه شنبه ۵ بهمن اظهار کرد: اگر چنانچه فضای اجتماعی کل جامعه بر ضد جرم بسیج شود و قربانیان فضا را برای مجرم آماده نکنند هیچوقت مجرم موفق به ارتکاب جرم نمی شود.

وی گفت: میزان رشد قاچاق کالا و ارز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳ و ۹۴ بیش از سه برابر می باشد.

وی با اشاره به فراوانی سرقت خرد در استان اظهار کرد: سرقت خرد ۴۸ درصد از فراوانی را برخوردار است و این ناشی از فراوانی معتادان رها در شهرها، خیابانها، معابر و رهاشدگی اموال مردم در معابر و کوچه ها وخیابانها و باغهاو مزارع و پارکینگ ها می باشد.  

فلاح کریمی گفت: اعلام سرقت کردن و عدم پیگیری مردم باعث جرات سارقین شده و روز بروز تعداد سرقت های ما رو به فراوانی است.

افزایش ۱۷ درصدی سرقت از منازل

وی سرقت از منازل را ۱۷درصد عنوان کرد و افزود: بیشترین فراوانی سرقت از منازل مربوط به مناطق مرفه و برخوردار است و مربوط به مناطقی است که مردم از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستند و این ناشی از اینست که یک نوع بیخیالی و کاهش مقاومت مردمی در وقوع جرائم وجود دارد.

وی فراوانی سرقت در برخی از مناطق بالای شهر را متذکر شد و خاطر نشان کرد: از مناطق گلسار، منظریه، پارک نیکمرام خیابان نیما در لاهیجان و عدم شناخت همسایه ها از یکدیگر بستر را جهتسرقت برای مجرمان مهیا می سازد.

وی بیشترین آمار سرقت از منازل را سارقان غیر بومی یاد کرد و افزود: این سارقان دانسته اند که منازل برخی از شهروندان تبدیل به ارز و سکه شده و براحتی سارق غیر بومی در میان ما بیتوته کرده و زندگی ما را حراج می برد .

سرهنگ کریمی بیشترین وقوع سرقت را در رشت عنوان کرد و افزود: میزان آسیب پذیری شهروندان به دلیل فراوانی جمعیت و امکان گم شدن مجرمان بعلت غیر بومی بودن و نزدیکی حاشیه شهرها با هم، بسیار بالاست و شهروندان باید نسبت به امنیت شهر و محل خود توجه داشته باشند.

رشد ۲ درصدی ارتکاب به قتل در گیلان

وی غفلت را عاملی مهم در تحمیل جرم به مردم دانست و اظهار کرد: در۱۰ ماهه امسال رشد ۲ درصدی ارتکاب به قتل را شاهد هستیم که ۸۶ درصد این پرونده ها کشف و مختومه شد.

فلاح کریمی ادامه داد:۷۱ درصد مقتولین را مردان و ۲۹ درصد را زنان تشکیل داده که ۳۸ درصد قتل ها در رشت و ۶۲ درصد در مابقی شهرستان های استان رخ داد.

به گفته وی، اختلافات خانوادگی و مسائل منکراتی(ارتباط های پنهان) هر کدام با ۳۶درصد، نزاع و درگیری و سرقت هر کدام  با ۱۳ درصد بیشترین علل ارتکاب به قتل را در استان تشکیل می دهند.

افزایش ۲۷ درصدی خودکشی در گیلان

رئیس پلیس آگاهی گیلان به آمار خودکشی اشاره و بیان کرد: خودکشی در گیلان از ابتدای امسال تا کنون ۲۷ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ فرهاد فلاح کریمی گفت: بیشترین آمار خودکشی در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و در جمعیت مردان(با ۷۷ درصد) بوده است.

وی اختلافات خانوادگی، اختلال روانی و اعتیاد را مهمترین علل خودکشی برشمرد و افزود: خودکشی ها بیشتر به شکل حلقه آویز، استفاده از قرص برنج و دارو، و اسلحه شکاری بوده است.

ورود بانوان به جرائم کلاهبرداری

سرهنگ فلاح کریمی بیشترین فراوانی کلاهبرداری را مربوط به شهر رشت دانست و افزود: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۸۰۰نفر به اتهام کلاهبرداری دستگیر شدند که ۳۵ نفر زن و مابقی مرد بودند.

وی خاطر نشان کرد: این یک زنگ خطری است که بانوان نیز به جرائم کلاهبرداری ورود کردند.

وی با اشاره به اینکه هرچقد هم پلیس خلاء نظامی و انتظامی را بخواهد پوشش بدهد باز شاهد وقوع جرم هستیم، تاکید کرد: هرچه به ایام پایانی سال نزدیک می شویم شرایط وقوع جرم برای مجرمین بیشتر می شود.

سرهنگ کریمی افزود: مردم منازل خود را به دوربین های مدار بسته و آژیر های خطر مجهز کنند تا عرصه برای سارقین تنگ شود.

وی پرونده جعل در ده ماهه سال ۹۵ را تعداد ۹۳۹ فقره اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.