حسن کدخدای عرب: رسانه‌ای که می‌تواند همه مسؤولان را به صحنه آورد، در مواقعی براحتی از کنار برخی حوادث و اتفاقات می‌گذرد و بدون پرداختن به چرایی وقوع حوادث، به صحنه آوردن مسؤولان و تلاش برای بهبود وضعیت و جلوگیری از موارد مشابه سکوت می‌کند.

بحث‌ها و گفت‌وگوها درباره وجود ساختمان‌ها و مکان‌های ناایمن و غیراستاندارد در شهرهای کشور پس از حادثه دلخراش «پلاسکو» و شهادت چند تن از آتش نشان‌های جان بر کف و جان باختن چند هموطن دیگر، خط رسانه‌ای مناسبی را برای یافتن پاسخ‌هایی به منظور جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه رقم زده است زیرا جدای از خسارت‌ها و آسیب‌های روحی، روانی و مالی، حفظ جان انسان‌ها یک اصل است.

این خط خبری- رسانه‌ای که می‌تواند همه مسؤولان را به صحنه آورد، در مواقعی براحتی از کنار برخی حوادث و اتفاقات می‌گذرد و بدون پرداختن به چرایی وقوع حوادث، به صحنه آوردن مسؤولان و تلاش برای بهبود وضعیت و جلوگیری از موارد مشابه سکوت می‌کند.

آتش سوزی هتل «قصر المولی» در کربلا و جان باختن پنج هموطن از روستاهای تربت‌حیدریه یکی از همین موارد است که تقریباً رسانه‌ها فقط به انعکاس خبر آن بسنده کردند.

در خبرها آمده بود، شرکت اعزام کننده کاروان حادثه دیده به صورت غیرقانونی و بدون دریافت مجوز از «حج و زیارت» نسبت به اعزام زائران کربلا اقدام کرده، اما هیچ مسؤول ذی ربطی درخصوص جلوگیری و برخورد قانونی با چنین شرکت‌ها و دفاتری هشدار جدی نداد!

هیچ مسؤولی از میزان دیه دریافتی توسط خانواده‌های جانباختگان حادثه آتش سوزی در هتل کربلا و اینکه میزان پوشش دیه زائران عتبات در ایام عادی توسط حج و زیارت ۲۰۰ میلیون تومان برای هر فرد است، اطلاع‌رسانی نکرد. این در حالی است که شرکت‌های غیرمجاز توان پرداخت این دیه را که حق شرعی و قانونی خانواده‌های جانباختگان است، ندارند و بازماندگان باید برای استیفای حق خود دغدغه‌های شکایت و پرونده‌های قضایی را به جان بخرند!

از سوی دیگر بارها زائرانی که با شرکت‌های غیرمجاز به عراق سفر کرده‌اند با مشکلات بسیار امنیتی، اسکان و مشکلات بهداشتی و رفاهی مواجه شده و به خاطر نبود پوشش امنیتی، هدف گروه‌های تروریستی قرار گرفته و حتی جان خود را از دست داده‌اند. چنانچه گفته می‌شود، آمار شهدا و مجروحان گروه‌های آزاد چند برابر گروه‌های تحت نظارت «حج و زیارت» است. ضمن اینکه در صورت وقوع حادثه - که در عراق کم نیست- پیگیری امور حادثه دیدگان گروه‌های مجاز در عراق از مجاری قانونی بسرعت انجام می‌شود در صورتی که در کاروان‌های غیرمجاز تشکیلات قانونی که بتواند امور زائران را تسهیل کند وجود ندارد و آنجاست که مشکلی بزرگ‌تر خود را نشان می‌دهد.

دستگیری و بازداشت زائرانی که گروه‌های غیرمجاز را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند، به سبب کم اطلاعی یا بی‌اطلاعی مدیران این کاروان‌ها با قوانین و مقررات عراق، بسیار اتفاق افتاده است و نیز مشکلات اخلاقی، القای شبهات و خرافات، سوءاستفاده شبکه‌های انحرافی و انگلیسی نظیر شبکه‌های تلویزیونی منتسب به جریان شیرازی‌ها و مواردی از این دست از دیگر مشکلاتی است که مسؤولان ذی ربط به طور جد بدان نپرداخته و جریان رسانه‌ای کشور نیز حساسیت خاصی نشان نداده است.

از این رو ضرورت آگاه سازی جامعه و هشدار و برخورد جدی مسؤولان با گروهی منفعت طلب، که در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و برای جذب حداکثری زائران تلاش می‌کنند، احساس می‌شود.

این هشدار از آن جهت اهمیت دو چندان دارد که به بهانه ارزان تر بودن هزینه سفر توسط گروه‌های غیرمجاز، زائران در ساختمان‌ها و هتل‌های غیراستاندارد و ناایمن عراق اسکان داده می‌شوند و بیم آن می‌رود؛ حادثه آتش سوزی هتلی در کربلا دوباره تکرار شود و جان عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در سایه بی‌توجهی مسؤولان به خطر بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.