رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه مشکلات این سازمان، ادغام شدن سه بخش و انتقال معاونت ها به استانهاست گفت: مدت زمان ویزای ایران را از ۱۵ به ۹۰ روز افزایش می دهیم.

افزایش زمان ویزا از ۱۵ به ۹۰ روز/فرانسه پیشتاز برای سرمایه گذاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، نخستین نشست خبری زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی عصر روز ۵ بهمن ماه در سالن فجر این سازمان برگزار شد.پیش از این روابط عمومی سازمان اعلام کرده بود که موضوع نشست برنامه های سازمان میراث فرهنگی پس از برجام است.

در این نشست احمدی پور که چندی پیش به نقل از یکی از تورگردانان اعلام کرده بود گردشگران  چینی در اقامتگاههای غیرمجاز ساکن می شوند گفت: با وزیر گردشگری چین قصد مذاکره دارم. دعوتنامه ای برای ایشان نوشته ام که یکی از محورهای مورد بحث آن ورود گردشگران چینی و محل اقامت آنها است.

وی افزود: اکنون با ۳۷ کشور موضوع تسهیل روادید را داریم. با ۱۰ کشور نیز تسهیلات روادید فرودگاهی فراهم شده است. همچنین قصد داریم که مدت زمان ویزا را از ۱۵ روز به ۹۰ افزایش دهیم.

فرانسه پیشتاز برای سرمایه گذاری در ایران

وی درباره سرمایه گذاری در بخش هتلسازی نیز گفت: در حال حاضر با ۲۰ هیئت سرمایه گذار در زمینه هتلداری نشست داریم که از این تعداد ۴ یا ۵ نشست به مذاکره جدی برای ساخت هتل در ایران تبدیل شده است که فرانسه در این زمینه پیشتاز است.

وی همچنین درباره. تعداد نیروهای این سازمان گفت: نزدیک به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر مجموع نیروهای سازمان میراث فرهنگی هستند که عمده آنها در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تخصص دارند. در بخش حقوقی سرمایه گذاری و عمومی نیز نیروهایی داریم که شاید در این رابطه تخصصی نداشته باشند ولی ما بحث آموزش را سرلوحه کارمان قرار می دهیم. با این وجود برخی از چهره های بین المللی در حوزه های تخصصی فعالیت می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره سرنوشت عمارت مسعودیه در تهران نیز گفت: روز ۱۰ اسفندماه دادگاهی در این باره تشکیل می شود که امیدواریم با مدارکی که تکمیل کرده ایم این دادگاه به نفع ما تمام شود.

تشکیل شورای هماهنگی اطلاع رسانی

احمدی پور همچنین درباره تشکیل شورای هماهنگی اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: هر کدام از کاخ موزه ها، شرکت ها و بخش های دیگر این سازمان روابط عمومی های جداگانه ای دارند که عمدتا نوع برنامه هایشان با هم ممکن است متفاوت باشد. با تشکیل شورای هماهنگی اطلاع رسانی امیدواریم که این برنامه ها ساماندهی پیدا کند. ما از حدود یک ماه پیش در حال حاضر نوشتن تقویم سال ۹۶ هستیم.

وی درباره موضوع گردشگری داخلی و استفاده از ظرفیت های ایران نیز بیان کرد: در اولین جلسه ای که با اتاق بازرگانی داشتیم اعضای کمیسیون گردشگری بالغ بر یک ساعت انگشت اتهام را به سمت من گرفته بودند که چرا تورها، هتل ها و قیمت ها این گونه است و من گفتم که تا شهریورماه من هم مانند شما انگشت اتهامم به سمت سازمان میراث فرهنگی بود اما اکنون این طرف آمده ام و سعی می کنم که اولویت ها را مطرح کنم.

احمدی پور همچنین از برپایی کارگروه ساماندهی سفر خبر داد و افزود: باید مقاصد گردشگری را بر اساس نوع جاذبه ها و معرفی ظرفیت های اقامتی معرفی کنیم. ما در بحث گردشگری داخلی پشت سر مردم حرکت می کنیم نه اینکه هدفگذاری داشته باشیم. اکنون فقط سه مقصد وجود دارد که فکر می کنیم همه ظرفیت های ایران در آنجاست در صورتی که بخصوص در ایام نوروز می توان از فرصت گردشگری همه استانها بهره مند شد اما اینکه چرا هنوز همه استانهای کشورمان به مقصد گردشگری تبدیل نشده اند بخشی از علت آن بر می گردد به اینکه شاید گردشگری خارجی ارزان تر است و یا ما شناخت کافی از جاذبه های ایران نداریم. در این راستا ستاد بررسی سفرهای نوروزی بسته های سفر و ظرفیت ها را شناسایی و معرفی می کنند و آنها را مورد بررسی قرار می دهد تا پیشنهادهای متنوع تری مطرح کنیم. سازمان میراث فرهنگی معتقد است هر میزان گردشگری داخلی رونق پیدا کند زمینه انسجام ملی نیز بیشتر خواهد شد.

وی درباره انتقال اشیای داخلی به آلمان برای شرکت در نمایشگاهی نیز تصریح کرد: بخشی از این موضوع به تخصص دوستان بر می گردد که در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته است. قانون در این زمینه شفاف است.

کارگروهی برای شناسایی بناهای تاریخی در خطر

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: کارگروهی در دولت تشکیل شده و در راستای آن قرار شد همه بناهایی که ممکن است فرسوده و در معرض خطر باشند بررسی و شناسایی شوند. ما به ادارات میراث فرهنگی استانها نیز ابلاغیه ای زده و نوشته ایم که بناهای ارزشمند و میراثی در معرض خطر شناسایی و تعیین تکلیف شوند و درباره آنها اقدامات فوری و یا بلند مدت در نظر بگیرند.

احمدی پور گفت: بخشی از مشکلات این سازمان به این موضوع برمی گردد که این سازمان مرکب است و در طی فرایندی اجزای مخلتف آن در کنار هم قرار گرفتند. دغدغه اصلی ما این است که باید هر سه رکن سازمان هم تراز هم فعالیت کنند.

وی درباره وزارتخانه شدن این سازمان نیز گفت: اکنون این موضوع مسئله ای نیست که در اولویت باشد. به نظر می رسد متوازن شدن سه موضوع مورد نظر این سازمان اصلی ترین موضوعی است که باید بدنبال آن باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: قرار است که ما میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشیم.با توجه به نگاه دولت می توان انتظار داشت که با رشد پیش برویم.

وی درباره اینکه به نظر می رسد اولویت وی گردشگری و صنایع دستی باشد نیز گفت: بیشترین پیگیری هایی که در این سه ماه داشتم پیرامون مسائل میراثی بوده است. معاونت حقوقی را نیز موظف کردم در این راستا پیگیری هایی را انجام دهد. همچنین از رسانه ها می خواهم که هر زمان شاهد کوتاهی در سازمان بودند به عنوان دیده بان آن را به ما اعلام کنند.

وی درباره فروش برندهای خارجی در زمینه هتلداری در ایران نیز گفت: ما تجربه موفقی در موضوع ساخت هتل در کشور داشتیم. دوستان در وزارت مسکن نیز به ما کمک خواهند کرد که در زمینه ایجاد زنجیره ای از هتل ها، امکان سنجی صورت بگیرد تا اگر شرایط فراهم شود از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این موضوع که هنوز هیچ یک از تفاهمات با گروه های هتلداری خارجی به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: انتظار دارید در فاصله یک سال چه اتفاق خاصی بیفتد؟ بحث آوردن برندها وامکان استفاده از آنها دو مورد جداست. ترکیه کشوری است که پیشنهاد داده در ایران هتل بسازد اما چون تفاهم نامه آن اجرایی نشده نمی توان گفت که این کشور پیشرو در هتل سازی در ایران است.

احمدی پور بیان کرد: من در دوران تحصیلم همیشه دوست داشتم که خبرنگار باشم. معتقدم خبرنگاران بازوی تقویت سازمان میراث فرهنگی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.