معاون دبیر کابینه دولت ژاپن با بیان اینکه «پیمان ترانس پاسیفیک» بدون حضور آمریکا معنا ندارد، طرح استرالیا برای تشکیل این پیمان بدون حضور آمریکا را مردود دانست.

«پیمان ترانس پاسیفیک» بدون حضور آمریکا معنا ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، معاون دبیر کابینه دولت ژاپن طرح استرالیا برای تشکیل پیمان «تی پی پی» جدید  بدون حضور آمریکا را رد کرده و پیمان مذکور را بدون حضور آمریکا پوچ خواند.

بر اساس این گزارش، «کویچی هاگیودا» گفت: همانطور که نخست وزیر «شینزو آبه» گفت، بدون آمریکا، پیمان «تی پی پی» بی معنی است... توازن اساسی منافع بدون حضور آمریکا از بین رفته است.

«هاگیودا» همچنین تاکید کرد که ژاپن به شکل گیری این پیمان با حضور ۱۱ کشور فکر نمی کند.

گفتنی است که دیروز دوشنبه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار آمریکا با جامه عمل پوشاندن به وعده انتخاباتی خود، از پیمان تجارت آزاد ترانس- پاسیفیک (TPP)، خارج شد –توافقنامه ای که در صورت اجرا، مناسبات تجاری ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام با مجموع ۴۰ درصد از حجم اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار می داد.

در همین راستا، «ملکوم ترنبول» نخست وزیر استرالیا، از عزم دولت کانبرا به مذاکره با سایر کشورهای عضو TPP از جمله ژاپن،  نیوزیلند و سنگاپور برای حفظ این پیمان علیرغم خروج آمریکا، خبر داد.

وی در عین حال از امکان تغییر سیاست واشنگتن در طول زمان و تمایل «رکس تیلرسون» گزینه ترامپ برای پست وزارت امور خارجه و بسیاری از جمهوریخواهان کنگره برای حفظ TPP، سخن گفت.

با این حال، ترنبول به فرصت پیش روی اعضا برای حفظ این پیمان بدون حضور آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: قطعا برای چین هم پتانسیل پیوستن به پیمان ترانس- پاسیفیک وجود دارد.

گفتنی است که این پیمان، سنگ زیربنای سیاست چرخش به پاسیفیک «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا، برای مهار قدرت یابی چین در منطقه اقیانوس آرام تلقی می شد و این کشور را تنها در صورتی که حاضر به پذیرش معیارهای اقتصادی آمریکا بود، به جمع دیگر اعضا راه می داد.

حالا، استرالیا، مکزیک و کانادا می گویند که در اجلاس اقتصادی داووس، به چارچوب « TPP منهای آمریکا» فکر کرده و در این  میان جایی هم برای چین و حتی اندونزی یا هر کشور دیگری که مایل به مشارکت باشد، در نظر گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.