۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 496430

نه اینکه باوجود این همه قدمت و تاریخ، صنعت گردشگری مان رشد قابل توجهی نداشته؛ که حالا باید به این درد، اقامت بدون مجوز گردشگران چینی را هم افزود. و همه این ها در حالی است که حتی کشوری مثل ارمنستان هم در سال های اخیر نسبت به فعالیت آژانس های غیرمجاز واکنش جدی تری نشان می دهد.

آبروی گردشگری رفت!

قدس آنلاین - گردشگران چینی با بیش از ۱۰۰ میلیون گردشگر فرصت ارزشمندی برای صنعت گردشگری بسیاری از کشورها شناخته می شوند به خصوص که این میزان در سال های اخیر رشد محسوسی نیز داشته است. چنانکه بنابر گزارش سازمان جهانگردی این کشور در شش ماهه نخست سال گذشته میلادی حدود ۵۹ میلیون چینی به کشورهای دیگر سفر کرده اند.

از این رو کشورهای مختلف سعی دارند با سیاست های متنوع و متعدد سهمی درجذب این گردشگران داشته باشند به طوری که سکانداران صنعت گردشگری کشور ما نیز به امید تنها یک درصد از جذب این گروه دل بسته اند. این درحالیست که با وجود رشد سفر این گردشگران در سال های اخیر همین میزان گردشگر نه تنها نتوانسته نقشی در توسعه گردشگری داشته باشد که حالا به دردی مضاعف بدل شده است. درد اقامت بدون مجوز گردشگران چینی!

*تلاش رسانه ای برای نمایش یک درد کهنه

چندی پیش با اعتراض فعالان گردشگری داخلی شاهد تحرکاتی از سوی متولیان امر بودیم چنانکه تأکید می شود در هفته های گذشته ۱۰اقامتگاه غیرمجاز مسافران چینی درتهران شناسایی شده است. همچنین معاون گردشگری استان تهران از ارجاع پرونده خانه‌های غیرمجاز چینی‌ها به کمیسیون ارتقای گردشگران خارجی برای تصمیم‌گیری نهایی و فوری خبر داده است .

اشکان بروج، کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری با اشاره به این که سال هاست این گونه فعالیت های غیرمجاز گردشگران خارجی در کشور وجود دارد، می گوید: اگر این مبحث رسانه ای نمی شد و فعالان گردشگری خود معترض این شرایط نبودند تداوم این روند برای هیچکس اهمیتی نداشت. در حالی که فعالان این حوزه از راهنمایان گردشگری، آژانس های مسافرتی و مراکز گردشگری هستند که درد این نابسامانی و نبود نظارت ها را تحمل می کنند.

این مدرس دانشگاه می افزاید: مراکز اقامتی و آژانس های گردشگری متخلف نیز برایشان این فعالیت های غیرمجوز خارجی اهمیت ندارد چون که آنها هم به دنبال مشتری هستند و برایشان تفاوتی نمی کند که این مسافر یا تور مجاز و قانونی است یا خیر؟

بروج ادامه می دهد: درحال حاضر اعتراض ها به حضور گردشگران خارجی و فعالان غیر مجاز همراه آن ها در تهران بیشتر شنیده می شود درحالی که پایتخت در این زمینه نسبت به شهرهایی همانند مشهد ،اصفهان ، شیراز، یزد و کرمان از وضعیت بهتری برخوردار است .

این مدرس گردشگری تأکید می کند: بیشتر و پیشتر از چینی ها شاهد حضور فعالان گردشگری عرب در کشور بودیم.زیرا بیش از سی درصد گردشگران ما را عرب ها تشکیل می دهند به این ترتیب شرایط حضور غیر قانونی و استفاده از مراکز و خدمات غیر مجاز گردشگری نیز در بین آن ها رواج افزونتری دارد.

این مساله در شهر مشهد بیش از دیگر مناطق مشهود است .چنانکه گروه های غیرمجاز عرب خارجی در این شهر درحال قبضه کردن عرصه های گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت هستند.در حالی که باید توجه داشت که حضور این فعالان گردشگری غیر مجاز می تواند به حیثیت علمی و جایگاه سلامت کشورما نیز صدمه بزند .زیرا بی تردید این فعالیت بدون مجوز در همه ابعاد آسیب هایی را به همراه دارد.

*استفاده افزونتر از ظرفیت ها

درحالی به اعتقاد برخی فعالان گردشگری حضور غیرمجاز توریست های چینی و عرب نتیجه اقامت دانشجویان و طلاب  این کشورهاست و به دیده تهدید به این قضیه نگاه می کنند که از نظر بسیاری از کشورها؛گروه های دانشجویی و بازرگانان بهترین فرصت برای جذب گردشگر به شمارمی آیند. چنانکه هیزل تاکر ، دانشیار گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند طی نشستی تخصصی در مقوله تجارب گردشگری این کشور در همین زمینه یادآور شد:به دلیل رشد جمعیت گردشگرچینی،در سال های اخیر از سیاست های نیوزیلند برای جذب گردشگر تلاش برای جذب افزونتر دانشجویان چینی است به هر حال زمانی که دانشجویی در کشوری اقامت می گیرد خانواده و بستگانش هم بیشتر به کشور مقصد سفر می کنند .

وی معتقد است:در دانشگاه ما نیز دانشجویان چینی فراتر از دانشجویان معمولی در نظر گرفته می شوند چرا که می توانند سبب تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی بین دوجامعه نیوزیلند و چین شوند.

*صنعت گردشگری جدی گرفته نمی شود

با توجه به آنچه گفته شد علت ناکامی وسرگردانی ما در استفاده از فرصت جذب گردشگران چینی وعرب چیست؟

اشکان بروج ، فعال صنعت گردشگری ضعف در نظارت ها را عاملی جدی دانسته و می گوید:به دو علت با این چالش ها مواجه هستیم  نخست این که شاخص های ارزیابی در کشور وجود ندارد و سپس نبود افرادی که این شاخص ها را بشناسد و بتواند ارزیابی خدمات گردشگری را انجام دهد.در واقع تنگناهای زیرساخت های این عرصه تنها در زمینه هتل سازی نیست بلکه در مقوله های دیگر مانند آموزش ، ارزیابی و زمان انجام این ارزیابی ها نیز با ضعف مواجه هستیم .

وی با اشاره به این که هنوز نمی دانیم متولیان صنعت گردشگری چه سیاست هایی در این زمینه دارند،خاطرنشان می کند: زمانی که خدمات گردشگری استاندارد و مطلوب به گردشگران خارجی ارایه شود این مسأله راه را برای تبلیغ و جذب گردشگر بیشتر فراهم می کند در حالی که اگر این مسافران در مراکز غیراستاندارد و از خدمات بدون مجوز برخوردار شوند به طورحتم وضعیت جذب گردشگر کشور آسیب خواهد دید. همچنین می تواند علاوه بر تضعیف بازارگردشگری منجر به تخریب سیمای جهانی کشور ما شود. از این رو باید توجه داشت تقویت صنعت گردشگری با حضور بازیگران کارآمد به سود کشور و مردم خواهد بود.

این کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری می افزاید:با وجود اهمال ها و غفلت های ما در دیگر کشورها چون می دانند صنعت گردشگری منبع درآمد آن هاست وجایگاه بین الملی آن ها را تقویت می کند به این عرصه اهمیت می دهند و سیاست های ویژه ای را برای رونق و گسترش آن در نظر می گیرند.چنانکه در بسیاری از مراکز گردشگری همانند موزه لوور تورهای مجاز با داشتن تور لیدر باید از راهنمایان گردشگری کشور مقصد استفاده کنند حتی کشوری همانند ارمنستان نیز در سال های اخیر نسبت به فعالیت راهنمایان و آژانس های غیرمجاز واکنش های جدی تری را نشان می دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.