چرا دولت زودتر از این به فکر راه چاره نبوده است؟ باید پرسید نمایندگان مردم ایلام چگونه می خواهند این حق مردم استانشان را از دولت مطالبه کنند و چطور پیگیر آن خواهند بود؟

اینجا ایلام! نا امنی غذایی کودکان را تهدید می کند

اختصاصی «قدس آنلاین»؛ کارشناسان می گویند سوءتغذیه در میان کودکان اثرات مخرب بسیاری دارد تا جایی که می تواند بر فعالیت های مغزی اثر گذاشته و سبب مختل شدن قدرت یادگیری شود؛ افزایش بیماری هایی نظیر پوکی استخوان را سبب شده و نهایتا با کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی همراه شود. حال ۵ استان کشور با سوءتغذیه و ناامنی غذایی  دست به گریبان هستند که ایلام یکی از این استان ها است. این در حالی است که بر اساس منشور حقوق شهروندی که اخیرا توسط دولت یازدهم رونمایی شده است همه مردم حق حیات و بهره مندی از یک زندگی سالم، آب و غذای سالم و کافی را دارند.

هر چند طبق اظهار نظر یک مقام مسئول از وزارت بهداشت، دولت توزیع سبد کالا با هدف مبارزه با سوء تغذیه را شروع کرده، باز این سوال مطرح است که این نا امنی غذائی و کمبود ریز مغذی های ضروری از چه زمانی  دامن مردم این استان ها را گرفته که کودکان را با خطر سوءتغذیه مواجه کرده است و چرا دولت زودتر از این به فکر راه چاره نبوده است؟ باید پرسید نمایندگان مردم ایلام چگونه می خواهند این حق مردم استانشان را از دولت مطالبه کنند و چطور پیگیر آن خواهند بود؟

احمد شوهانی، نماینده مردم ایلام در مجلس نهم در گفتگو با قدس آنلاین گفت: واقعیت این است که جمعیت کثیری از مردم کشور ما حتی از کارکنان دولت و معلمین زیر خط فقر هستند. در نتیجه تورم افسار گسیخته و درآمدهای پایین سبب بروز مشکلاتی برای مردم می شود.

وی افزود: قاعدتا آن هایی که در مناطق محروم تر مثل استان ایلام و در روستاها هستند و منبع درآمد خاصی ندارند و گذران زندگی شان فقط همین یارانه  یا کمیته امداد است، مشکلاتشان جدی تر است و دولت هم رسالت سنگینی در قبال این افراد دارد.

نباید تقصیر را گردن دولت های قبل انداخت!

شوهانی با اشاره به این موضوع که نمی توان همه تقصیر ها و افزایش فقر را در جامعه گردن دولت های قبل انداخت، گفت: این بدان معنا نیست که دولت روحانی مسؤلیتی در قبال خانوارهای زیر خط فقر، ندارد چرا که  خانواده ای که فقیر است کودکانش هم زیر خط فقر هستند لذا این وظیفه و رسالت دولت را سنگین تر می کند.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه اصل سوم قانون اساسی کشور  که بر رفع تبعیضات ناروا و کمک به محرومین تاکید می کند، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد درآمدهای دولت که از نفت و مالیات است در هزینه های جاری، حقوق کارکنان و پرسنل صرف می شود. با این حال دولت باید منابع درآمدی خود را افزایش و به امنیت غذائی و احقاق حقوق شهروندی در استان های کم برخوردار بیشتر توجه کند. قوانین کشور می گویند که دولت ها و از جمله دولت روحانی باید به این مسأله مهم، کاهش فقر و افزایش امنیت غذایی توجه بیشتری نشان دهد.

به گفته شوهانی صدای مردم مناطق محروم و آن کودکان به جایی نمی رسد لذا نمایندگان مردم و رسانه ها می باید بیشتر به این مسئله حساسیت نشان دهند. هر چند این مسئله  اکثر جمعیت کارمندی کشور حتی در کلان شهرها است که زیر خط فقر هستند و  راهکار برون رفت از این مسئله هم تنها در رونق تولید و بخش خصوصی و ورود سرمایه ها به کشور و یاری رساندن دولت است.

 وی تاکید کرد: همه باید کمک کنیم تا وظیفه ای که دولت دارد را به گوشش برسانیم.

با این حال جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس دهم معتقد است؛ شهروندان برای دستیابی به حقوق شهروندی از جمله حق زندگی بهتر، برخورداری از مسکن، خوراک، پوشاک و یک زندگی مناسب هم خودشان باید تلاش کنند و هم تکلیف دولت است که با استفاده بهینه از منابعی که در اختیارش است کمک کند این زندگی مطلوب در دسترس شهروندان قرار گیرد.

وی افزود: منابع دولت محدود است و به سبب برخی سیاست های غلط دولت گذشته بسیاری از منابع مثل رودخانه ها و آب های زیر زمینی از بین رفته است؛ دولت برای دسترسی به این مواردی که اشاره کردید نیاز به منابع مالی دارد، این منابع مالی را از کجا بیاورد؟ قیمت نفت پایین امده، شهروندان نمی توانند مالیات پرداخت کنند، میزان صادرات نفت ما به خاطر رویکرد غلطی که بوده به شدت کاهش یافته، تحریم ها هم این وضعیت را تشدید کرده است و همه اینها روی منابع مالی کشور تاثیر منفی گذاشته است.

میرز ائی معتقد است؛ بسیاری از این کودکان بچه های خردسال در مدرسه هستند، دولت اگر بتواند بودجه را تامین کند و جیره غذایی مورد نیاز را از طریق شیر مدراس در اختیار مناطق محروم بگذارد، می تواند به کم شدن این مشکل کمک کند، بنده هم قطعا این موضوع را پیگیری می کنم.

مشکلات فراتر از سوءتغذیه کودکان است

شادمهر کاظم زاده دیگر نماینده مردم ایلام  و دهلران هم با بیان اینکه مشکلات فراتر از این موضوع است، گفت: بخشی از این وضعیت به رکود موجود در جامعه برمی گردد، بخشی  هم به عقب ماندگی تاریخی و متأثر شدن از وقوع جنگ، مرزی بودن و دور بودن از مرکز کشور بر می گردد.

وی معتقد است؛ فقر زدایی، مطالبه کل مردم است و اینکه بگوییم افزایش فقر  کار یک دولت یا دو دولت قبل بوده اشتباه است. بحث ما یک بحث کلی است. در برنامه ششم توسعه هم خیلی تلاش شد و مثلا سهم نفت و گاز برای مناطق کمتر توسعه یافته از دو درصد به سه درصد رسید ولی این باز هم نمی تواند مشکلاتی که طی سالیان زیاد به ایلام وارد شده را جبران کند.

این نماینده مردم ایلام در مجلس دهم گفت: اعتقاد ما بر این است که عدم سرمایه گذاری دولت در مناطق دوردست علی الخصوص غرب کشور که دارد از سکنه خالی می شود و مناطق محرومی مثل استان ایلام،   خیانت به تمام نظام است، چرا؟ چون مردم این مناطق وقتی رونق نداشتند، شغلی برایشان  ایجاد نشد و منبع درآمدی برایشان نبود! چه می خواهند بکنند؟ مجبور هستند آخرش فرار کنند و به تهران بیایند و به مرکز کلان شهرها پناه ببرند.

وی افزود: در چنین وضعیتی این مهاجران سربار جامعه می شوند  چرا که  شغلی ندارند در نتیجه  معضلات اجتماعی ایجاد می شود و کل جامعه را با چالش مواجه می کند.

کاظم زاده  با بیان اینکه بحث من فقط ایلام نیست بلکه تمام نوارهای مرکزی و استان های محروم و کمتر توسعه یافته است، گفت: این عدم سرمایه گذاری و نگاه ویژه  دولت به مسأل و مشکلات جامعه به ویژه در این مناطق است و می توان گفت شغل مهمترین چالش در این نواحی به شمار می رود. در حال حاضر مردم دارند از شهرستان بدره به علت عدم سرمایه گذاری دولت و بیکاری مهاجرت می کنند.

وی تاکید کرد: بنده مسئله سؤتغذیه کودکان استان را حتما به جد پیگیری خواهم کرد. با این حال این قضیه منشأهای بسیاری  دارد و تنها این نیست که سؤتغذیه کودکان ناشی از فقر خانواده ها باشد چرا که فقر خانواده ها خود ناشی از بیکاری و عدم شغل خانواده است و نبود شغل هم در نتیجه عدم سرمایه گذاری دولت در منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.