در صورتی می توان به اشتغال جوانان امیدوار و مانع خروج ارز از کشور شد که همه مردم ایران خرید کالای ایرانی را بر خرید کالای خارجی ترجیح دهند که نمونه مبرز آن را می توان اقتصاد ژاپن دانست. اگر اقتصاد ژاپن امروز به شکوفایی رسیده و حرفی برای گفتن دارد تنها به دلیل اهمیت قائل شدن به موضوع کار و خرید کالای داخلی است.

واردات کالا با تعرفه های ترجیحی از ترکیه و هندوستان ضد اقتصاد مقاومتی است/ افزایش واردات در دولت یازدهم اقتصاد را زمین گیر کرد

اختصاصی قدس آنلاین- در حالی سال ۹۵ به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل نامگذاری شد که مقام معظم رهبری پیش از این بارها بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و عدم ورود کالاهای خارجی غیر ضرور به کشور تاکید داشتند. سیاست های غیر اصولی دولت واردات رسمی و غیر رسمی را چنان افزایش داده که واردات غیر ضروری به ویژه قاچاق سبب اشباع بازار داخلی و انباشته شدن تولیدات داخلی در انبارها شده است. هر چند دولت بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید می کند اما عملکرد دولت در ورود کالاهای غیر ضروری با این ادعا در تضاد است. پایگاه خبری «قدس آنلاین» در گفتگویی با سید ناصرموسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بررسی این موضوع پرداخته است.

وی با بیان این موضوع که رهبر معظم انقلاب ورود کالاهای خارجی که مشابه آن درداخل کشور وجود داشته و تولید می شود را حرام دانسته اند اظهار داشت: پرهیز از ورود کالاهای خارجی "یعنی کالاهایی که توان ساخت آن در کشور وجود دارد"  آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این باره گفته اند: دولت باید از واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می شود پرهیز کند. وقتی واردات کالایی از سوی مقام معظم رهبری بر دولت حرام می شود یعنی مساله به قدری مهم است که حکم حکومتی و فتوا درباره آن صادر شده است از این رو اجرای این حکم بر همه افراد و نهادها واجب و لازم الاجراست.

موسوی لارگانی تصریح کرد: متاسفانه عدم توجه به ورود کالاهای خارجی منجر به عدم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی شده است، لذا هنگامی که مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند براین  مساله تاکید داشتند در صورتی می توان از فشار تحریم ها دور مانده واقتصاد را سامان داد که فرهنگ خرید کالای ایرانی تقویت شود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی می توان به اشتغال جوانان امیدوار و مانع خروج ارز از کشور شد که همه مردم ایران خرید کالای ایرانی را بر خرید کالای خارجی ترجیح دهند که نمونه مبرز آن را می توان اقتصاد ژاپن دانست. اگر اقتصاد ژاپن امروز به شکوفایی رسیده و حرفی برای گفتن دارد تنها به دلیل اهمیت قائل شدن به موضوع کار و خرید کالای داخلی است. وی در ادامه اظهارات خود گفت: مردم ژاپن زمانی که اولین تلویزیون های رنگی را تولید می کردند خودشان از تلویزیون سیاه سفید استفاده می کردند تا با صادر کردن تلویزیون های رنگی به توسعه اقتصادی کشورشان کمک کنند.

وی در خصوص تاکید رهبر انقلاب بر شعارهای مبتنی بر کار و افزایش رشد اقتصادی به قدس آنلاین گفت : ایشان در طی سالهای گذشته با اعلام شعارهایی در آغاز سال نو،  که عمدتا مبتنی بر رشد و توسعه اقتصادی و تکیه بر توانایی های داخلی بوده است همیشه براین موضوع تاکید داشتند که باید همت وتلاش مضاعف داشت تا در کنار اهتمام به مصرف بهینه و افزایش کیفیت تولیدات داخلی اشتغالزایی را افزایش داده و سهم بیشتری در بازارهای بین المللی داشته باشیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قرار دادهای ضد اقتصاد مقاومتی دولت در واردات کالا ازترکیه و هندوستان خاطر نشان کرد: البته برخی با مطرح کردن این موضوع که کالاهای خارجی به مراتب از کالای ایرانی با کیفیت تراست به دنبال سنگ اندازی در راه توسعه کشور هستند. این در حالی است که بی تردید بسیاری از کالاهایی که در کشور تولید می شود به مراتب از کالاهای چینی که وارد بازار ایران می شود با کیفیت تر است.

وی ادامه داد: متاسفانه سود آوری برخی مانع تحقق توسعه اقتصادی شده است، این مساله به قدری مهم است که رهبر انقلاب چندی پیش صراحتا فرمودند: هر جا کالای قاچاق دیدید فورا آن را معدوم کنید. این کارشناس اقتصادی افزود: بی تردید دولت به عنوان نهاد اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی باید از ورود کالاهای خارجی به کشور جلوگیری کند و دست وارد کنندگان را از اقتصاد کشور کوتاه کند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: متاسفانه دولت یازدهم در حالی مدعی برنامه ریزی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است که همین دولت با بستن قرار داد با تعرفه ترجیحی با کشورهای ترکیه وهندوستان کالاهایی را وارد کشور می کند که مشابه آن با کیفیتی بهتر در ایران تولید می شوند. این نماینده مجلس افزود: این سیاست گذاری ها و تصمیم های ضد اقتصادی، منجر به افزایش رکود و زمین گیر شدن اقتصاد داخلی شده است. وی در خاتمه با اشاره به سهم قابل توجه مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: بی شک اگر دولت خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی است باید در کنار مردم و دست در دست مردم از ورود کالاهای خارجی غیر ضرور که در ایران قابل تامین است پرهیز نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.