استان ها: کتابخانه حافظ اهواز از سال ۸۶ در زیرزمین خانه ماپار اهواز تأسیس شده و تا ۶ ماه گذشته فعالیت می کرداما از ۶ ماه پیش میراث فرهنگی استان از ادامه فعالیت آن جلوگیری کرده است و به همین دلیل دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور طی نامه ای از استاندار خوزستان خواست تا موانع فعالیت این کتابخانه را برطرف کند.

درب خانه «ماپار» اهواز تخته شد/کتابخانه حافظ بدون حفاظ مانده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کتابخانه حافظ اهواز از سال ۸۶ در زیرزمین خانه ماپار اهواز تأسیس شده و تا ۶ ماه گذشته فعالیت می کرد.

در این کتابخانه علاوه بر ارائه کتاب و خدمات کتابخانه ای، فعالیت های فرهنگی جانبی بسیاری نیز برگزار می شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حالی به استاندار خوزستان برای رفع موانع فعالیت کتابخانه حافظ اهواز نامه نوشته است که این کتابخانه و مجموعه فرهنگی وابسته به آن در خانه ای تاریخی مستقر شده اند که نیاز فوری به مرمت و بازسازی دارد و در صورت بی توجهی تخریب آن دور از انتظار نیست.

در کارنامه این کتابخانه فعالیت هایی مانند همایش بزرگداشت حافظ، برگزاری شب شهر فردوسی، دوره های تفسیر غزلیات حافظ ثبت شده است.

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی مانند همایش بزرگداشت حافظ، برگزاری شب شعر فردوسی، کلاس تفسیر غزلیات حافظ و مانند آن را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. همچنین در مراسم گرامیداشت هفته کتاب در سال ۹۲ مسئول این کتابخانه به عنوان کتابدار نمونه کشوری انتخاب شد. از دیگر افتخارات این کتابخانه، رایگان بودن عضویت در آن است که هرازگاهی مسئولان استانی به آن اشاره کرده اند.

فعالیت ممنوع
اما از ۶ ماه پیش میراث فرهنگی استان از ادامه فعالیت آن جلوگیری کرده است و به همین دلیل دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور طی نامه ای از استاندار خوزستان خواست تا موانع فعالیت این کتابخانه را برطرف کند.

با این حال مجتبی گهستونی، عضو انجمن میراث فرهنگی خوزستان معتقد است کتابخانه حافظ باید از این میراث تاریخی اهواز خارج شود.

گهستونی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اذعان می کند که مسئولان کتابخانه حافظ در ۱۰ سال اقامت خود در این خانه هیچگونه مرمتی بر در و دیوار خانه انجام نداده اند و هر روز آثار تخریب بیشتر بر چهره این خانه نمایان می شود.

خانه ماپار اهواز بازمانده از دوران پهلوی اول است که در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنا در دو طبقه و یک زیرزمین تنها بنایی است که از مجموعه ۳۵ اثر ثبت شده اهواز در اختیار ادراه کل میراث فرهنگی خوزستان قرار دارد.

به گفته مجتبی گهستونی، عضو انجمن میراث فرهنگی استان این خانه تاکنون رنگ مرمت به خود ندیده و ۱۱ ماه پیش که یک سرمایه گذار خانه را از میراث فرهنگی استان اجاره کرده تا آن را مرمت کند و مورد بهره برداری قرار دهد، امید این خانه برای تعمیر بیشتر شد.

گهستونی با بیان اینکه رفت و آمد به مکان های تاریخی باید کنترل شده باشد ادامه داد: خانه ماپار مجموعه ای از مشکلات را در خود دارد؛ از خرابی هایی که موریانه و رطوبت به آن وارد کرده تا درختی که بر دیوار بنا افتاده و سنگینی خود را بر آن وارد کرده از آسیب هایی است که این خانه را تهدید می کند.

وی ادامه داد: در کنار همه این آسیب ها، رفت و آمدهای کنترل نشده و زیادی که به خاطر وجود کتابخانه به این مجموعه می شود، می تواند آسیب های آن را بیشتر کند.

گهستونی با بیان اینکه این کتابخانه ظرفیتی فرهنگی در خوزستان محسوب می شود، ادامه داد: با این حال این مجموعه می تواند در محلی دیگر به فعالیت خود ادامه دهد و خانه ماپار را به سرمایه گذار آن واگذار کند.

تعهدی نداریم

غلامرضا جلیلی نیا، مدیر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی اهواز نیز با بیان اینکه هیچ گونه قرارداد و تعهدی میان کتابخانه حافظ و میراث فرهنگی منعقد نشده، از آمادگی سرمایه گذار برای مرمت این بنا خبر داده و گفته که مسئول این کتابخانه حاضر به خروج از محل نیست.

کتابخانه حافظ بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب دارد و ۲ هزار نفر عضو آن هستند و بیش از ۱۰ سال از فعالیت آن می گذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.