شهرکرد- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی چهارمحال و بختیاری گفت: راه اندازی مرکز درمان سرطان در منطقه رحمتیه از دیگر برنامه ها در حوزه بهداشت و درمان استان می باشد.

مرکز درمان سرطان در منطقه رحمتیه راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مرتضی هاشم زاده بعداز ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان گفت: راه اندازی مرکز درمان سرطان در منطقه رحمتیه از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی در حوزه بهداشت و درمان استان می باشد.

وی با بیان اینکه در هفته مبارزه با سرطان قرار داریم، افزود: افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در استان باعث پیشگیری از سرطان خواهد شد و شیوه هایی برای کنترل بیماری در استان اجرایی می شود.

وی با تأکید بر ارتقاء سواد سلامت و خودمراقبتی اظهار کرد: با مشارکت بخش خصوصی،مجریان سلامت، انجمن ها، ادارات و سازمان های دولتی باید در جهت کنترل عوال سرطان زا و پیشگیری گام برداریم.

هاشم زاده آگاهی مردم از سرطان و علائم آن را ضروری دانست و تصریح کرد: مردم می توانند خود از طرق مختلف از جمله سایت های علمی از انواع سرطان ها و علائم آن ها اطلاعات کسب کنند.

وی در ادامه گفت: نگرش مردم نسبت به سرطان منفی و نادرست است زیراکه سرطان نوعی بیماری است که با اقدام به موقع درمان خواهد شد.

هاشم زاده بیان داشت: ما وظیفه داریم با آموزش نگرش مردم را نسبت به سرطان تغییر داده و به آن ها انگیزه برای پیشگیری و یا درمان به موقع بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی روش های تشخیصی به دلیل هزینه بربودن و نبود متخصص در استان راه اندازی نشده است که امید است در آینده این مراکز در استان راه اندازی شوند.

هاشم زاده سابقه خانوادگی و ارثی، استفاده از دخانیات و الکل، نحوه تغذیه، بی تحرکی و چاقی،مواد شیمیایی، عفونت ها و فشارهای روحی و روانی را از جمله عوامل خطر در به وجود آمدن سرطان برشمرد.

وی سبک زندگی نادرست را یکی از عوامل موثر در افزایش آمار انواع سرطان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به سبک زندگی ماشینی و بی تحرکی افراد شاهد نرخ افزایشی سرطان خواهیم بود.

هاشم زاده افزود: باید از مواد غذایی سالم، تازه و طبیعی استفاده و از خوردن مواد غذایی مضر مثل کالباس، سوسیس، نوشابه و پفک پرهیز شود.

وی در خصوص بیماری های غیرواگیر گفت: بیماری هایی مانند دیابت، چربی خون و فشار خون باعث ۸۰ درصد مرگ و میر می شوند که برنامه هایی جهت مقابله با این بیماری ها مطرح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سرطان سینه را در زنان و سرطان گوارش و پروستات را در مردان شایع دانست و تصریح کرد: کلیه درمان ها اعم از اعمال جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی، به جز پیوند مغز استخوان و برخی بیماری های خونی در استان ارائه می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.