چین در اقدامی هماهنگ با تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، صادرات اقلام مختلف از جمله کالاهای مرتبط با فناوری های حساس را به این کشور ممنوع کرد.

ممنوعیت‌های جدید صادرات کالا به کره شمالی توسط چین

به گزارش "قدس آنلاین"، چین که پیشتر نیز در چارچوب تحریم های شورای امنیت سازمان ملل موانع ای را برای صادرات برخی از کالاها به کره شمالی در نظر گرفته بود، بار دیگر از ممنوعیت های جدید خبر داده است.

وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای این خبر را اعلام کرد و یادآور شد که از این پس صدور هرگونه فناوری که بتواند برای توسعه تسلیحات کشتار جمعی مورد استفاده قرار گیرد به کره شمالی ممنوع است.
وزارت بازرگانی چین همچنین یادآور شده است که این اقدام پکن هشدار به کره شمالی در کنار فشارهای سازمان ملل تلقی می شود تا این کشور در سالجاری میلادی (۲۰۱۷) همچون سال گذشته دست به آزمایش هسته ای نزند.
کره شمالی در ماههای ژانویه و سپتامبر سال ۲۰۱۶ (۱۶ دی ۹۴ و ۱۹ شهریور ۹۵) به ترتیب چهارمین و پنجمین آزمایش اتمی خود را انجام داد و پس از آن نیز تعداد قابل توجهی از موشک های بالستیک با بردهای کوتاه و بلند را شلیک کرده است.
در بیانیه منتشر شده وزارت بازرگانی چین با بیان اینکه اقلام ممنوعه می تواند مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد، به طور مشخص از ممنوعیت صادرات مواد و تجهیزاتی که برای ساخت تسلیحات اتمی، موشک ها، راکت ها و پهپادها مورد استفاده قرار می گیرد، نام برده شده است.
تجهیزات ساخت دوربین های ویدیویی با سرعت بالا، سنسورها، لیزرها، تجهیزات مخابراتی، مواد ساخت زیردریایی و تولید تسلیحات شیمیایی نیز از جمله کالاهایی است که صادرات آنها به کره شمالی ممنوع شده است.
این فهرست را مشترکا وزارت بازرگانی، اداره صنایع دفاعی، اداره کل گمرک، آژانس انرژی اتمی و وزارت صنعت و فناوری اطلاع رسانی چین تهیه کرده اند.
این فهرست با توجه به قطعنامه شدید تحریم های کره شمالی از سوی شورای امنیت در ماه نوامبر سال گذشته تهیه شده است. آن قطعنامه به دنبال انجام پنجمین و قوی ترین آزمایش اتمی کره شمالی در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ صادر شده بود.
روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین نیز امروز با انتشار گزارشی نوشت: این هشداری به کره شمالی تلقی می شود تا درصدد یک آزمایش هسته ای دیگر نباشد.
فهرست چین در شرایطی تهیه می شود که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پکن را به کم کاری در حل مساله هسته ای شبه جزیره کره متهم کرده است.
چین البته زمانی که کره شمالی در هفتم فوریه سال قبل یک فروند راکت مدل «اونها» را به فضا پرتاب کرد، به نشانه اعتراض سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه فراخوانده بود.
چین تاکید دارد که هدف از فشارهای بیشتر بر کره شمالی ترغیب این کشور به بازگشت به مذاکرات و اصلاح اشتباهات گذشته و اتخاذ تدابیر درست برای آینده است.
تجارت با چین از اهمیت بسیار زیادی برای کره شمالی برخوردار است به طوری که پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۴ میلادی ۹۰ درصد از حجم مبادلات تجاری خود را که ۷.۶۱ میلیارد دلار ارزش داشت با پکن انجام داده بود.
با اینکه کره شمالی تحت تحریم های شدید شورای امنیت قرار گرفته، به تازگی از انجام آزمایش موشک بالستیک قاره پیما که قادر به هدف قرار دادن خاک آمریکا می باشد، خبر داده است.
گفته می شود هم اکنون دو فروند از این نوع موشک ها روی سکوی های پرتاب سیار قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.