گناباد- جشن ملی «ثبت جهانی قنات قصبه گناباد» پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه در گناباد برگزار می شود.

گناباد در تدارک برگزاری جشن ملی قنات قصبه

به گزارش قدس انلاین، حجت‌الاسلام حسن صادقی شامگاه چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشن ملی «ثبت جهانی قنات قصبه گناباد» که در محل سالن کنفرانس شهرداری شهرستان برگزار شد، گفت: یکی از چالش‌های بزرگی که جوانان گنابادی را تهدید می‌کند، چالش بی‌هویتی و خودباختگی در برابر فرهنگ و تمدن غرب است.

امام جمعه گناباد افزود: قنات قصبه گناباد با قدمت ۲۵۰۰ ساله یک افتخار بزرگ فنی و علمی برای شهرستان است لذا جوانان باید به پتانسیل‌های موجود در گناباد توجه کنند و برای شناسایی آن به مردم کشور و حتی جهان تلاش و کوشش کنند.

وی ادامه داد: وجود قنات های متعدد در گناباد به‌ویژه قنات قصبه گناباد که حاصل انگیزه دینی و مذهبی مردم این شهرستان است، سبب شناسنامه‌دار شدن گناباد در کشور و حتی جهان شده است لذا در برگزاری مراسم جشن ثبت جهانی قنات قصبه گناباد باید پیوست فرهنگی موردتوجه قرار گیرد و فرهنگ دین‌داری و ادب اسلامی مردم گناباد معرفی شود.

فرماندار گناباد نیز در این جلسه گفت: قنات قصبه گناباد در طول تاریخ به مردم شهرستان حیات بخشیده است و چند سال اخیر کارکرد این قنات با موضوع ثبت جهانی آن دوچندان شده است به‌گونه‌ای که قنات قصبه نقش مهمی در توسعه گردشگری و بهبود اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم دارد.

محمدعلی نبی پور افزود: تاکنون در شناسایی پتانسیل‌های گردشگری گناباد کوتاهی صورت گرفته اما جشن ملی ثبت جهانی قنات قصبه فرصت مغتنمی برای شناسایی ظرفیت‌های گردشگری گناباد به هم‌وطنان ایرانی و حتی همه مردم جهان است. نبی پور ادامه داد: حضور مسئولان کشوری در این جشن سبب می‌شود مسئولان از نزدیک وضعیت و پتانسیل‌های گناباد را مشاهده و اعتبارات لازم را به شهرستان اختصاص دهند.

فرماندار گناباد به برگزاری باکیفیت جشن ثبت جهانی قنات قصبه گناباد تأکید کرد و تصریح کرد: در روزهای باقیمانده تا برگزاری جشن ملی ثبت جهانی قنات قصبه باید با دقت، هم‌افزایی و همکاری همه عوامل اجرایی، برای کیفی بخشیدن برگزاری این جشن تلاش کرد.

وی در خصوص عدم اختصاص بودجه برای برگزاری جشن ملی ثبت جهانی قنات قصبه گناباد گفت: مسئولان کار خود را با جدیت ادامه دهند چراکه اگر روند برگزاری جشن باکیفیت و دارای پیوست فرهنگی باشد، بدون شک مسئولان کشوری و استانی حمایت بیشتری می‌کنند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گناباد نیز گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده، جشن ملی ثبت جهانی قنات قصبه گناباد روز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه در گناباد برگزار می‌شود.

علیرضا شناسایی افزود : میهمان ویژه این جشن رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است و علاوه بر رئیس سازمان، مسئولان کشوری و استانی دیگری نیز حضور خواهند داشت.

وی گفت: مراسم اصلی جشن در سالن همایش‌های کوثر دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار و در حاشیه این مراسم نمایشگاه دستاوردها و صنایع‌دستی گناباد همراه با رقص محلی چکه، گود باستانی و کف‌زنی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای هزینه‌های مراسم جشن وعده‌هایی داده‌شده است اما تاکنون هیچ مبلغی دریافت نشده است.

ابوالقاسم شفیعی عضو شورای اسلامی شهر گناباد نیز در این جلسه گفت: با تغییر زمان برگزاری جشن متأسفانه چند نفر از حامیان مالی که اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کرده بودند، از تصمیم خود صرف‌نظر کردند و جشن ملی ثبت جهانی قنات قصبه جشنی میان بخشی و با همکاری مردم و ادارات شهرستان برگزار می‌شود.

معاون شهردار گناباد نیز گفت: اقداماتی از سوی شهرداری گناباد برای بهسازی و زیباسازی اطراف قنات قصبه در حال انجام است.

مهران حسین‌زاده افزود: همچنین در مسیر تردد میهمانان عملیات مرمت معابر ازجمله لکه‌گیری آسفالت انجام شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.