کارشناسان می‌گویند احداث دیوار در امتداد مرز آمریکا - مکزیک، اقدام پرهزینه‌ای است که مشکل مهاجرت غیرقانونی یا قاچاق مواد مخدر را حل نخواهد کرد.

دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک؛ راهی برای حل مشکلات یا پیچیده‌تر کردن مسائل؟

به گزارش "قدس آنلاین"؛ خبرگزاری شین هوا از مکزیکوسیتی گزارش داد: کارشناسان می گویند احداث دیوار در امتداد مرز آمریکا - مکزیک، اقدام پرهزینه‌ای است که مشکل مهاجرت غیرقانونی یا قاچاق مواد مخدر را حل نخواهد کرد.

 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه دستور اجرایی "احداث یک حائل فیزیکی بزرگ در مرز جنوبی" این کشور را امضاء کرد؛ اقدامی که وی انتظار دارد مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر از مکزیک را متوقف کند.
کارشناسان می گویند احداث این دیوار مرزی به جای حل و فصل این مسائل ، موجب تشدید تنش بین این دو کشور همسایه خواهد شد به ویژه آن که دونالد ترامپ تهدید کرده مکزیک باید هزینه احداث آن را که حدود 10 تا 25 میلیارد دلار برآورد شده است، بپردازد.
الجاندرو هوپ از تحلیلگران امور امنیتی مکزیک در این خصوص می گوید این راه حلی است که از سوی تعدادی انگشت شماری افراد نادان ارائه شده است.
وی در ادامه گفت حدود 60 درصد مهاجران غیرقانونی با روادید وارد آمریکا می شوند و اتخاذ چنین تصمیمی در واقع بیشتر برای گمراه کردن از این واقعیت به نظر می رسد که مهاجرت مکزیکی ها به سمت شمال به دلیل رکود اقتصادی در آمریکا کاهش یافته است. 
این تحلیلگر امور امنیتی مکزیک در ادامه تاکید کرد که امروزه بیشتر مهاجران از آمریکای لاتین با عبور از مرز وارد آمریکا می شوند و بهترین راه برای مانع شدن از ورود آنها افزایش همکاری با مکزیک و نه دشمنی با آن است.
وی افزود انتظار این که احداث دیوار بتواند مانع از قاچاق مواد مخدر شود، همچنین نشان از عدم درک درست از مقوله قاچاق مواد مخدر و الگوهای مصرف کنونی در آمریکا است.
این کارشناس مکزیکی گفت استفاده از کوکائین در دهه 2000 به نصف کاهش یافته و این در حالی است که تولید داخلی ماریجوانا افزایش داشته است.
وی در ادامه افزود همه هروئین لازم برای مصرف در آمریکا ظرف یک سال در داخل 2000 چمدان جا می شود و به این ترتیب تنها روزانه هفت چمدان برای ورود از گذرگاه های بازرسی مرزی برای تامین هروئین مصرفی این کشور لازم است و احداث این دیوار نمی تواند مانع از قاچاق مواد مخدر به این کشور شود.
رائول بنیتز مانوت از کارشناسان مرکز تحقیقات آمریکای شمالی در دانشگاه خودمختار ملی مکزیک در این خصوص می گوید مجبور کردن مکزیک درباره احداث این دیوار مرزی خصومت و تنش های بیشتری را ایجاد خواهد کرد.
وی هشدار داد این موضوع درگیری بزرگی را بین دو دولت آمریکا و مکزیک ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آن اجرای این طرح هزینه سنگین دهها میلیارد دلاری خواهد داشت چرا که این دیوار احتمالا باید به تجهیزات امنیتی با فن آوری بالا نظیر ردیاب های صوتی و حرارتی مجهز و دوربین های نظارتی مجهز شود.
این کارشناس مکزیکی افزود ترامپ دستور احداث این دیوار را همان روزی امضا کرد که وزیران دارایی و اقتصاد مکزیک قرار بود با مقامات آمریکایی درباره موضوعات تجارت، امنیت و مهاجران گفتگو کنند.
وی گفت ترامپ این دستور را بدون مشورت با گروه مذاکره کننده مکزیک امضا کرد و اکنون تنها راهی که برای مذاکره کنندگان مکزیک باقی می ماند این است که بدانند چه کسی هزینه احداث آن را تامین خواهد کرد اگرچه دونالد ترامپ گفته است مکزیکی ها باید هزینه آن را تقبل کنند.
ترامپ اخذ مالیات مرزی را به عنوان راهی برای تامین مالی احداث این دیوار پیشنهاد کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.