استان ها: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین روز از هفته گذشته در حالی برای آغاز پروژه گازرسانی عازم کرمان شد که چالش های زیست محیطی این استان چشم انتظار ابتکار دولت تدبیر و امید بود.

حل مشکلات زیست محیطی کرمان در انتظار ابتکار دولت/جازموریان سراب وعده ها

قدس آنلاین-استان ها: جازموریان به عنوان مهمترین حوزه آبریز جنوب استان کرمان که این روزها به بیابانی بی آب و علف و محل چرای شتر و دام های مردم محلی تبدیل شده، چشم به راه تصمیم مسئولان استانی و کشوری در راستای رساندن آب به لب های تشنه این پدیده طبیعی و در نهایت جلوگیری از گرد و غبار ناشی از خشک شدن این تالاب است.

سراب وعده در جازموریان 

جازموریان اوایل دهه هفتاد زنده بود، اکوسیستم منطقه را تنظیم می کرد و منبع تامین علوفه دام های کشور محسوب می شد اما حالا به دلیل خشکسالی ۴۵ روستا این شهرستان را در معرض تهدید شن های روان تالاب قرار داده است.

هر چند که اردیبهشت ماه امسال معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه احیای تالاب جازموریان برنامه های خوبی را دنبال کرده ایم و در مصوبات سفر رئیس جمهوری تالاب جازموریان جزء اولویت هاست.

البته وعده های احیای تالاب قصه ای پر رمز و راز است زیرا معصومه ابتکار بهمن سال ۹۴ نیز در جلسه احیای تالاب جازموریان و مبارزه با ریزگردهای جنوب شرق استان که با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان در تهران برگزار شد عنوان کرد: در زمینه احیای تالاب جازموریان با وزیر نیرو مذاکراتی صورت گرفته است.

وی در همان زمان مدعی شد که مطالعات تالاب جازموریان همچون تالاب ارومیه باید با رویکرد احیای این تالاب در اسرع وقت انجام گیرد و قول داد تا اصلاح الگوی کشاورزی، احیای منابع طبیعی، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، مبارزه با کانون های گرد و غبار هرچه سریع تر انجام شود.

هر چند که مردم کرمان در سفر ابتکار در انتظار ابتکاری جدید برای احیای جازموریان بودند اما خبر آغاز عملیات گازرسانی و حضور ابتکار در این مراسم ؛ جازموریان را تحت الشعاع قرار داد و از جلسات برگزار شده فقط همین قدر شنیدیم که کارگروه ملی برای جازموریان تشکسل شده است.

تهدید محیط زیست

به گزارش قدس آنلاین، در حال حاضر افزون بر ۱۵ گونه حیات وحش در این استان استان از جمله گور ایرانی در معرض انقراض نسل قرار دارد.

برداشت بی رویه منابع زیرزمینی و به دنبال آن کاهش کیفیت آب و همچنین کاهش پوشش گیاهی چرخه حیات را به ویژه برای جانوران دچاراشکال کرده است و تامین علوفه برای آن ها را با مشقت فراوانی به همراه کرده چنانچه که کارشناسان محیط زیست معتقدند این پدیده بر روی زاد و ولد حیات وجش تاثیر بسزایی داشته است.

افزایش استفاده از سموم و آلایندگی «کک ساز» زرند از جمله مشکلات دیگری است که گریبان کرمان را گرفته است و همچنین چالش‌های زیست محیطی دیگری که باید برای حل آن ها ابتکار به خرج داد.

 خشکسالی شدید و مصرف بیش از استاندارد سوخت های فسیلی و آلودگی هوا، ریزگردهایی که در اثر خشکی تالاب جازموریان هرازگاهی نفس مردم کرمان را تنگ می کند، تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم کرمان با آن دست به گریبان هستند.

بنا بر گفته کارشناسان از منابع آب زیرزمینی استان هر سال بیش از یک میلیارد متر مکعب آب برداشت می شود و سطح آب در برخی از دشت های استان کرمان تا ده ها متر کاهش یافته و عمق چاه ها به بستر زمین رسیده است و این همه به بهای توسعه بی برنامه کشاورزی نصیب طبیعت کرمان شده است.

ریزگردها و خشکسالی شدید در کرمان در کنار استفاده‌ی غیرصحیح از منابع طبیعی و سلاح‌های مجاز و غیرمجاز و آلاینده‌های کارخانه‌های صنعتی در کرمان محیط زیست پهناورترین استان کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

خشکسالی‌های متمادی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در ۲۰ سال اخیر و نیز استفاده زیاد کود و سم برای افزایش تولید، سبب آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و افزایش املاح معدنی آن شده است و بخش اعظمی از منابع آب‌های زیرزمینی، جنگل‌ها، مراتع بعلت عدم آینده‌نگری کافی و نگاه سطحی به منابع طبیعی، تخریب شده است و در صورت ادامه‌ی روند فعلی این مهم می‌تواند به یک بحران زیست محیطی بزرگ تبدیل شود.

تاغزار های بی تاغ

رحمت الله باقری، کارشناس ارشد منابع طبیعی و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان در این رابطه می گوید: متاسفانه تخریب تاغزار ها تخریب و نابودی منابع طبیعی و بهره برداری بی رویه از این منابع از مسائل و مشکلات مهم استان است.

وی ادامه می دهد: جنگل زدایی، بیابان زایی، افزایش جمعیت، کاهش منابع طبیعی، شور شدن خاک های حاصلخیز و نابودی کشتزارها به واسطه فرسایش خاک از جمله خطرات و تهدیدهای زیست محیطی است که گریبان کرمان را گرفته است.

وی با بیان اینکه قریب به اتفاق مراتع استان بیش از حد توسط دام ها چرا می شوند و مستعد فرسایش و تخریب هستند ادامه می دهد: وجود برنامه های توسعه ای نیز به این وضعیت دامن زده است.

وی اذعان می کند: در بررسی وضعیت کمی منابع طبیعی استان به خوبی تغییرات در سطح اراضی مرتعی مشخص است به گونه ای که در تمامی نمونه های مورد مطالعه تبدیل منابع طبیعی به کشاورزی و مسکونی مشهود بوده و در دشت ها روند این تخریب بیشتر بوده و حتی تا حدود ۵۰ درصد اراضی منابع طبیعی طی سال های ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۰ در محدوده مورد مطالعه تخریب شده و تغییر کاربری یافته اند.

دچار بحران هستیم

 محمود صفرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان  نیز با بیان اینکه در حیات وحش استان کرمان ۳۳۴ گونه شناسایی شده می افزاید:  این گونه ها ارزش زیستی بالایی دارد که از جمله می توان به یوز آسیایی، خرس سیاه آسیایی، پرنده هوبره و گور ایرانی اشاره کرد که گور ایرانی در حال انقراض است.

وی ادامه می دهد: برداشت آب از منابع زیرزمینی متاسفانه بر کمیت و کیفیت آب اثر گذاشته و همچنین تاثیر کم آبی را بر پوشش گیاهی، مراتع و جنگل های استان را شاهدیم و به تبع آن تولید علوفه خشک کاهش داشته و در نتیجه بر حیات وحش و زادآوری آنها تاثیر گذاشته است.

وی بیان می کند: ۱۷ سال متوالی در استان کرمان شاهد خشکسالی هستیم و در نهایت بر منابع آبی استان اثر گذاشته و اکثر منابع آبی، چشمه ها و قنوات خشک شده است.

وی بیان کرد:  ۱۶ کانون فرسایش بادی و تولید گرد و غبار در استان وجود دارد و تحت تاثیر کویر در محاصره بادهای ۱۲۰ روزه سیستان هستیم.

صفرزاده یادآوزر می شود: باید سعی کنیم که به عرصه های کویری و پوشش گیاهی ضعیف کمک شود و با اقداماتی از جمله تثبیت شن های روان از بیابان زایی جلوگیری شود.

سد سازی جان جازموریان را گرفت

صفرزاده درباره وضعیت تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان نیز گفت: خشکیدگی این تالاب نیز از آثار خشکسالی است و به دلیل طرح های آبخیزداری و کانال های انحرافی، آب به این تالاب وارد نمی شود و حقابه های رها شده نیز کم که به تالاب نمی رسد.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان همچنین خشک شدن باتلاق بین‌المللی جازموریان را نیز یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی استان کرمان دانست و گفت: با خشک شدن این تالاب بسیاری از گونه‌های آبی و جانوری منطقه از بین رفته‌اند.

وی سدسازی را دلیل اصلی خشک شدن جازموریان دانست و ابراز امیدواری کرد با اختصاص حق آبه این تالاب بار دیگر شاهد احیای این اکوسیستم منطقه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.