غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان جایی در برنامه بازدید راهنمایان گردشگری نداشت تا از بستر برای معرفی ظرفیت‌های غار علیصدر همدان استفاده نشود.

جای خالی غار علیصدر در کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، هفدهمین دوره کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری به مدت 12 روز به میزبانی ایران برگزار می‌شود که در این دوره از کنوانسیون شهرهایی همچون همدان، زنجان، قزوین، فارس، یزد، اصفهان و کاشان مورد بازدید قرار می‌گیرد.

320 راهنمای گردشگری جهان از 46 ملیت در ابتدای سفر خود از شهرهای قزوین، زنجان و همدان به عنوان پیش‌سفر بازدید می‌کنند که امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه) 120 نفر از این مهمانان از 21 ملیت در همدان حاضر می‌شوند.

راهنمایانی که به همدان سفر کرده‌اند امروز از موزه دفاع مقدس، گنبد علویان و آرامگاه باباطاهر و فردا نیز از آرامگاه بوعلی سینا، تپه تاریخی هگمتانه، آرامگاه استرومردخای و کتیبه‌های گنجنامه بازدید می‌کنند.

برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری به میزبانی ایران و حضور راهنمایان گردشگری کشورهای مختلف در استان‌هایی همچون در همدان می‌تواند سبب شناخت بیشتر ظرفیت‌های گردشگری این استان‌ها شده و زمینه را برای تعریف تورهای خارجی به مقصد همدان یا سایر استان‌ها را فراهم کند.

حضور همدان به عنوان یکی از شهرهای مدنظر کانون راهنمایان گردشگری ایران در لیست میزبان‌های این کنوانسیون نقطه عطفی است که تکرار آن شاید دور از ذهن باشد اما باید بهترین استفاده را از این فرصت ایجاد شده، کرد تا همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به درستی معرفی شود.

اما نکته جالب در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای بازدید از آثار استان همدان این است که شهر جهانی سفال یعنی لالجین و غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان در این بین جایی ندارند.

نبود لالجین و غار علیصدر در برنامه بازدید راهنمایان گردشگری خارجی حاضر در همدان جای تعجب داشته و مسئولان برخی مسائل را مطرح می‌کنند که نمی‌تواند دلیلی بر این اقدام باشد.

عدم آمادگی شرکت سیاحتی علیصدر برای مشارکت در میزبانی کنوانسیون یکی از دلایل مطرح شده توسط مسئولان برگزاری کنوانسیون در همدان بود ولی با این وجود باید اعلام کرد غار علیصدر جز اموال شرکت سیاحتی علیصدر نیست که بخواهد به تنهایی در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و از بازدید راهنمایان گردشگری از آن جلوگیری کند بلکه اداره کل میراث فرهنگی همدان به عنوان متولی حوزه گردشگری می‌توانست در این زمینه شرکت سیاحتی را مجاب به حضور کند.

گویا دیده نشدن شرکت سیاحتی علیصدر در برنامه کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری دلیلی به غیر از دلایل مطرح شده از سوی مسئولان برگزاری کنوانسیون دارد که انتظار می‌رفت در نشست خبری امروز این موضوع شفاف سازی شود.

پیگیری و تلاش بسیاری از سوی مدیران استان همدان برای معرفی لالجین به عنوان شهر جهانی سفال صورت گرفت تا برندی برای معرفی استان همدان باشد ولی متاسفانه این شهر جهانی نیز در برنامه بازدید راهنمایان گردشگری خارجی لحاظ نشده است.

مسئولان برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری غار علیصدر و لالجین شهر جهانی سفال را از برنامه بازدید کنار گذاشتند و حال سوال این است که این دو ظرفیت باید نادیده گرفته شده و در برنامه بازدیدها لحاظ نشود، آثاری که می‌توانند جذابی بیشتری در بازار گردشگری اروپا داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بعدازظهر امروز در نشست خبری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در همدان درباره این موضوع و مسائل مختلف اظهار داشت: با توجه به هدفگذاری سند چشم‌انداز 20 ساله باید در پایان سند تعداد گردشگران خارجی کشور به 20 میلیون نفر با درآمدزایی 25 تا 30 میلیارد دلاری برسد.

علی مالمیر با بیان اینکه در دنیای امروزی 10 درصد GDP مربوط به بخش گردشگری است، افزود: ایران از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جز 10 کشور اول جهان است که باید از نظر سهم توریست خارجی وضعیت بهتری داشته باشد ولی هنوز فاصله بین این دو بسیار است.

وی با بیان اینکه همدان نیز از نظر آثار تاریخی و طبیعی ظرفیت‌های بالایی داردف گفت: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله در حوزه گردشگری باید داشته‌ها و ظرفیت کشور را به خارج از کشور معرفی کرده و اثبات کنیم به لحاظ زیرساخت‌ها و کیفیت استان همدان برای میزبانی گردشگران خارجی موردی کم ندارد.

مالمیر با بیان اینکه برگزاری رویدادهای بین‌المللی با حضور مخاطبان مختلف بویژه فعالان و متخصصان این بخش نوعی بازاریابی محسوب می‌شود، اظهار داشت: باید ظرفیت‌های استان را در فضای آماده شده کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی گردشگری همدان بویژه هتل باباطاهر در میزبانی از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در همدان همکاری و تلاش بسیاری داشت، گفت: میزبانی از این کنوانسیون تمرین همکاری بین بخش خصوصی و دولتی است که خوشبختانه پاسخ خوبی نیز داده شده است.

وی درباره دیده نشدن بازدید از غار علیصدر در برنامه راهنمایان گردشگری خارجی نیز گفت: به عنوان مسئولان برگزاری کنوانسیون در همدان مقدورات و معذوراتی داریم، این رویداد بین‌المللی است که بخشی از تصمیم‌گیری محدود به استان می‌شود و بخشی مربوط به مراجع غیر استانی است.

مالمیر تصریح کرد: در ابتدا قرار بود تیمی که قرار است از زنجان به همدان سفر کنند از گنبد سلطانیه به سمت غار علیصدر حرکت کنند ولی تغییر برنامه در این استان سبب تغییر در برنامه بازدید همدان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به وضعیت آب و هوا و راه‌های منتهی به غار علیصدر قدرت ریسک وجود نداشت تا راهنمایان گردشگری را به این نقطه منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه از دست دادن حداقل نصف روز از برنامه بازدید راهنمایان گردشگری خارجی سبب شد تا ناچارا برنامه بازدید از غار علیصدر کنار گذاشته شود، اظهار داشت: البته نمایشگاه عکس غار علیصدر و ورکشاپ سفال‌سازی در هتل باباطاهر در نظر گرفته شده تا راهنمایان گردشگری آشنایی لازم را پیدا کنند.

مالمیر با بیان اینکه کلیپ‌های تبلیغاتی از مجموعه غار علیصدر نیز در قالب یک فلش در اختیار راهنمایان گردشگری قرار می‌گیرد، عنوان کرد: وجود غار علیصدر در برنامه بازدید سبب از دست رفتن زمان و دیده نشدن برخی از آثار فاخر همدان می‌شد.

وی با اشاره به اینکه علاقمند به بازدید تمام آثار تاریخی و واجد ارزش استان همدان توسط راهنمایان گردشگری خارجی بودیم، عنوان کرد: افراد متخصص در حوزه گردشگری برای بازدید از آثار تاریخی برنامه‌ریزی کرده‌اند و از سوی دیگر راهنمایان گردشگری به قدری متخصص هستند که با دیدن عکس غار علیصدر می‌توانند ظرفیت‌های آن را درک کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اعلام اینکه ترکیب افرادی که در استان همدان حضور پیدا می‌کنند اروپایی هستند، اظهار داشت: استان همدان بخاطر تاریخ و تمدنی که دارد موردنظر کشورهای اروپایی قرار گرفته است و نمی‌توان به راهنمای گردشگری که به دنبال دیدن آثار تاریخی است اثر دیگری نشان دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.