کرمان- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت پایدار از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

کارگروه ملی احیای جازموریان تشکیل شده است/مشارکت مردم ضروری است
به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار شامگاه پنج شنبه در جمع اصحاب رسانه کرمان با بیان اینکه هر اقدامی که در مجموعه پارک ملی خبر صورت گرفته براساس مطالعات خاص این منطقه بوده، اظهار کرد: با وجود امکانات کم و استراتژی ها و راهبردهای جدید که رویکرد جدید جامعه جهانی نیز هست، امکان حفاظت بدون مشارکت مردم و دولت غیرممکن است.

وی با بیان اینکه برای حفاظت پایدار منابع محیط زیست باید مشارکت های مردمی جذب شود، ادامه داد: طبق توصیه های زیست محیطی در ایجاد حفاظت محیط زیست باید در زمینه کشاروزی پایدار، گردشگری، اکوتوریسم، حفاظت جنگل ها و امور شیلات یک رویکرد مشارکتی کنوانسیون صورت گیرد.

ورود بخش خصوصی به «خبر» آسیب رسان نیست

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: با هدف جذب مشارکت بخشنامه ای به همه استان ها ارسال شد تا ظرفیت ها و مناطقی که قابلیت جذب مشارکت های غیردولتی را دارند شناسایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه خبر تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است و به همین دلیل اراضی آن قابل واگذاری نیست و هیچ نوع فعالیتی که موجب آسیب رساندن به آن شود در این اراضی انجام نمی گیرد.

ابتکار ادامه داد: آنچه سرمایه گذار باید انجام دهد این است که تأسیسات ساده گردشگری متناسب با شرایط منطقه مانند بازارچه محلی، کلبه هایی جهت استراحت مسافران در ارج از منابع طبیعی، مرکز بازیدکنندگان و توجیه آن ها، مراکز آموزشی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایران برای پذیرش طبیعت گردها بسیار زیاد است، افزود: ما به دلیل برخی مشکلات نتوانسته ایم در این زمینه درآمدی که متناسب با ظرفیت های گردشگری باشد، به دست آوریم.

کرمان اولین مرکز اجرای مشارکت نوین در حفاظت محیط زیست

ابتکار تصریح کرد:  رویکرد یا طرح های طبیعت گردی یا اکوتوریسم هیچ تغییری در سیاست های حفاظتی به وجود نمی آورد بلکه شاید مشارکت محلی و روستاییان اطراف این مناطق و بخش خصوصی برای بهره بردن از ظرفیت های گردشگری را هم تقویت کند.

وی با بیان اینکه کرمان اولین نقطه ایران است که طرح مشارکت بخش خصوصی به شکل نوین در آن اجرایی می شود، افزود: امیدواریم موفقیت این طرح در کرمان موجب شود این استان الگویی در اجرای طرح گردشگری طبیعت باشد و در سایر نقاط با رعایت الزامات زیست محیطی و بدون تخریب و آلایندگی در زیباترین مناطق اجرا شود.

ابتکار با اشاره به اینکه طبق قوانین نمی توانیم مجوز احداث معدن در مناطق حفاظت شده را صادر کنیم، ادامه داد: اگر هم چنین اتفاقی رخ داده که به تخریب قنات ها، مراتع، جنگل ها و دیگر منابع طبیعی منجر شده، متوقف شده است.

وی از همکاری سازمان محیط زیست با شورای معادن خبر داد و افزود: در این کارگروه، موارد مطرح و رسیدگی می شود و تصمیمات لازم درباره آن ها صورت می گیرد.

ابتکار به تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: با وضعیت فعلی بارندگی ها و کاهش آن، چاره ای نداریم که مصرف آب و منابع زیرزمینی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: در بحث کشاورزی و سفره های آب اقدامات خوبی صورت گرفته و انتظار می رود طرح همیاران آب در استان کرمان و استان هایی که شرایط مشابهی دارند، با قوت ادامه یابد.

کارگروه ملی احیای جازموریان تشکیل شده است

ابتکار در این نشست به معضل  ریزگردها در این استان در پی خشک شدن تالاب جازموریان نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون درباره جازموریان چندین جلسه در سازمان مرکزی و یک جلسه در استان کرمان برگزار شده است که به تدوین مطالعات مربوط به احیا و مدیریت تالاب جازموریان منتهی شده است که این مطالعات توسط جهاد دانشگاهی تهیه و به سازمان ارسال شده است.

وی افزود کارگروه ملی برای احیای تالاب جازموریان که از تالاب های بسیار مهم کشور است تشکیل شده است که با انجام مطالعات مربوطه، برداشت از رودخانه ها، چاه های غیرمجاز اطراف تالاب، اصلاح الگوی کشت و تعیین حق تعیین تکلیف می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: در یک دوران خاص که جازموریان تالاب بود آب موجود در این تالاب مانع از بلندشدن گردوغبار می شد؛ اما متاسفانه به دلیل مصرف های نابجا و شرایط اقلیمی حاصل شده امسال به جایی رسیدیم امسال چهار پنج روز گرد و غبار تحت تاثیر جازموریان بوده است.

وی در ادامه در خصوص کانون های ریزیگرد بیان کرد: بحث مهار کانون های گردوغبار و مطالعات شناسایی کانون ها در استان کرمان کاری است که صورت گرفته و شناسایی ها انجام شده است و ستاد نیز تشکیل شده است ولی ما خود را محدود به ستاد و فعالت های ملی نکرده ایم و تلاش مضاعفی داشته ایم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع گردوغبار در سطح بین المللی با پیشنهاد ایران تبدیل به یکی از موضوعات کلیدی بین المللی شده است، گفت: دو قطع نامه در زمینه گردوغبار صادر شده است و یک اراده بین المللی در این زمینه شکل گرفته است.

ابتکار ادامه داد: کشورها و سازمان های بین المللی باید با هم همکاری کنند، خصوصا نقاطی چون عراق که جنگ مانع شده است تا دولت ها نتوانند اقدامات لازم را در زمینه ریزگردها به کار گیرند باید تمهیداتی را بیاندیشند.

وی از اولین اجلاس بین المللی سازمان ملل در زمینه گردوغبار در ایران خبر داد و گفت: در آخرین قطع نامه تاکید شده است که این اجلاس در ایران برگزار خواهد شد که این امر می تواند حلال بسیاری از مشکلات در این زمینه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.