استان ها: نبود مشتری و بی برنامگی در تنظیم بازار؛ فرش قرمزی از مشکلات در برابر گوجه کاران کشور گسترانیده است و از آنطرف کشاورزان جنوبی با ریختن گوجه هایشان بر کف آسفالت جاده هافرشی قرمز برای مسوولان جهاد کشاورزی پهن کرده اند تا شاید مسوولی هنگام پا گذاشتن بر روی دسترنج آن ها فکری به حال آن ها بردارد.

کشاورزان فرش گوجه ای برای مسوولان پهن کردند/پای چینی ها در کفش کشاورزان ایرانی

قدس آنلاین-استان ها:اگر بخواهیم حال و روز گوجه کاران را جویا شویم از شمال غربی کشور که به سمت جنوب حرکت کنیم نخستین کشاورزانی که متحمل ضرر در این مسیر شدند گوجه فرنگی کاران شهرستان ملکان در جنوب اذربایجان شرقی هستند که چوب حراج به دسترنج خود زدند.

با وجود اینکه امسال ۱۵۰۰ هکتار گوجه فرنگی در شهرستان ملکان زیر کشت رفته اما کشاورزان منطقه مجبور شدند هر کیلو گوجه را به قیمت ۲۸۰ تومان به واسطه ها بفروشند.

اباذر توکلی یکی از گوجه کاران این منطقه می گوید: هزار تن گوجه را به واسطه فروختیم ولی تاکنون حتی یک ریال دریافت نکردیم.

وی با بیان اینکه گوجه فرنگی روستای «لکلر» در دست چند واسطه افتاده است، گفت: متاسفانه هیچ گونه حمایتی چه در زمان کاشت و چه در زمان برداشت و بازاریابی و غیره از مسئولان و دستگاه‌های مربوطه مشاهده نکرده‌ایم!

وی می گوید: تنها منبع درآمدی گوجه فرنگی کاران همین گوجه است، لذا بجاست مسئولان با احساس مسئولیت بیشتری با خرید تضمینی هر کیلو حداقل ۵۰۰ تومان به کمک گوجه کاران این شهرستان بشتابند.

وی ادامه می دهد: ۱۰ سال قبل که قیمت هر کیسه کودشیمیایی ۷۰۰۰ تومان بود هم قیمت گوجه ۲۸۰ تومان بود و طی ۱۰ سال گذشته با اینکه هزینه‌های کاشت و برداشت ۱۰ برابر و شاید هم بیشتر شده ولی مالاوصف قیمت گوجه افزایشی نداشته است!

وی بیان می کند: پارسال به علت صادرات گوجه به کشور عراق که ۲۰ روز ادامه یافت، قیمت گوجه مناسب بود ولی امسال خبری از صادرات این محصول نیست و این باعث افت قیمت این محصول شده است

.

گوجه فارس از قیمت افتاد

نبود استقبال و قیمت ناچیز محصول گوجه فرنگی در لامرد استان فارس نیز گریبان کشاورزان را گرفته است.

کشاورزان لامردی می گویند: هزینه های تولید و برداشت گوجه فرنگی پاییزه با قیمت فروش آن مطابقت ندارد؛ به طوری که هزینه برداشت، سبدگیری و کرایه برای هر کیلو گوجه فرنگی ۷۰۰ تومان بوده اما به قیمت ۴۰۰ تومان به فروش می رسد.

کشاورزان لامرد در استان فارس نیز در سال زراعی جاری بیش از ۹۰ درصد و سطحی افزون بر۳۸۰ هکتار از اراضی شهرستان را به کشت پاییزه و خارج از فصل  گوجه فرنگی اختصاص دادند که متاسفانه موفق به فروش در بازار نشدند و به گفته محمدصادق فانی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان لامرد آن ها را دچار ضرر و زیان کرد.

گوجه های بوشهر نیز بر روی زمین ماند

سید علی‌اکبر فاطمی نماینده مردم استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در استان بوشهر هزاران تن گوجه روی زمین ماند و خریداری نداشت بیان می کند: در سال جاری استان بوشهر با توجه به وضعیت  آب‌وهوایی مناسب و سطح زیرکشت محصول گوجه را کاشته است و در زمان برداشت این محصول خریداری وجود ندارد.

محصول گوجه در کشور به مقداری تولید می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، می‌توان مازاد آن را به کشورهای دیگر هم صادر کرد، اما مسئولان برای تأمین منافع برخی خواص، دست به واردات رب گوجه فرنگی می‌زنند کاری که باعث می‌شود بخشی از سرمایه ملی در قالب محصولات کشاورزی روی زمین هدر رودفاطمی بیان داشت: با توجه به هزینه‌های هنگفت صورت‌گرفته در حال حاضر هر کشاورز که به تولید گوجه در استان بوشهر پرداخته حداقل ۵۰ و حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان ضرر کرده است.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای استان بوشهر به تولید گوجه پرداخته‌اند، گفت: بیش از هزار تن گوجه در استان بوشهر روی زمین مانده و خریداری ندارد و به دلیل اینکه در کشور عراق نیز گوجه کاشته‌اند و محصولشان در دست برداشت است لذا گوجه ایرانی بر روی زمین ماند.

عضو شورای عالی استان‌ها بااشاره به اینکه مسئولان در این زمینه پیگیری جدی نکردند گفت: ‌امسال در استان بوشهر بیش از سال‌های گذشته کشت گوجه شده بود و مدیریت کشاورزی وجود نداشته است تا محصولات را تقسیم‌بندی کند، البته چون تولید گوجه در سال‌های گذشته سود بالایی داشته است، اقشار مختلف نیز به غیر از کشاورزان به کاشت گوجه روی آورده بودند.

فاطمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور افغانستان کیلویی ۲۰۰ تومان گوجه‌ها را خریداری می‌کند که اصلاً به‌صرفه کشاورزی نیست.

بلاتکلیفی گوجه کاران هرمزگان

با توجه به اینکه قیمت تمام شده گوجه فرنگی با فروش آن همخوانی ندارد، امسال نیز همچون سال‌های گذشته کشاورزان هرمزگانی بلاتکلیف ماندند و ندانستند هنگام برداشت محصول چه کسی به حمایتشان خواهد آمد.

همین ماه گذشته بود که فروش محصول گوجه فرنگی به معضلی بزرگ برای بوشهری‌ها تبدیل شد.

با اینکه کشاورزان بوشهری به دلیل عدم توازن بین هزینه تولید و فروش ترجیح دادند بخش زیادی از محصولاتشان روی زمین‌هایشان بگندد تا با اضافه شدن هزینه‌های برداشت، بیش از این متضرر نشوند.

کشاورزان بندر عباس که قیمت گوجه هایشان تا کیلویی ۱۰۰ تومان نیز سقوط کرد بار ها محصول خود را به نشانه اعتراض در کف جاده ها رها کردند اما ب نظر می رسد باز هم این فرش قرمز از دسترنج آنها دل مسوولی را به درد نیاورد.

پای چینی ها در کفش کشاورزان ایرانی

اخیراً خبرهایی منتشر شده که حکایت از واردات رب چینی برای تأمین خوراک کارخانه‌های تولید رب دارد.

در این راستا، درحالی که رئیس جهادکشاورزی هرمزگان با انتقاد از پایین بودن کیفیت گوجه فرنگی‌های تولیدی توسط کشاورزانشان، مهر تأیید بر واردات رب می‌زند، رئیس اصناف این استان از عدم همکاری جهادکشاورزی برای اصلاح بذرهای این گوجه‌ فرنگی‌ها خبر می‌دهد.

از این رو استمرار این شرایط و سکوت مسئولان برای برطرف کردن مشکلات، حکایت از دست‌های پنهانی دارد که قرار است از این آشفته بازار سود ببرند و در حالی که کشاورزان در سوگ ضرر یکساله تلاش‌هایشان نشسته‌اند، کارت دعوتی از سوی دلالان به جشن واردات همان محصول به دستشان رسیده است.

درحالی تجربه تلخ کشاورزان بوشهری برای فروش گوجه فرنگی در استان هرمزگان تکرار می‌شود که مسئولان دولتی با واردات بی‌موقع رب گوجه فرنگی برای تأمین خوراک کارخانه‌های تولید رب، تنها راه فروش گوجه‌های داخلی را هم بستند.

رویاهایی که نقش در آب شد

بنابراین آخرین رؤیای گوجه‌کاران که شاید بتوانند محصولشان را به کارخانه‌های تولید رب بفروشند نیز نقش برآب شده است.

به گفته کارشناسان درحالی که این محصول در کشور به مقداری تولید می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، می‌توان مازاد آن را به کشورهای دیگر هم صادر کرد، اما مسئولان برای تأمین منافع برخی خواص، دست به واردات رب گوجه فرنگی می‌زنند. کاری که باعث می‌شود بخشی از سرمایه ملی در قالب محصولات کشاورزی روی زمین هدر رود.

به گفته ‌رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان بندرعباس رب گوجه فرنگی در بشکه‌های ۲۲۰لیتری با قیمت هر کیلو ۳۱۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود و خوراک کارخانه‌های تولید رب ایران را تأمین می‌کند.

این اتفاق نیز در حالی رخ می‌دهد که تولید انواع مشتقات گوجه فرنگی می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی استان هرمزگان داشته باشد. 

هادی جوادی در این خصوص می‌گوید: «درحال حاضر یک چهارم از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری هرمزگان به فعالیت‌های کشاورزی مشغول هستند و از این راه تأمین معاش می‌کنند. با توجه به اینکه در این استان صنعت حرفی برای گفتن ندارد، مسئولان باید برای رفع مشکلات کشاورزان بیشتر تلاش کنند. اما با این حال جای تأسف دارد که کشاورزان ما هنوز برای فروش محصولاتشان باید موانع بسیاری را طی کنند و در نهایت متضرر شوند. دلیل این مسئله هم این است که دولتمردان هیچ توجهی به معیشت روستاییان ندارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.