مشهد- فیلم «نسیان» به کارگردانی حسن آخوندپور که توسط پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن به آسیب شناسی طرح‌های بهسازی، نوسازی و توسعه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخته و از معاصرسازی محله‌های فوق انتقاد می‌کند در مشهد رونمایی شد.

مستند «نسیان»نگاهی انتقادی به جریان توسعه در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی می کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، از فیلم مستند «نسیان» که نگاهی انتقادی به جریان توسعه در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی دارد؛ رونمایی شد.

طی مراسمی که صبح جمعه سالن شماره دو پردیس هویزه در مشهد مقدس، شاهد رونمایی و اکران اختصاصی فیلم مستند مردنگارانه به کارگردانی حسن آخوندپور بود.

در این مراسم که با حضور پرشمار شهروندان مشهدی، جمعی از اعضای شورای اسلامی مشهد، مسؤولان و مدیران شهری، اساتید دانشگاهی، شهرسازان و معماران، کارگردان و با حضور اهالی قدیمی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) برگزار شد؛  فیلم «نسیان»  به معرض نمایش در آمد و از سوی حاضران با استقبال روبه رو شد.

فیلم «نسیان» به کارگردانی حسن آخوندپور، توسط پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن به آسیب شناسی طرح‌های بهسازی، نوسازی و توسعه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخته، و بشدت از معاصرسازی محله‌های فوق انتقاد می‌کند. کارگردان فیلم پس از ذکر تاریخچه‌ای از تشکیل شهرنشینی اولیه پس از ۲۰۰ سال از شهادت امام رضا(ع) به دوران صفوی، پهلوی و در نهایت به دوره پس از انقلاب می‌رسد و در آن به تغییرات شگرف در بافت پیرامونی حرم مطهر به عنوان هویت تاریخی و مذهبی پایتخت معنوی ایران اسلامی اشاره می‌کند.

استفاده از مطالبات و صحبت‌های شهروندان قدیمی این محلات، بخشی از سکانس‌های فیلم را تشکیل می‌دهد. کارشناسانی مانند، مصباحی مقدم و توکلی نمایندگان پیشین در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام محمدجواد نظافت استاد حوزه علمیه، سیدمحمد بهشتی، دکتر حسین بلخاری، دکتر حمیدرضا ربیعی، دکتر مهدی حجت، عماد افروغ، سید جعفر طباطبایی، محمد جواد عرفانیان و ... در این فیلم با رویکردی انتقادی به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

توجه نکردن به  توصیه‌های دلسوزانه  ۸ گانه مقام معظم رهبری در سال ۸۶ در این فیلم مورد انتقاد جدی قرار می‌گیرد که بر خلاف نظرات معظم له مبنی بر توجه جدی به مسایل زیست بومی، زیارت و معنویت در فرآیند توسعه و بهسازی اطراف حرم مطهر متأسفانه نادیده گرفته شده است.

در بخشی از این مستند؛ کارگردان به شهرهای تاریخی و باستانی مانند پاریس و رم سفر می‌کند و تجربیات آنان را در حفظ میراث فرهنگی و بافت‌های قدیمی به تصویر می‌آورد.

پروفسور نسرین سراجی، رئیس بخش معماری دانشگاه کرنل در این فیلم  می‌گوید: در نظام شهرداری‌های جدید؛ شهردار حق امضای پروژه‌های عمرانی، معماری و معاصرسازی را ندارد بلکه این شهروندان شهر هستند که در نهایت باید با امضای خود مهر تأیید بر تغییرات و توسعه شهری ثبت نمایند.
 این بانوی معمار ایرانی، دارنده نشان شوالیه در ادامه می‌افزاید: اکنون مشهد مقدس تبدیل به کالای اقتصادی برای نظام سرمایه داری شده و با دور شدن از نگاه معنوی تنها به درآمدزایی اندیشیده می‌شود.

وی با تأکید بر برندسازی خاطرنشان می‌کند: در شهرهای تاریخی، باستانی و مذهبی کلان دنیا برای اینکه شهر بیشتر به چشم آید و دیده شود پروژه‌هایی مانند ایفل شکل می‌گیرد اما چرا حرم مطهر رضوی را برند جهانی نکرده تا با وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در عرصه‌های بین المللی مطرح شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.