۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 497323

با توجه به گسترش تحولات سوریه، می تواند شگفت آور باشد که گروه های تروریستی به ویژه «داعش» و «جبهه فتح الشام» به همان نتیجه ای رسند که «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله سال ها پیش به آنان گوشزد کرده بود و آنها نپذیرفته بودند.

جبهه النصره و داعش در بن بست

به گزارش "قدس آنلاین"؛ "پانوراما الشرق الاوسط" در مقاله ای به قلم "ماهر الخطیب" نوشت: با توجه به گسترش تحولات سوریه، می تواند شگفت آور باشد که گروه های تروریستی به ویژه «داعش» و «جبهه فتح الشام» به همان نتیجه ای رسند که «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله سال ها پیش به آنان گوشزد کرده بود و اما نپذیرفته بودند. 

در دسامبر سال 2012، دبیر کل حزب الله با ارسال پیامی به «القاعده» این گروه را به گرفتار شدن در دام سوریه هشدار داده و گفته بود: «حتی اگر فرض کنیم که گروه های منتسب به «القاعده» و یا فکر «القاعده» روزی موفقیتی میدانی به دست آورند، اما خود، نخستین کسی هستند که در سوریه بهای آن را خواهند پرداخت همان گونه که در کشورهای دیگر نیز بهای اعمال خود را پرداخته اند».

با گذشت زمان، مشخص شد که این گروهها نصیحت نخست را جدی نگرفته اند اما «سید حسن نصرالله» دوباره با ارسال پیام دوم خود در سال 2016 از این گروه ها خواست تا اگر هنوز اندک بهره ای از اسلام و عشق پیامبر و علاقه به قرآن نزدشان باقی است، جنگ برای تحقق منافع آمریکا در منطقه را متوقف کنند.

در فاصله بین این دو نامه ماه ها جنگ درگرفت که این گروه ها در برخی موارد پیروزی اما در بیشتر آنها با شکست بزرگی مواجه شده و در مجموع به نقطه صفر بازگشتند، آنها با توجه به عقب نشینی میدانی خود، با تجسم در دو گروه «داعش» و «فتح الشام» به عنوان نخست مبارزه منطقه ای و بین المللی علیه تروریسم در سوریه تبدیل شدند اما در مقابل، «جبهه النصره» یعنی جناح سوری  گروه «القاعده» با اعلام قطع ارتباط با «این گروه» و ادغام با بقیه جناح های مخالف سوریه به دنبال بهبود چهره خود بود که در نهایت نیز در هدف خود ناکام ماند و امروز علیه دو متحد پیشین خود می جنگد. 

در این سطح، حقایقی وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. از جمله برجسته ترین آنها اینکه این گروه ها تا حد زیادی موفق به تحقق اهداف خواسته شده از آنها یعنی تخریب کشورهای منطقه و افروختن آتش درگیری های فرقه ای و گسترده شدند، اما در مردحله دوم جنگ متوجه خسارت خود یعنی آغاز روند از دست دادن موفقیت های خود نشدند به گونه ای که در هر کنفرانسی که برای حل بحران سوریه برپا می شود، آنها خود مورد هدف قرار می گیرند .

بنا بر این در حال حاضر یک اجماع کلی بر تروریست قلمداد کردن دو گروه «داعش» و «النصره» و مبارزه با آنها وجود دارد و گروه های معارض با توجه به فشارهای اعمال شده از سوی قدرت های حامی خود، قادر به رد این موضوع نیستند. 

همین موضوع موجب شد تا گروه «فتح الشام» در روزهای اخیر به مواضع معارضان سوری حمله کند اما این امر تغییری در معادله موجود ایجاد نکرده و آنها را از دایره هدف دور نکرده است. بنا بر این هیچ گزینه ای غیر از ادامه جنگ پیش رو ندارد تا برای آنها روشن شود کسانی که آنها را در خاک سوریه رشد و گسترش دادند، اکنون پس از تحقق منافع خود به دنبال رهایی از آنها هستند.

این گروه ها پس از ماه ها انتظار به همان نتیجه ای رسیدند که دبیر کل حزب الله از آن برحذر داشت، هر چند که او را بارزترین دشمن خود در منطقه به حساب می اورند. اما پشیمانی سودی ندارد.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.