رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که پناهجویان مسیحی را در برنامه پذیرش پناهجویان در اولویت قرار خواهد داد.

ترامپ: پناهجویان مسیحی در اولویت برنامه پذیرش پناهجویان قرار دارند

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، آمریکا می‌تواند استقرار مجدد پناهجویان مسیحی را در برنامه پذیرش مهاجران در اولویت قرار دهد.

بنا بر این گزارش، ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «سی بی ان» (Christian Broadcasting Network) گفت:‌ «رفتار وحشتناکی با آنها شده است. آیا می‌دانید اگر شما یک مسیحی باشید که در سوریه زندگی می‌کند، ورودتان به آمریکا غیرممکن است، یا حداقل بسیار سخت است؟»

وی افزود: «در مقابل، یک مسلمان می‌توانست به راحتی وارد آمریکا شود، اما برای یک مسیحی این مسئله تقریبا غیرممکن بود و دلیل آن نیز کاملا غیرعادلانه بود... در سوریه سر همه را می‌بریدند، اما بیش از همه برای مسیحی‌ها این اتفاق می‌افتاد و من معتقدم که این خیلی خیلی خیلی غیرعادلانه بود. بنابراین ما می‌خواهیم به آنها کمک کنیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا وی کمک کردن به مسیحی‌های مورد آزار قرار گرفته در خارج از آمریکا را «اولویت» می‌داند، بی‌درنگ گفت: «بله».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد.

بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است. این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان 30 روز بود.

هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد.

در این فرمان به فهرست «دولت‌های حامی تروریسم»، کشورهایی که «تهدیدی فوق‌العاده» به شمار آمده و آمریکا علیه آن‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

در متن همچنین از عبارت «ممانعت از ورود» استفاده شده، به این معنی که احتمالا افرادی که از قبل روادید داشته باشند هم برای 90 روز اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

پایگاه تحلیلی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی نوشت، اظهارات اخیر ترامپ برای در اولویت قرار دادن پناهجویان مسیحی، رئیس‌جمهوری آمریکا را در کنار «تد کروز» و «جب بوش» رقبای اسبق وی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار می‌دهد.

بنا بر گزارش مرکز تحقیقاتی «پیو»، از حدود 85 هزار پناهجوی پذیرش شده در آمریکا در سال مالی 2016، حدود 39 هزار نفر مسلمان بوده و 37500 نفر نیز مسیحی بوده‌اند.

طبق همین گزارش، حدود 99 درصد پناهجویان سوری پذیرش شده در آمریکا مسلمان بوده‌اند در حالی که کمتر از یک درصد مسیحی بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.