معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می گوید: «ممکن است یک بنا چندین سال عمر کند؛ اما دائما به روز شده و بهسازی و بازسازی در آن صورت بگیرد. همچنین از بابت برخی نکات مانند نکات ایمنی آتشنشانی نیز تجهیز شود. قاعدتا این ساختمان توانایی دارد تا ١٠٠ سال هم عمر کند و اجباری وجود ندارد که ساختمان تخریب و نوسازی شود.»

بازار تهران پتانسیل خطرآفرینی مانند پلاسکو را دارد / قرارنیست همه ساختمان های با عمر بالا فرو بریزند

اختصاصی قدس آنلاین - این روزها تمام صحبت ها، تحلیل ها، حاشیه ها و حرف و حدیث ها حول محور فاجعه پلاسکو می چرخد. به طوری که هر کس از دید و زاویه خود به بررسی این موضوع می پردازد. از یک سو همه در انتظار نتیجه آوار برداری، میزان تلفات، میزان خسارت ها و... هستند. از سوی دیگر عده ای به دنبال علت و مقصر این حادثه اند.

همچنین برخی از کارشناسان و مسئولان به موضوع بیکاری ۴هزار کارگر می پردازند و مشکلی مانند بیمه بیکاری را مورد بررسی قرار می دهند. از نگاه دیگر باید به کاسب های ۶۰۰ مغازه ای توجه کرد که دیگر جایی برای کسب ندارند و سوالی که مطرح می شود این است که بیمه ها تا چه میزان باید خسارت پرداخت کنند.

اما نکته ای که شاید بیشتر از همه حائز اهمیت است و تا حدودی بسیاری از پایتخت نشینان را نگران کرده عاقبت چندین ساختمان بلندی است که احتمال سرنوشت پلاسکو برای آن می رود. مردم و مسئولان نسبت به این موضوع نگران هستند که آیا ساختمان های تهران پتانسیل چنین فاجعه ای مانند پلاسکو را دارد؟ آیا می توان جلوی چنین فاجعه هایی را گرفت؟ آیا نباید برای جلوگیری از چنین حوادثی پیشگیری های لازم صورت گیرد؟ با توجه به اینکه چند سالی است هشدار زلزله در تهران داده می شود.

در این زمینه با پژمان پشمچی زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به گفت و گو پرداخته ایم.

موضوع نگران کننده ای که این روزها گریبان بسیاری را گرفته این سوال است که چه تعداد ساختمان مانند پلاسکو در تهران وجود دارد که منتظر یک تلنگر است تا فاجعه ای جدید به بار آورد؟ سوالی که نمی توان به این سادگی برای آن جوابی به دست آورد. چون عوامل زیادی باید مورد بررسی قرار گیرد که امکان آن تا حدودی سخت و غیرممکن به نظر می رسد.

 پژمان پشمچی زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می گوید: « طی دهه های اخیر ساختمان های زیادی ساخته شده که ممکن است آنها از حداقل ضوابط و مقررات مدونی که در بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و سایر مراجع علمی و حرفه ای مدون شده تبعیت نکرده باشند. یعنی در سال هایی ساخته شده باشد که ضوابط سختگیرانه این روزها اعمال نشده و همین موضوع سبب نگرانی شهروندان را ایجاد کرده است. به عنوان مثال ساختمانی در دهه ۶۰-۷۰ ساخته شده که حداقل هایی مانند آیین نامه ٢٨٠٠ که موضوع آنالیز سازه از باب موضوع زلزله است یا درباره ضوابط و مقررات ایمنی آتش نشانی است یا مبحث سوم مقررات ملی ساختمان یا بخش جزیی از مبحث ١٥ مقررات ملی ساختمان را چون قبل از این قوانین ساخته شده رعایت نکرده باشند.»

یک ساختمان می تواند ۱۰۰ سال عمر کند و نیاز به تخریب نداشته باشد

او در پاسخ به این سوال که آیا عمر مفیدی برای ساختمان به لحاظ قانونی وجود دارد می گوید: «چنین مدت زمانی در قانون نداریم. ممکن است یک بنا چندین سال عمر کند؛ اما دائما به روز شده و بهسازی و بازسازی در آن صورت بگیرد. همچنین از بابت برخی نکات مانند نکات ایمنی آتشنشانی نیز تجهیز شود. قاعدتا این ساختمان توانایی دارد تا ١٠٠ سال هم عمر کند و اجباری وجود ندارد که ساختمان تخریب و نوسازی شود.»

پشمچی زاده در ادامه توضیح می دهد: «ساختمان از چند منظر تحت نظارت است. از منظر شهرداری و سازمان خدمات ایمنی و آتشنشانی اگر نا ایمنی ساختمان تایید شود این موضوع به مالک ابلاغ می شود. به طوری که از او درخواست می شود ملک خود را نوسازی و اصلاحات کند. در نهایت رونوشت آن به سازمان های ذیربط مانند وزارت کار خواهدرفت. اگر بحث اشتغال و کارگاه های تولیدی باشد نیز از طرف بازرسی ایمنی کار در اولویت قرار می گیرد، آنها بازدید را انجام می دهند و طبق قانون پیش بینی شده با آن کارگاه و واحد کسب و کار برخورد خواهدشد. از نظر سلامت و بهداشت عمومی نیز وزارت بهداشت وارد عمل می شود. مثلا برخی ساختمان ها در مناطقی مانند منطقه ٧ و ١٣ ممکن است در زیرزمین شان هنوز احشام نگهداری کنند. به ویژه در برخی فصولی سال و برخی مناسبت ها مانند عید قربان که در این مرحله وزارت بهداشت ورود می کند و می گوید فروش این احشام برای سلامت عموم مضر است. ممکن است قوه قضاییه از باب مدعی العموم ورود کند. حتی فرمانداری نیز می توانند از بابت اینکه رییس شورای تامین است برای رفع خطراتی وارد عمل شود. موضوع این است یک ساختمان اگر ضوابط و قوانین را از منظرهای مختلف که به برخی از آنها اشاره شد رعایت نکند ممکن است از طرف سازمان های ذیربط اخطار بگیرد.»

بازار تهران و برخی مجتمع های تجاری مرکز شهر پتانسیل خطرآفرینی پلاسکو را دارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بررسی تعداد ساختمان هایی که احتمال خطرآفرینی دارند دشوار است و به این سادگی نمی توان تعدادی دقیقی را اعلام کرد می گوید: «اینکه بگوییم چند ساختمان داریم که قدیمی هستند از طریق تاریخ ساخت آنها می توان اطلاعاتی به دست آورد؛ اما اینکه بگوییم چند ساختمان در طی این سال ها اقدامات ایمنی لازم را انجام داده یا نداده اند تا از لیست کلی کسر شود چنین اطلاعاتی وجود ندارد. چون شهرداری نمی تواند همه اقداماتی که مردم در اماکن و ساختمان هایشان جهت تجهیز و بهبود ساختمان هایشان انجام می دهند را رصد کند. اما آنچه می توان به آن اشاره کرد این است که حداقل در منطقه مرکزی شهر تهران به ویژه در بخش هایی که کار و فعالیت انجام می گیرد بازار تهران به طور ویژه و مجتمع های تجاری است که در سال های دورتر ساخته شده اند؛ همه اینها ضعف ها و نکاتی دارند که در جای خودش می تواند زمینه ساز یک خطر و حادثه مانند پلاسکو را به بار آورد. یعنی در منطقه مرکزی شهر تهران موارد بسیاری داریم که شباهت هایی با مقیاس های مختلف کوچک تر یا مشابه پلاسکو دارد و می تواند زمینه ساز بروز حادثه باشد؛ اما نمی شود به واسطه قدیمی و معمر بودن بگوییم یک ساختمان خطرآفرین است.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.