استان ها: مدتی است استاندار گیلان در جلسات متعدد از تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان خبر می دهد و به جوانان این استان بشارت می دهد که دیگر بیکار نیستند؛ هرچند برخی از نمایندگان مجلس این استان نظری برخلاف گفته استاندار داشتع و معتقدند که اگر این آمار در صدا و سیما پخش شود، مردم به مسوولان می خندند.

استاندار گیلان: نرخ بیکاری تک رقمی شد/نمایندگان: مردم به این آمار می خندند

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نجفی، شنبه گذشته در جلسه ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی گیلان برای چندمین بار در دوماه گذشته اعلام کرد که نرخ بیکاری در این استان به رقمی زیر ۱۰ رسیده است درحالیکه نمایندگان این استان هم در جلسات متعدد از غیرواقعی بودن این آمار انتقاد کرده اند.

آمار استاندار غیر واقعی است

سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این خبر و کاهش نرخ بیکاری معتقد است گیلان در تمام بخش ها به ویژه در مسائل اقتصادی و اشتغال مشکل دارد.

وی از مراجعه روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر از جوانان باسواد گیلانی به نمایندگان این استان خبر می دهد و این امر را نشانه آمار بالای بیکاری در استان می داند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس غیرواقعی بودن آمار بیکاری ارائه شده در گیلان را به دلیل نادرست بودن شاخص های اشتغال مرکز آمار کشور می داند.

وی معتقد است که مرکز آمار یک ساعت کار روزانه را نیز با اشتغال برابر می داند یا سن اشتغال را در استان از ۱۰ سالگی تا ۵۰ سالگی درنظر گرفته است و همین امر باعث می شود، آمار ارائه شده از سوی این مرکز غیرواقعی باشد.

دلخوش بیان می کند که رشد جمعیت در این استان منفی است گیلان در حال پیر شدن است و از طرف دیگر چون از پتانسیل صنعت گردشگری و صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان استفاده نمی شود، نرخ بیکاری تا ۱۵ درصد رسیده است.

استاندار مستندات خود را ارایه کند

ذبیح الله نیکفر، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، دیگر نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی نیز که نسبت به رقم اعلام شده توسط استاندار انتقاد دارد بیان می کند: استاندار باید مستندات خود را درباره کاهش نرخ بیکاری اعلام کند.

به گفته نیکفر آمار ترک رقمی در جامعه آماری استان گیلان ملموس نیست و چیزی که مشاهده می شود با آماری که استاندار ارائه می دهد، تفاوت دارد.

نیکفر که عضو فراکسیون صنایع دستی و گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز هست، به استاندار گیلان پیشنهاد می کند با ارائه مستندات نشان دهد که کسانی که در سه سال گذشته بیکار بوده اند و طبق این آمار اکنون دیگر بیکار نیستند، در چه شغلی و کجا مشغول شده اند؟

وی ازدحام مراجعه کنندگان و افراد بیکار به مراکز کاریابی را نشانه تعداد زیاد بیکاران در استان می داند و خاطرنشان می کند که اگر این آمار درست است به طور قطع باید علائمی که نشان دهنده رفع مشکلات بیکاری در استان باشد، در سطح جامعه نمایان شود.

انکار استاندار گیلان

هرچند استاندار گیلان نسبت به این انتقادات واکنش نشان داده و گفته که سند این نرخ، مرکز آمار ایران است.

نجفی به انتقاد این نمایندگان نیز انتقاد کرده و گفته چرا وقتی آمار بیکاری استان رتبه دوم کشور را نشان می داد، کسی دنبال سند و مدرک نبود؟

استاندار گیلان در واکنش برخی افراد نسبت به این موضوع اظهار کرده است: برخی افراد از موفقیت‌های دولت عصبانی هستند.

محمدعلی نجفی چندی پیش نیز در نشست با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در دفتر کار وی در استانداری برگزار شد با اشاره به روند رو به رشد استان در بخش‌های مختلف، فضای کشور در دولت یازدهم را فضایی امن و آرام توصیف کرده بود.

این در حالی است که استاندار گیلان پیش از این عنوان کرده بود: به رغم توفیقات حاصل شده در بخش اشتغال اما هنوز بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان از جمله مشکلات اساسی به شمار می‌رود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.