استا ها: «پان‌پراگ»،«راجا»،«تایتانیک»،«ناس»،«ویتامین»،«ملوان زبل»، «پان اسفناج» و«گوتکا» نام مخدری است که در بسته‌های زیبا با عکس‌های هنرپیشه‌های هندی و پاکستانی به عنوان آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان وارد شده و در سایه قانون در فروشگاه های سیستان و بلوچستان عرضه می شود.

عقیم کننده های دیروزی؛ خوشبو کننده های امروزی/آدامس با طعم فاضلاب

به گزارش قدس آنلاین، «پان پراگ» یا همان ناس، بنا بر گفته کارشناسان بهداشتی ماده مخدری است که به تازگی در قالب آدامس وارد ایران شده است.

پان‌پراگ، راجا، تایتانیک، ناس خارجی، پان پاکستان، پان عربی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج وگوتکا، نام‌های دیگر این ماده مخدر یا محرک است که به اعتقاد بعضی کارشناسان این ماده نوعی مخدر و به اعتقاد برخی دیگر محرک است.

این مخدر ها در حال حاضر با بسته‌های شکیل با عکس‌های هنرپیشه‌های خوش‌تیپ هندی و پاکستانی به عنوان آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان به فروش می رسد.

این آدامس‌های مخدر را خیلی راحت مانند سیگار می توان از فروشگاهها خریداری کرد.

گفته می شود آلمانی ها  در سال ۱۹۱۲ ، ناس را برای درمان بیماران روانی ساخته بودند  ولی ۴۰ سال بعد در امریکا، مهر ممنوعیت خورد و حالا پس از نیم قرن، دوباره در بسته‌بندی‌های شیک سر و کله‌شان در ایران و به ویژه سیستان و بلوچستان پیدا شده است.

«گودکا» گرانترین ماده مخدر چابهاری

هر چند که بنا بر گفته کارشناسان بهداشتی نوعی ماده مخدر محسوب می شود اما به راحتی در دکه‌های سیگارفروشی یا حتی بعضی فروشگاه های زاهدان، ایرانشهر و  چابهار در مقابل چشمان ماموران انتظامی به فروش می رسد.

ناس شبیه برگ خردشده و سبزرنگ است که در کیسه‌های کوچک پلاستیکی به فروش می‌رسد، هر بسته ۵۰۰تومان و دو نوع زاهدانی و پاکستانی دارد.

پان پراگ تولید هند یا پاکستان است و در بسته‌هایی کوچک شبیه آدامس فروخته می‌شود و خرید هر چهار عدد از آنها تنها یک هزارتومان هزینه دارد.

اما سوپاری انواع مختلفی دارد، در چندین نوع و بسته‌بندی متفاوت و آنطور که فروشنده‌ها می‌گویند با قدرت‌هایی متفاوت است که ارزان‌ترین نوعش هزارتومان قیمت دارد.

«گودکا» یکی دیگر از محرک هایی است که شکل و رنگش تلفیقی از جنس و رنگ تمر و جگر است؛ بسته‌بندی خاصی ندارد و میان کاغذ پیچیده می‌شود و قیمتش بسیار ارزان است.

هر دو بسته آن در بازار چابهار ۵۰۰‌تومان فروخته می‌شود. اما می‌توان این ماده و ناس را پرمصرف‌ترین مخدرهای بازار چابهار دانست.

شیوه مصرف همه این چهار ماده مخدری که از آنها نام برده شد از طریق گذاشتن در دهان است، ناس و پان‌پراگ و سوپاری را زیر زبان یا پشت لب کنار لثه می‌گذارند کمی که با آب دهان خیس شد روی مغز اثر می‌گذارد و باعث نشئگی می‌شود. پس از آن ماده مصرف‌شده را به بیرون تف می‌کنند.

اگر سفری به بندر چابهار تاکنون داشتید حتما لکه های قرمز رنگ بسیاری را بر دیوار و کف خیابان مشاهده کردید که ناشی از همین اقدام ناپسند است

مخدری که رسمیت ندارد

در حالی که  ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکنون با انتشار اطلاعیه های متعددی خواستار خودداری جوانان از مصرف پان پراگ به ویژه در استانهای شرق کشور شده است اما جالب اینجاست که این ماده در زمره مواد مخدر به رسمیت شناخته نمی شود.

سخنگوی نیروی انتظامی با رد وجود مواد مخدر در قالب مواد خوشبوکننده گفت: چنین ماده‌ای تاکنون به پلیس گزارش نشده است.

سردار منتظر المهدی در پنجم دی ماه امسال در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد:«پان‌پراگ» که به تازگی تبلیغ می‌شود، جدید نیست؛ این ماده شادی‌آور امروز در قالب آدامس و پاستیل وجود دارد، اما در سبد اعتیاد ایران دسته‌بندی نمی‌شود.

آدامس آهکی

این در حالی است که محمدرضا یزدان پناه کار شناس مواد مخدر با اشاره به تمایل نوجوانان و جوانان به استفاده از  پان به عنوان خوشبو کننده دهان می گوید: این ماده قاچاق مانند آدامس در سوپرمارکتها به فروش می رسد و بسیار مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد در حالی که اثرات تخریبی بسیاری بر بدن دارد.

وی با بیان اینکه این آدامس ها از ۶۰ درصد آهک، ۲۰ درصد ناس، ۱۰درصد خاک و ۱۰درصد ماده خوشبو کننده ساخته شده، افزود: این ماده در جنگ جهانی برای عقیم کردن مردان و زنان در هند مورد استفاده قرار گرفته اما امروز به عنوان خوشبو کننده دهان در سوپرمارکتها به فروش می رسد.

وی «بی تی» را  یک کالای قاچاق است و مسوولان گمرک باید توجه ویژه ای به مبارزه با قاچاق آن داشته باشند.

وی گفت: این ماده باعث سرطان ریه و از بین رفتن لثه‌ها می‌شود و با توجه به مقدار زیاد آهک در آن برای بدن بسیار خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.