استان ها: با گسترش جمعیت فقر و بیکاری اکنون مسئله حاشیه نشینی در تبریز با ۴۰۰ هزار حاشیه نشین به روستاهای همجوار نیز انتقال یافته و زنگ خطر جدیدی را به صدا درآورده است.

«حاشیه‌نشینی روستایی» زنگ خطر برای محیط زیست آذربایجان شرقی

به گزارش قدس آنلاین، مطابق آمار اکنون ۱۸ میلیون نفر یعنی یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بدمسکنی قرار دارند، که از این تعداد ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها و ۷ میلیون نفر نیز در میان شهرها و در شرایط بد مسکن زندگی می کنند؛ از تعداد مذکور بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر روزگار سپری می کنند.

کارشناسان معتقدند مسئله حاشیه نشینی در تبریز با ۴۰۰ هزار حاشیه نشین به روستاهای همجوار نیز انتقال یافته و در حال حاضر نیز در مناطق جنوب غرب و غرب این کلانشهر، تعداد جمعیت روستاهای شهر تبریز در حال افزایش است.

۳ میلیون حاشیه نشین جوان

نماینده مردم تبریز در مجلس در باره آمار ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور که ۳ میلیون آنها جوان هستند، گفت: دلیل اصلی بالا بودن آمار مهاجرت ها نبود اشتغال و فرصت های شغلی در مناطق محروم و روستاهاست، در حالی نیروی انسانی جوان در تمامی کشورها به ویژه در حال توسعه سرمایه اجتماعی محسوب می شوند، اما متاسفانه نیروی انسانی کشور به علت بیکاری به انواع آسیب های اجتماعی مانند حاشیه نشینی دچار می شوند .

زهرا ساعی با تاکید بر اینکه دستگاه های مرتبط با موضوع اشتغال باید به صورت هماهنگ عمل کنند نه جزیره ای و خودمختار، تصریح کرد: حاشیه نشینی و مهاجرت باید ریشه یابی شود و پرداخت تسهیلات مناسب و ارائه آموزش های لازم به مناطق محروم، روستایی و کم برخوردار باید مورد توجه قرار گیرد تا جوانان روستایی و مناطق محروم بتوانند در روستا و مناطق خود مشغول به کار شده و به حاشیه نشینی روی نیاورند.

 اقتصاد کارگری مولود حاشیه نشینی روستایی

از طرفی آسیب های محیطی ناشی از حاشیه نشینی روستایی باعث می شود تا زراعت و کشاورزی در روستاها مورد آسیب و تهدید های زیست محیطی و بهداشتی قرار گیرد. مدیر گروه مطالعات عمران روستایی بنیاد مسکن در این زمینه گفت: اثرات حاشیه نشینی و ورود قشر فقر و کم درآمد روستای شهری که از مناطق مختلف به شهرها آمده اند، به حدی است که روستاهای کشور را هم درگیر می کند وسکونتگاه های غیر رسمی اطرف روستاها می تواند همانند حاشیه شهر، به روستا نیز آسیب برساند. آلودگی خاک، هوا و بوهای نامطبوع در اطراف روستاها به دلیل حاشیه نشینی های زیاد همواره وجود دارد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: آسیب های محیطی ناشی از حاشیه نشینی باعث می شود تا زراعت و کشاورزی روستاها مورد آسیب و تهدید های زیست محیطی و بهداشتی قرار گیرد. حاشیه نشینان روستاها می توانند اقتصاد روستا را تحت شعاع خود قرار داده  و در بسیاری از مواقع سبب می شود تا فرم اقتصاد روستا از زراعت و مزرعه داری به اقتصاد کارگری تنزل پیدا کند.

 حاشیه‌نشینی روستایی زنگ خطری بزرگ

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم خبرهای خوشی وجود دارد که می‌توان نمونه‌ای از آن را ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۱۵۰ هزار واحد مسکن شهری در قالب بافت فرسوده عنوان کرد، گفت: پدیده دیگری که در روستاهای اطراف تبریز از جمله اسفهلان، چاوان، کندرود، کرکج، آرپادره سی و باغ معروف  ایجاد شده حاشیه نشینی روستایی است که زنگ خطری بسیار بزرگ است و مسؤولان دقت نظری در این رابطه ندارند.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی در تبریز کنترل شده ولی در روستاها گسترش می‌یابد، گفت: بافت فرسوده باید دارای چند ویژگی از جمله ریزدانه، زیر ۶۰ متر مربع و بدون اصول فنی ساخت و ساز و کمتر از عرض معبر ۶ متر باشد و در آن صورت به آن بافت فرسوده می‌گویند و متأسفانه در روستاهای نام برده بافت فرسوده افزایش یافته است.

باباپور همچنین گفت: علت گسترش افزایش پدیده حاشیه نشینی روستایی به دلیل عدم توان مالی برای خرید خانه در شهرهای بزرگ است و از این رو به روستاها رفته و خانه‌هایی با بافت فرسوده احداث می‌کنند. متولی رسیدگی به این موضوع شهرداری تبریز است و باید جلوی این ساخت و سازهای بی رویه را بگیرند.

وی همچنین افزود: بافت فرسوده باید دارای چند ویژگی از جمله ریزدانه، زیر ۶۰ متر مربع و بدون اصول فنی ساخت و ساز و کمتر از عرض معبر ۶ متر باشد و در آن صورت به آن بافت فرسوده می‌گویند و متأسفانه در روستاهای نام برده بافت فرسوده افزایش یافته است.

بنابراین همانطور که افزایش مهاجرت روستائیان به حاشیه‎ کلان شهرها به معضل بزرگی تبدیل شده و رونق مشاغل کوچک به ویژه کشاورزی در روستاها می تواند عامل مهمی در کنترل حاشیه‎نشینی باشد، بروز حاشیه نشینی در روستاها متقابلا می تواند تأثیرات منفی زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را برای روستاها داشته باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.