باراک اوباما در حالی کاخ سفید را ترک کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه کماکان در کاخ ریاست جمهوری این کشور حکومت می کند، اوباما بارها وعده برکناری او و سقوط حکومتش را داده بود. همانگونه که عوامل منطقه‌ای آمریکا مانند رجب طیب اردوغان هم بارها وعده شکست قریب الوقوع اسد را داده بودند.

وقتی واشنگتن، آنکارا و ریاض آئینه عبرت می شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ «دونالد ترامپ» بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایلات متحده آمریکا در حالی از ابتدای هفته جاری رسما کاخ سفید را تحویل گرفت که مراسم تحلیف وی با حواشی متعددی مواجه شد. مخالفین وی که از هنگام اعلام نتایج انتخابات حاضر به پذیرش این نتیجه و ریاست جمهوری ترامپ نبودند در روز آغاز بکارش نیز در سراسر این کشور تظاهرات برپا کرده و مخالفت خود را بار دیگر اعلام کردند. اقدامی که در تاریخ چند صد ساله آمریکا کم سابقه است. این رخداد بیانگر آنست که کشوری که خود را سردمدار دموکراسی در جهان می داند و به زعم مقاماتش برای سوغات بردن دموکراسی برای ملت ها به کشورهای مختلف دنیا لشگرکشی می کند، اکنون در داخل با جمعیت قابل توجهی مواجه است که حاضر به تمکین به نتیجه یک فرآیند دموکراتیک نیستند. آمریکایی که حدود 14 سال است که به بهانه برقراری دموکراسی، برای مردم افغانستان و عراق، ناامنی و انفجار و ترور به ارمغان آورده اکنون برای برقراری امنیت و برخورد با معترضان در روز آغاز بکار رئیس جمهور جدید از 100 هزار نیروی امنیتی بهره می گیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا نیز در حالی کاخ سفید را ترک کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه کماکان در کاخ ریاست جمهوری این کشور حکومت می کند، در حالیکه اوباما بارها وعده برکناری او و سقوط حکومتش را داده بود. همانگونه که عوامل منطقه‌ای آمریکا مانند رجب طیب اردوغان هم بارها وعده شکست قریب الوقوع اسد را داده بودند، اما نه تنها دولت قانونی سوریه پابرجا و مقتدر باقی ماند که زبانه آتش اقدامات تروریستی به قلب آنکارا و استانبول هم کشیده و حال هفته ای نیست که اقدامی از این جنس از سوی تکفیری ها بر علیه منافع این حامی شان صورت نگیرد.

در همین چارچوب باید اوضاع عربستان سعودی را نیز مورد بررسی قرار داد. حکومتی که بیشترین هزینه را در بحران سوریه در جهت تامین و تجهیز گروه های تکفیری انجام داد اما امروز حتی به نمایندگی از تروریست ها هم به اجلاس «آستانه» دعوت نشده و این جایگاه به ترکیه واگذار می شود. اکنون آل سعود که در جنگ یمن با تحمل هزینه های بسیار عملا به هیچ یک از اهداف خود نرسیده، سرمایه گذاریش در بلاد شام نیز عایدی برایش نداشته و کارنامه رژیم سعودی با نمرات منفی دیگری پر شده است. با شناختی که از سیاست های حاکم بر آل سعود وجود دارد یعنی عدم بهره گیری آنها از قوه عاقله در طراحی سیاست های منطقه ای، اقدامات اخیر در جزیره بحرین را باید واکنش عجولانه و البته احمقانه آنها به شکست هایشان در منطقه و بویژه در سوریه دانست.

تشدید حلقه محاصره منطقه الدراز و بستن آب شرب منطقه، حمله نافرجام به بیت آیت الله عیسی قاسم و اعدام 3 جوان بیگناه به جرم اقدام برای ترور یک پلیس اماراتی در بازه زمانی یک ماه گذشته، اگرچه در ادامه اقدامات چند سال رژیم آل خلیفه علیه معترضان صورت می گیرد اما از شدت و عمق بیشتری برخوردار است. در واقع سعودی ها با تشدید رفتار ظالمانه علیه انقلابیون و شیعیان در بحرین بدنبال این هستند که ضمن روحیه بخشی به نیروهای شکست خورده شان، عملا پرونده های  مفتوح منطقه‌ای را بیشتر کنند تا به خیال خام‌شان مایه تشتت در اذهان و اعمال مجاهدان محور مقاومت را فراهم کنند.

این روزها از واشنگتن تا آنکارا و ریاض، نمونه های مطالعاتی خوبی برای علاقمندان مطالعات منطقه ای و روابط بین الملل فراهم شده است؛ شکست سیاست خارجی غیرواقع گرایانه./

انتهای پیام

محمد مهدی رحیمی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.