معاون اجرایی رئیس جمهور با اعلام اینکه دولت سازمان محیط زیست را مکلف کرده تا دلایل آلودگی هوای کلان شهرها را بررسی و نتایج را اعلام کند، افزود: در تهران بیشترین آلودگی از آلاینده‌های متحرک تشخیص داده شد.

عامل اصلی آلودگی هوای تهران از زبان معاون اجرایی رئیس جمهور

به گزارش قدس آنلاین، محمد شریعتمداری امروز در مراسم نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور با محصولات ایران خودرو ، اظهار داشت:  با تکلیفی که دولت به سازمان محیط زیست اعلام کرده این سازمان مکلف است تا در شهرهای بزرگ به صورت تفکیکی عوامل آلودگی هوا را بررسی کند و ما برای اولین بار اطلاع پیدا کردیم که به طور مثال مهم ترین آلاینده‌ها در کلانشهر تهران چه چیزی است و سهم هر کدام چقدر است.
وی با بیان اینکه این امر برای دولت مهم بود که بداند توان خود را در کجا و در کدام قسمت آلاینده‌ها به کار بگیرد، افزود: در تهران بیشترین آلودگی از آلاینده‌های متحرک بود اما در شهری مثل اراک این آلاینده‌های ثابت بودند که نقش مهمی در آلودگی هوا داشتند. بر همین اساس در کلانشهر تهران حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی مورد توجه قرار گرفت و با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های پیشنهادی شهرداری و وزارت صنعت در فاز اجرایی قرار گرفت.

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: به عنوان نمونه برای متروها افزایش قطارها به تصویب رسید و قرار شد از طریق فاینانس منابع آن تامین شود و چهارصد واگن جدید به متروی تهران اضافه شود. 25 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار برای تامین خودروهای سنگین تخصیص داده شد و قرار شد با کمک خودروسازها مردم نرخ کمتری برای این تسهیلات پرداخت کنند.

شریعتمداری تصریح کرد: مطابق این طرح 140 هزار دستگاه خودروی فرسوده، 17 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی، 65 هزار کامیون بالای 10 تن با سن 35 سال با خودروهای جدید و در مورد اتوبوس‌ها با پایه گازسوز تعویض خواهد شد. همچنین برای اسقاط هزار و صد دستگاه مینی‌بوس و 20 هزار دستگاه اتوبوس مصوباتی ارائه شده است.

منبع: تسنیم
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.