در ادامه سرکوب فعالان شیعی در جمهوری آذربایجان، دادگاه جرایم سنگین باکو، 15 تن از فعالان مذهبی شیعه جمهوری آذربایجان را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرد.

صدور احکام حبس‌ طولانی مدت برای فعالان شیعی در جمهوری آذربایجان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، در ادامه سرکوب فعالان شیعی در جمهوری آذربایجان ،دادگاه جرایم سنگین باکو، پانزده تن از فعالان مذهبی شیعه جمهوری آذربایجان از جمله حجت الاسلام طالع باقرزاده، روحانی مبارز و رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان» را به زندان های طولانی مدت محکوم کرد.
 
براساس گزارش خبرگزاری آپا، حاج طالع باقرزاده، رهبر این گروه و معاونش عباس حسین اف، به 20 سال زندان محکوم شدند که باید هفت سال از دوران محکومیت خود را در «زندان بسته با شرایط ویژه» بگذرانند.

فواد قهرمانلی، معاون حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان که پرونده وی نیز بدون ارتباط با جنبش اتحاد مسلمانان، به پرونده نارداران ضمیمه شده است نیز به ده سال زندان محکوم شد.
 
حاج طالع باقرزاده به همراه شماری از فعالان «جنبش اتحاد مسلمانان» و اهالی منطقه مذهبی نارداران  که به زندان های چهارده تا 19 سال محکوم شدند ، در 26 نوامبر 2015، در یورش نیروهای امنیتی به مجلس عزاداری اربعین حسینی در نارداران بازداشت شدند 

علیه این گروه از شیعیان فعال در جمهوری آذربایجان ، اتهام های بی اساس نظیر داشتن سلاح مطرح شده بودکه هیچ کدام در دادگاه اثبات نشده است.

از زمان اعلام سال 2016 بعنوان سال چندفرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان ،آزار و اذیت شیعیان که 85 درصد مردم جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهند، افزایش یافته است و به موازات آنها دهها موسسه صهیونیستی آزادانه در جمهوری آذربایجان جولان می دهند و پس از فلسیطن اشغالی ،جمهوری آذربایجان را مامن صهیونیست ها می دانند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «آزادلیق» ، پیش از صدور حکم دادگاه حجت الاسلام طالع باقرزاده ، دوتن از جوانان طرفدار این روحانی در شب گذشته مفقود شده بودند که متعاقبا مشخص شد یکی از این دو جوان به نام روشن محمدلی، روزنامه نگار نیز به 30 روز بازداشت محکوم شده است.

احکام سنگین علیه رهبر و فعالان جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان پس از ماه ها محاکمه صوری قرار بود در حدود ده روز پیش صادر شود که به دلایل نامعلومی صدور این حکم به عقب انداخته شد.

صدور احکام سنگین علیه فعالان شیعه در جمهوری آذربایجان همزمان با دیدار قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی و هیات همراه با الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در باکو  و همچنین همزمان با سفر رحیم پور  معاون وزیر امور خارجه به باکو برای شرکت در اجلاس خزر ،این نظر را تقویت کرده است که باکو برای بدبین کردن شیعیان به ایران و القای عدم حمایت تهران از آنها،  از چنین ترفندهایی استفاده می کند.

همچنین، دولت جمهوری آذربایجان، امام جماعت پیشین مسجد امام خمینی (ره)  را ممنوع الخروج کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «اسلام - آذری»، ماموران گمرک آستارای جمهوری آذربایجان به هنگام سفر حاج معصوم نوروزوف، امام جماعت پیشین مسجد امام خمینی (ره) روستای «بلبله» در حومه باکو به ایران برای زیارت حرم امام رضا (ع) در مشهد و نیز دیدار با فرزند طلبه اش در قم ، اعلام کردند وی اجازه خروج از جمهوری آذربایجان را ندارد.

ماموران گمرک جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه یکی از « ساختارهای قدرت » در این کشور، ممنوعیت خروج امام جماعت پیشین مسجد امام خمینی (ره) را صادر کرده است، از اعلام هرگونه جزییاتی درباره آن خودداری کردند.

 ماموران گمرک جمهوری آذربایجان در تابستان گذشته نیز به روح الله نوروززاده، فرزند حاج معصوم نوروزوف که به تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه قم مشغول است، اجازه ورود به جمهوری آذربایجان را نداده، اعلام کرده بودند ورود وی به این کشور ممنوع شده است.

همسر روح الله نوروززاده از ادارات اجرایی ذیربط در این باره استعلام کرده است و این ادارات نیز ممنوعیت ورود این طلبه به جمهوری آذربایجان را تایید کرده اند.

حاج معصوم نوروززاده، پدرخانم حاج آبگل سلیمانف، موسس «جمعیت دینی ارزش های ملی - معنوی» جمهوری است که به 12 سال زندان محکوم شده و در حبس به سر می برد.

در همین حال، معاون کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان گفت با تصویب قانونی که اعزام طلبه برای آموزش دینی در خارج از این کشور را در حیطه اختیارات «اداره مسلمانان قفقاز» قرار داده است، طی شش - هفت سال اخیر اعزام طلبه برای تحصیل دینی در خارج از جمهوری آذربایجان متوقف شده است.

گوندوز اسماعیل اف به سایت «مدرن» گفت : « از زمان الحاق ماده مربوط به ضرورت اخذ اجازه از سازمان اجرایی مربوط ( اداره مسلمانان قفقاز) برای اعزام دانشجوی علوم دینی به خارج، طی شش - هفت سال گذشته ، بطور رسمی اعزام دانشجو برای تحصیل در موسسات دینی متوقف شده است.»

گوندوز اسماعیل اف افزود: «اعزام دانشجو برای تحصیل دینی در خارج از کشور به عهده اداره مسلمانان قفقاز گذاشته شده است. اما، براساس همین قانون باید از کمیته دولتی امور گروه های دینی و وزارت آموزش نیز اجازه گرفته شود. البته، طی سال های اخیر هیچ کس برای تحصیل دینی به خارج از کشور اعزام نشده است. اما، ممکن است بطور شخصی ، برخی اشخاص برای تحصیل دینی به خارج از کشور رفته باشند.»

گوندوز اسماعیل اف درباره شکل گیری دیدگاه منفی علیه فارغ التحصیلان علوم دینی که در خارج از جمهوری آذربایجان تحصیل کرده اند، گفت : « به تمامی کسانی که در خارج تحصیل دینی کرده اند، به عنوان اشخاص مضر نگاه می شود یا آنها را کسانی می دانیم که مدافع منافع کشورهای دیگر هستند. اما، اینطور نیست. در میان کسانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند نیز کسانی وجود دارند که وطن و دولت خود را دوست دارند! اما، ما بارها گفته ایم که باید بجای تحصیل دینی در خارج از کشور، سطح آموزش دینی در کشور را ارتقاء بدهیم!! و کمیته دولتی امور گروه های دینی با اداره دولتی مسلمانان قفقاز در این زمینه همکاری می کند!! »
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.