۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 497677

کم نبودند خانم‌هایی که برای دل خوش کردن خود به آینده زندگی شان دریک گروه تلگرامی فالگیری عضوشده و ازخانم رویا که دارای چندصد عضو درگروهش بود، وقت می‌گرفتند.

طالع بین تلگرامی کلاهبردار از آب درآمد

قدس آنلاین-بهاره بختیاری:هر چند که باور کردن راهنمایی و مشاوره‌های فال که از طریق شبکه‌های تلگرامی صورت می‌گیرد، کار را سخت می‌کند ولی تا وارد«پی وی» رویا می‌شوم تا از او برای بعدازظهر وقت بگیرم، می‌گوید حالا حالاها وقت ندارم، برای دوهفته دیگه وقت دارم پس میتونی اول پول به شماره کارتم بریزی و بعد از همون مبلغ واریزی برام عکس بگیری و تو پی وی بگذاری تا برایت فال بگیرم، او گفت که قیمت فال تاروت، قهوه، چای و احساسی متفاوت است اما چون می‌خواهی مشتری باشی اول با شما راه می‌آیم.

نمی توانستم به حرف‌هایش اعتماد کنم، اما چند لحظه که در گروه ماندنم تا با اعضای گروه آشنا بشوم، متوجه شدم ماندن در گروه و چت کردن با هم گروه‌هایی که هر کدام داستان زندگی شان یک پرونده چندین صفحه ای را تشکیل می‌دهد، خالی از لطف نیست.

نیم ساعتی از حضورم در آن گروه گذشت، یلدا به عنوان مدیر و ادمین اصلی از اعضا درخواست کرد تا در مورد مشکلات شون باهم صحبت کنند، هر کدام از آن‌ها دغدغه خاصی داشتند.از نگین ۲۶ ساله گرفته تا مریم ۳۷ ساله.نگین نمی‌دانست از کجای داستان  بدبختی‌هایش بگوید. می‌گوید چند سالی با حسین در دانشگاه آشنا شدم، روز به روز رابطه عاطفی ما عمیق‌تر شد تا اینکه بعد از گذشت چند سال تا متوجه شد نیت دوستی من با او ازدواج است و حاضر نیستم به درخواست‌های بی شرمانه او پاسخ بدهم رابطه‌اش را تمام کرد و پایان این رابطه عاطفی شکست روحی سنگینی به من وارد کرد، حالا باید تاوان این روزهای سخت زندگی را به تنهایی پس بدهم. نگین از یلدا خواست برایش فال احساسی بگیرد تا ببیند دل حسین هم مانند عقلش رفتار می‌کند؟

نازنین هم دردی  مشابه او را داشت تا می‌بیند نگین حرف دل او را می‌زند او هم تقاضای فال تاروت و قهوه می‌کند و فوری پول را واریز و عکس واریزی را در گروه می‌گذارد، طی چندساعت بازار فروش فال داغ می‌شود به صورتی از اعضا درخواست می‌کند که دیگر در گروه از او تقاضای فال نکنند.

در ادامه مریم می‌گوید، چند وقتی است شوهرش به او علاقه ندارد وبه او محبت نمی‌کند، از یلدا درخواست فال میکند، ببیند پای زنی در زندگی‌اش باز شده؟ اعضا با شنیدن درددل‌ها تنور صحبت شان گرم میشود، یلدا که به ظاهر یک فالگیر حرفه‌ای است از فرصت استفاده کرده و برای همه یک نسخه می‌پیچد.برخی را هم به رویا حواله می‌دهد و می‌گوید این فال را رویا بهتر انجام می‌دهد و با او ارتباط بگیرید.

این روند طی یک هفته ادامه پیدا می‌کند و به همه گفته می‌شود هر ۴۰ روز مجدد باید برای فال گرفتن و شنیدن خبرهای جدید  تماس بگیرند. اما بعد از یک هفته که بازار او داغ شد گروه را ترک و با آن شماره از تلگرام و فضای مجازی خارج می‌شود، این درحالی است که ازتمام اعضا حداقل۳۰ تا ۵۰ هزار تومان گرفته و نوبت فال داده است حالا اعضا مانده‌اند با گروهی که فالگیرهای آن وجود خارجی ندارند و درعین حال مشخص می‌شود که  آن کسی  که از کار فالگیرها  در گروه تبلیغ می‌کرد هم خود رویا یا یلدا بوده که  با شماره‌های دیگری در گروه عضو شده بود.

هر چند که بسیاری از شهروندان می‌دانند، نسخه آینده زندگی شان را نباید براساس حدس و گمان‌های فالگیرها بپیچند اما برای فرار از مشکلات روانی که دامنگیرشان  می‌شود، حاضرند هر رقمی بپردازند تا شاید آینده زندگی خود را بهبود بخشند.

در همین راستا سراغ مهدی حقدادی قاضی ویژه جرایم رایانه‌ای رفتیم، جایی که پرونده‌های کلاهبرداری فالگیرهای مجازی را رسیدگی می‌کند و انگار از این دست پرونده‌ها هم خیلی زیر دستش آمده است چرا که در مرحله اول از بی توجهی مردم به این قبیل کلاهبرداری‌ها ابراز تعجب می‌کند و اظهار می‌دارد: نگاهی اجمالی به پرونده‌های موجود در شعب مختلف دادگستری و دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که درصد بالایی از معضلات به وجود آمده برای خانواده‌ها ناشی از فعالیت شیادانی است که به عنوان فالگیر و رمال در جامعه شناخته می‌شوند.

قاضی ویژه جرایم رایانه‌ای گفت: از نظر قانون رمالی ، کف بینی و فال گرفتن ، امیدوار کردن مردم به امور غیر واقعی و واهی است چرا که فرد پیشگو با حیله و فریب مخاطب خود را امیدوار می‌کند و از آینده خبر می‌دهد ، از این راه مال وی را می‌برد و برای انجام این کار هم یک سلسله صحنه سازی‌ها و مانورهای متقلبانه انجام می‌دهد پس در نتیجه این فرد کلاهبردار محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.