مردم شهر «العوامیه» به ویژه خانواده های کوی باستانی «المسوره» که بالغ بر ۲۰۰۰ نفر هستند، در معرض خطر مهاجرت اجباری با تهدید مقامات سعودی قرار دارند.

تشدید بحران انسانی منطقه عوامیه / آل سعود مرتکب چه جنایاتی می شود؟

به گزارش "قدس آنلاین"؛ "العهد" در مقاله ای به قلم «لطیفه الحسینی» نوشت: مقامات سعودی به بهانه عملیات طرح ساخت 400 واحد مسکونی شروع به تخریب خانه ها و بناهای تاریخی در محله باستانی «المسوره»  کرده اند، اما اهالی تأکید می کنند جریان موجود بیشتر شبیه تخلیه اجباری است که اقدام مقامات به قطع برق برخی کوچه ها و درخواست از اهالی آنها برای امضای پذیرش تخلیه گواه این ادعاست. 

اهالی این کوی تأکید می کنند آنچه که برای جبران خسارت های وارده به آنان پرداخت می شود، بسیار ناچیز بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی و به ویژه احتکار زمین توسط شاهزادگان و افراد با نفوذ کافی نیست.

در همین راستا مقامات سعودی اقدام به قطع برق این کوی کردند به گونه ای که مساجد شهر «عوامیه» پناهگاه بسیاری از بیماران مسن شده است. قطع آب این کوی نیز، اهالی آن را وادار به ترک خانه های خود کرده است.  

بحران وارد شده به این اهالی، تصویری از همبستگی مردمی در این منطقه را نشان می دهد، زیرا شهروندان بر آمادگی خود برای استقبال از خانواده های مهاجر در منازل خود و همکاری با آنان از هر طریق ممکن تأکید کرده اند.
اما مقامات سعودی در مقابل این جنبش مردمی برای کمک به اهالی کوی «المسوره» اقداماتی را اتخاذ کردند که بحران فعلی را تشدید کرده است. آنها از رساندن ضرورت های اولیه زندگی به مردم ممانعت کرده و ایستگاه های بازرسی برای جلوگیری از ورود مخازن آب خانگی به «عوامیه» راه انداخته اند.

کمیته تبلیغاتی انجمن خیریه عوامیه بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه: «بر اساس دستورات رسمی، کمیته حمایت از خانواده های آسیب دیده لغو شد و در نتیجه، کمک های نقدی و منازل مسکونی که این کمیته برای ساکنین آسیب دیده کوی «المسوره» به دلیل قطع اجباری برق فراهم می کرد، متوقف می شود.

ناظران معتقد هستند که حذف کوی «المسوره» بخشی از مجازات جمعی است که مقامات سعودی علیه شهروندان «عوامیه» اعمال می کنند. این نخستین بار نیست که مقامات سعودی اهالی این منطقه را مجازات می کنند، بلکه در گذشته نیز دستگاه های خودپرداز به مدت چند ماه به بهانه سرقت مسلحانه از ارائه خدمات منع شدند.  

همچنین مقامات سعودی آثار باستانی در «القطیف» را از بین می برند و قلعه «قالطیف» را که ساسانیان در سال 831 میلادی بنا نهادند، تخریب کردند.

به موازات این اقدامات، «شیخ جعفر الربح» مقامات سعودی را به منظور یافتن راه حل های سریع و جدی برای بحران مسکن که پیامد وخیم طرح نابودی کوی «المسوره» است، فراخوانده و بر حضور ده ها تن از افراد ناتوان در جابجائی از مکانی به مکان دیگر در این کوی تأکید کرده است.

شیخ گفت: «المسوره» بخشی از خاک این کشور است و بر تمدن دیرینه آن در دل تاریخ گواهی داد. او خواستار تبدیل این کوی به یک اثر باستانی تحت نظارت هیأت آثار باستانی و گردشگری با حمایت بسیاری از پایگاه های باستان شناسی شد که چه بسا از بعد تاریخی و میراث فرهنگی کم اهمیت تر از «المسوره» و محدوده پیرامون آن باشند. 

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.