معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کارهای کارشناسی طرح جدید تقویم آموزشی در کار گروه‌های تخصصی این شورا در شرف اتمام است.

طرح جدید تقویم آموزشی در مرحله کارشناسی/ ایران مقام اول «میزان تعطیلات» را دارد

 به گزارش «قدس آنلاین»،  احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش، اظهار داشت: مهم‌ترین بحث در مسئله تهیه و تدوین تقویم آموزشی مدارس، ایجاد انعطاف و امکان اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با اقلیم‌ها و شرایط گوناگون مناطق مختلف کشور و شرایط سنی و ویژگی‌های دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اهمیت عنصر مدیریت زمان در طراحی تقویم آموزشی، گفت: عنصر زمان، همچون یک منبع با ارزش و ظرفی برای محتوا در جهت اجرای پویا و قوی برنامه‌های آموزشی است همانند حوزه اقتصاد که در بسیاری از موارد، مشکل ما، کمبود منابع نیست بلکه استفاده درست از امکانات است؛ در حوزه مدیریت زمان نیز باید مشخص کنیم که چگونه از عنصر زمان بهترین استفاده را ببریم.

عابدینی ادامه داد: در این طرح همه مشکلات دیده شده است ضمن اینکه سیر تاریخی این مسئله بررسی شده و راه‌حل‌های مختلف مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر میزان تعطیلات سالانه در جهان مقام اول را دارد، گفت: میزان تعطیلات سالانه در دنیا از ۷۰ روز تا ۱۲۶ روز در نوسان است که در ژاپن ۷۰ روز، مالزی و آلمان ۹۰ روز است و ایران و ترکیه با ۱۲۶ و ۱۲۵ روز تعطیلی در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش، هدف اصلی تغییر تقویم آموزشی را اصلاح روندها و فرآیندها، بهینه‌سازی برنامه‌های درسی و تربیتی، افزایش کیفیت، کارایی و بهره‌وری نظام، تعمیق یادگیری و تأمین سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان بدون سلامت روانی و جسمانی نمی‌توانند چیزی یاد بگیرند و آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه در زمینه تهیه و تدوین تقویم آموزشی، به متناسب‌سازی زمان آموزش توجه لازم شده و همه استانداردهای آموزشی مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت: نگاه به مقوله تعلیم و تربیت نباید یک بعدی باشد.

عابدینی اضافه کرد: ابعاد مهم تقویم آموزشی در سند تحول بنیادین نیز مورد توجه و تأکید ویژه قرار گرفته است ولی منتقدان فقط از یک منظر به مسائل آموزشی نگاه می‌کنند، در حالی که همه عوامل دخیل و موثر در مقوله‌های آموزشی از جمله تقویم آموزشی را باید مدنظر قرار دهند.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امروز زمان برنامه ریزی متمرکز در آموزش و پرورش سپری شده است لذا برای تهیه تقویم جدید آموزشی باید از ظرفیت و توانمندی معلمان، تشکل‌های فرهنگیان و گروه‌های تخصصی حوزه آموزشی و تربیتی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کارهای کارشناسی طرح جدید تقویم آموزشی در کار گروه‌های تخصصی شورای عالی آموزش و پرورش در شرف اتمام است و ان‌شاء الله تا پایان سال جاری این طرح برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که محتوای طرح در نهایت به گونه‌ای باشد که مورد قبول دانش‌آموزان، اولیا و مربیان قرار گیرد.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: پیس‌نویس طرح تقویم جدید آموزشی از طریق سایت شورای عالی در اختیار علاقه مندان و صاحبنظران قرار می‌گیرد تا نظرات و پیشنهادهای سازنده خود را از طریق سایت یا به طور مستقیم به شورای عالی منتقل کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.