تبریز- رئیس دادگستری شهرستان آذرشهر گفت: هر شهروندی که از ناحیه آلودگی هوا دچار ضرر و زیان شده است، می‌تواند از همه مسئولان مرتبط در این موضوع شکایت کند.

شهروندان زیان دیده از ناحیه آلودگی هوا می‌توانند از مسئولان شکایت کنند

به گزارش قدس آنلاین، حسن نجفی در چهارمین جلسه شورای فرعی پیشگیری از وقوع جرم با موضوع آلودگی هوا و محیط زیست در اتاق جلسه دادگستری شهرستان آذرشهر، در خصوص آلودگی هوا و محیط زیست اظهار داشت: طبق قانون، شهروندان حق طبیعی دارند که برای زیستن از محیط ‌زیست و آب ‌و هوای سالم استفاده کنند، به همین دلیل اگر محیط ‌زیست به شکلی آلوده شود که مخرب برای سلامتی و حیات انسان‌ها باشد، هر شهروندی می‌تواند به‌ دلیل از بین ‌بردن این حق از مسؤولان و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، شکایت کند.

وی ادامه داد: وقتی آلودگی هوا منجر به مرگ شهروندان می‌شود و این موضوع را مراجع علمی هم تأیید ‌کنند، در حکم «قتل غیرعمد» یا «قتل در حکم عمد» ظاهر می‌شود چون نتیجه‌اش یعنی آسیب‌ دیدن شهروندان، مشخص است؛ بنابر این هر شهروندی که از ناحیه آلودگی دچار ضرر و زیان شده است، می‌تواند از همه مسؤولان عامل در این موضوع شکایت کند.

این مقام قضایی افزود: در شهرک صنعتی شهید سلیمی بیش از ۴۵۰ کارخانه و در آذرشهر بیش از ۲۰۰ کارخانه لپه سازی و در ممقان بیش از یک هزار و ۲۰۰ گارگاه نخودپزی وجود دارد و محیط زیست به عنوان ضابط خاص دادگستری تکلیف دارد از کارخانجات بازدید و در خصوص نحوه تصفیه آب فاضلاب آنها و...  به تکالیف دستگاهی خود عمل ‌کند.

در ادامه جلسه حاضران نیز نکته نظرات خود را اعلام نمودند و در پایان جلسه، مصوباتی به تصویب رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.