مشارکت خیرین سلامت در هر سال ۴۰ درصد افزایش می یابد

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور با اشاره به روند تشکیل این نهاد خاطر نشان می کند:از آنجا که  مردم ما خیراندیش و نیکوکار هستند در جامعه ما خیرات به فراوانی انجام می شود اما چون نظام یافته نیست گاه شاهد موازی کاری و امور همطراز هستیم،گاهی نیز ممکن است حیف و میلی صورت بگیرد.از همین رو با عنایت مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به وزیربهداشت وقت، آقای دکتر لنکرانی زمینه های تشکیل مجمع خیرین سلامت فراهم شد.چرا که مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند که «سلامت مردم را به مردم واگذار کنید».همچنین زمانی که محضرشان رسیدم ، فرمودند: «اگر درکشور چند امر اولویت داشته باشد سلامت مردم اولویت اول است البته سعی کنید از بوروکراسی و مشکلات اداری به دور باشید». به این ترتیب مجمع خیرین سلامت به طور جدی از شش سال پیش فعالیت خودر ا آغاز کرد.

سید رضا نیری ادامه می کند:این مجمع در حال حاضر۲۵۰ شعبه در کشور دارد و طی این زمان نیز بیش از۴هزارمیلیارد تومان مردم مشارکت داشته اند در واقع با مساعدت مردم طی همین زمان ۴۳۰۰ مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه و خانه بهداشت بنا شده است. به طوری که بیش از۱۳ میلیون متر مربع زمین توسط خیرین   برای ساخت مراکز بهداشتی درمانی و درمانگاه و اورژانس جاده ای اختصاص یافته است.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور  همچنین تأکید می کند:ضرورت  راه اندازی این مراکز را دانشگاه های علوم پزشکی کشور با توجه به نیازهای موجود تأیید می شود. به این ترتیب با همدلی وتعامل میان مجمع خیرین سلامت و حوزه وزارت بهداشت از محل ایجاد این مراکز درمانی بیش از ۷ هزارمیلیاردتومان بازگشت سرمایه حاصل شده است.

*تأکید بر پیشگیری در برنامه ها

شواهد حکایت از آن دارد که  طرحهای خیرساز در مناطق کم برخوردارحتی بیش از پایتخت رونق دارد.

مشاور وزیر بهداشت در امور خیرین سلامت در همین زمینه تأکید می کند:گرچه تمام شعبات ما در سراسر کشور فعالیت چشمگیری دارند اما در استان چهار محال بختیاری که بی نصیب از محرومیت نیست شاهد تلاش های منسجمی بودیم .چنانکه تا امروز ۱۲۲ پروژه در این استان به بهره برداری رسیده که ازمرکز درمانی ۱۵ هزارمتری تا خانه های بهداشت را شامل می شود.

نیری با اشاره به فعالیت مجمع خیرین سلامت در پیشگیری از بیماری ها ادامه می دهد: در مقوله سرطان با بخش سرطان شناسی بیمارستان امام (ره) درحال مذاکره هستیم تا در زمینه تحقیقات و پژوهش هایی که می تواند در این زمینه موثر باشد،مشارکت و تعامل داشته باشیم.

وی همچنین می افزاید: در زمینه طب سنتی نیز با هم اندیشی با صاحبنظرانی همانند آقای دکتر ولایتی برنامه هایی درسطح کشور خواهیم داشت.  به این ترتیب گروه «طب سنتی اسلامی و ایرانی» شکل گرفته که  از اهداف آن  اولویت‌بخشی به اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری و ارتقای سطح سلامت جامعه است.

*ضرورت فرهنگ سازی در رفتارهای خیرخواهانه

بنابر آمار موجود هر ساله بیش از  ۲۰۰۰- ۲۵۰۰ کودک مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی در کشور، متولد می شوند که از این تعداد، حدود ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ مورد با انجام عمل کاشت حلزون از نعمت شنوایی برخوردار می شوند. درواقع بسیاری از اطفال سال های طلایی درمان را که پیش از ۵ سالگی است را از دست می دهند.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور بر ضرورت حمایت از اطفال نیازمند کاشت حلزون تأکید کرده و می افزاید:در مقوله کاشت حلزون نیز برنامه هایی برای تعامل بیشتر با مراکز درمانی برای حمایت افزونتر از مبتلایان صورت گرفته که امیدواریم دیگر هیچ کودک ناشنوایی در کشور نباشد.همچنین بیمارستانی مجهز ویژه مبتلایان به سرطان در بیرجند ساخته شده که به زودی به بهره برداری می رسد. چرا که این شهر با وجود ۸۰۰ هزار شهروند حدود۵ هزارمبتلا به سرطان دارد که برای انجام روند درمان ناگزیر به سفر به مشهد بودند .

دبیرکل مجمع خیرین سلامت تأکید می کند: درحال حاضر باید نسبت به نحوه مشارکت خیرین فرهنگ سازی کرد. زیرا افراد علاقه مند هستند که همانند گذشته ، در ساخت و ایجاد مراکز درمانی مشارکت داشته باشند .این در حالیست که امروزه عرصه پژوهش و تحقیق حوزه سلامت بیشتر نیازمند یاری خیرین سلامت است . چنانکه درحال حاضر جمعی از متخصصان همانند آقای دکتر سیم فروش و همکارانشان پژوهشکده ای را درزمینه ارولوژی راه اندازی کردند که اقدامات ارزشمندی با حضور تیم زبده خویش در مقوله بیماری های کلیوی انجام می دهند اما نیاز به مساعدت نیکوکاران دارند .البته مجمع نیز دراین حوزه سرمایه گذاری کرده که انتظار می رود به زودی ثمرات چشمگیری نیز نصیب حوزه سلامت ودرمان کشور شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.