کنارک- معاون اجرایی رئیس جمهوری در جمع مسئولان سیستان و بلوچستان در کنارک گفت: ۵۰ میلیارد ریال بر اساس ماده ۱۰ از طریق وزارت کشور برای جبران خسارات سیلاب سیستان و بلوچستان در نطر گرفته خواهد شد.

۵۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات سیل در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمد شریعتمداری در نشستی با مسؤولان سیستان و بلوچستان که بعد از ظهر یکشنبه در شهرستان کنارک برگزارشد، افزود: همچنین ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال (پنج تا ۶ میلیون تومان) به صورت کمک بلاعوض برای سیل زدگان این استان که منازل آنان دچار آسیب شده، پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: در بازدید از مناطق مختلف سیستان و بلوچستان مشکلات و نارسایی های شهری روستایی و بین شهری بررسی و مشخص شد بیشترین آسیب تخریب سیلاب به بناها و غیره وارد شده است.
وی گفت: تلاش مسوولان سیستان و بلوچستان در سیلاب اخیر مشهود است و از همه آنان تقدیر می شود.
معاون رئیس جمهوری بر شناسایی و آمادگی نقاط آسیب پذیر، ضرورت مدیریت بیشتر آبها برای جلوگیری از هدر رفت و جبران خسارات محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن اعتبار مورد نیاز تأکید کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه عمده آسیب های وارده براثر سیلاب در سیستان و بلوچستان به ابنیه غیر استاندارد و منازل خشتی و گلی بوده، کمک دولت به استاندارد سازی فضاها به استناد ماده ۱۰ و ۱۲ قانون بودجه ضروری است.
شریعتمداری تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع سیلاب سیستان و بلوچستان امروز برای حضور در مناطق سیل زده این استان در نشست هیأت دولت شرکت نکردم.
وی با اشاره به خدمات دولت یازدهم در سیستان و بلوچستات گفت: این استان هم اینک با اجرای طرح های کلان به کارگاه سازندگی تبدیل شده است.
معاون اجرایی رئیس جمهوری، راه آهن چابهار- زاهدان، افزایش ظرفیت بندر چابهار، گازرسانی به شهرهای استان، ایجاد شرکت هواپیمایی تفتان ایر، طرح توسعه سواحل مکران و انتقال آب به وسیله لوله به ۴۶ هزار هکتار زمین های دشت سیستان را از جمله طرح های بزرگ در دست اجرا در این استان ذکر کرد.
شریعتمداری تأکید کرد: سیستان و بلوچستان هم اینک سراسر کار و تلاش و سازندگی است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست که در پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی کنارک برگزار شد، بر ضرورت راه اندازی ادارات هلال احمر در حدود پنج شهرستان فاقد این نهاد، ساخت سدهای جدید و تکمیل سدهای در دست ساخت برای جلوگیری از هدر رفت روان آب ها و سرازیر شدن آنها به دریای عمان و خارج کشور تأکید کرد.
علی اوسط هاشمی گفت: با توجه به ۱۸ سال خشکسالی، جمع آوری روان آب ها در این استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: در سیلاب اخیر افزون بر ۷۲۰ فروریختگی منازل رخ داد و یکهزار و ۴۰ واحد مسکونی بالای ۶۰ درصد تخریب شده که نیازمند بازسازیی مجدد هستند.
نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: همچنین دو هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی که کمتر از ۶۰ درصد آسیب دیده اند، نیازمند تعمیر هستند.
استاندار گفت: ۵۱ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در شش هزار و ۲۰۰ روستا سکونت دارند.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۷ درصد کشاورزی استان وابسته به قنوات است، گفت: امسال با توجه به اهمیت این بخش، اعتبار لازم برای این بخش در نظر گرفته شد.
وی بر ضرورت طرح نو در مناطق روستایی، کمک به رفع حاشیه نشینی و رسیدگی به روستاهای در معرض خطر تأکید کرد.
هاشمی گفت: در سیلاب اخیر امکانات هلال احمر محدود بود و از چند استان کمک گرفتیم.
وی بر ایجاد پنج نقطه در پنج شهرستان استان به عنوان معین هلال احمر تأکید کرد.
استاندار افزود: با توجه به وسعت زیاد استان و فاصله زیاد شهرستان ها، این استان نیازمند امکانات هوایی امداد است.
وی ادامه داد: قبل از بارندگی اخیر ۱۷ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره بود که یک سوم آن آب مرده محسوب می شد که با بارش نزولات جوی ۸۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شد.
نماینده مردم چابهار و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی نیز از تلاش های مسوولان استان در سیلاب اخیر قدردانی کرد.
عبدالغفور ایران نژاد با بیان اینکه مردم شایسته خدمت هستند گفت: مردم این استان با وجود همه مشکلات ناشی از سیلاب همچون گدشته شکرگزار نعمات خداوندی و خدمات دولت هستند.
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری، تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و شماری دیگر از مسؤولان کشوری روز یکشنبه در سفر به سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده جنوب استان دیدن کردند.
بر اثر بارندگی های ۳۱ دی تا پنجم بهمن در جنوب سیستان و بلوچستان ۱۲ شهرستان این استان با آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه های فصلی روبرو شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.