تلویزیون تعاملی یکی از سرویس های تلویزیون پروتکل اینترنت هستند که اساس آن پخش برنامه بر مبنای علاقه مخاطب است.

کنترل برنامه های تلویزیون دست شماست!

قدس آنلاین_ با پیشرفت فناوری و توسعه ابزارهای آن، شیوه ارایه بسیاری از خدمات تغییر کرد. تلویزیون نیز که به عنوان سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور به شمار می‌رفت، تحت تأثیر این پیشرفت‌ها قرار گرفت و نحوه ارایه برنامه‌های آن روز به روز تغییر کرد و بهبود یافت.

*فناوری تلویزیون

فناوری تلویزیون‌ها، در هر مقطعی از زمان، وابسته به یک منبع تصویر، منبع صدا، فرستنده، نمایشگر و سیستمی صوتی برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به امواج صدا می‌باشد. همچنین در تلویزیون‌ها، سیستم‌های کاربردی مختلفی وجود دارد که تجهیزات مرتبط با انتخاب منابع تصویری، درج سیگنال‌های ویدیویی ضبط شده، همزمان کردن سیگنال‌های منابع مختلف و تولید تصاویر مستقیم با رایانه برای معرفی اطلاعات ایستگاه پخش را شامل می‌شوند.

تصاویر متحرک تلویزیونی ضد نور، نخستین بار در سال 1925 توسط یک دانشمند اسکاتلندی منتقل شد. این دانشمند اسکاتلندی که «جان لوگی برد» نام داشت، در سال 1928 توانست تلویزیون‌های رنگی مکانیکی را برای مشاهده برنامه‌ها به صورت رنگی به جهان عرضه کند.

پس از آن در سال 1983، نخستین تلویزیون‌های رنگی دارای فناوری پردازش سیگنال‌های دیجیتال مجتمع به بازار عرضه شد و در ژانویه سال ۲۰۱۳، ال‌جی الکترونیکس نخستین تلویزیون تجاری بر پایه دیود گسیل نور ارگانیک (OLED) را روانه بازار کرد.

* برنامه‌های تلویزیونی

از سال 1940، یعنی زمان راه اندازی تلویزیون‌های تجاری در آمریکا، کاربرد تلویزیون در تجارت و سرگرمی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. از همان زمان، تبلیغات و تهیه و تولید برنامه‌های تلویزیونی رونق گرفت و توسعه یافت.

در اوایل همه گیر شدن تلویزیون، این اختراع یک رسانه گروهی کوتاه مدت بود و برنامه‌های تلویزیونی مشخصی در لیست بینندگان تلویزیون قرار داشت، اما با پیشرفت فناوری‌های ضبط و پخش برنامه‌ها و توسعه برنامه سازی هوشمند تلویزیونی، این فناوری به جزو مهمی از زندگی مردم تبدیل شد. تا آنجا که هر فرد، در هر زمان و مکان می‌تواند برنامه مورد نظر خود را تماشا کند و از آن لذت ببرد.

* تلویزیون تعاملی

هر چه فناوری در کنار اینترنت توسعه بیش تری یافت، تلویزیون نیز به سمت هوشمندتر شدن، سوق پیدا کرد. پس از گسترش تلویزیون‌های هوشمندی که اساس آن‌ها، پخش برنامه براساس علاقه و خواست مخاطب بود، تلویزیون‌های تعاملی رونق گرفت.

تلویزیون‌های تعاملی، یکی از سرویس‌های تلویزیون پروتکل اینترنت هستند، که مخاطبان آن می‌توانند با خریداری و اتصال یک ست تاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراک ماهانه، از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانک آنلاین و موارد دیگری که در عصر فناوری مورد نیاز است، بهره مند شوند.

در سال ۱۹۹۴ بخش خبری شرکت پخش آمریکایی ABC به عنوان اولین برنامه تلویزیونی برروی اینترنت پخش شد و برای پخش آن از نرم‌افزار ویدیو کنفرانس استفاده شد.

در ژانویه ۱۹۹۸ شرکت رادیوی اینترنتی AudioNet اولین برنامه‌های تلویزیونی خود را با استفاده از اینترنت بر روی تلویزیون WFAA–TV پخش کرد. در سال ۲۰۰۵ نیز، mariposaHD، به عنوان اولین سرویس دهنده خدمات تلویزیون تعاملی، تصاویر را در فرمت HDTV به خانه‌های کاربران برد.

* گسترش و توسعه تلویزیون تعاملی

آن طور که به نظر می‌رسد، وجود سریال‌های تلویزیونی که هزینه‌های خود را از طریق تبلیغات تأمین می‌کنند، یکی از دلایل گسترش و توسعه تلویزیون‌های تعاملی هستند. همچنین از آنجا که در تلویزیون‌های تعاملی از استانداردهای پروتکل اینترنت استفاده می‌شود، کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه کمتری برنامه‌های مورد علاقه‌خود را تماشا ‌کنند. استفاده از جعبه‌های با قابلیت تنظیم به همراه اتصالات اینترنت با پهنای باند وسیع، تصاویر با کیفیت‌تر و سرعت بیشتری را به خانه‌ها می‌آورد. علاوه بر این‌ها، در تلویزیون‌های تعاملی بر روی شبکه‌های ارتقا یافته، استفاده از چند کانال تلویزیونی به صورت همزمان و با کیفیت بالا ممکن خواهد بود.

* تلویزیون تعاملی در ایران

هر چند فناوری تلویزیون تعاملی اینترنتی در دنیا موضوع چندان جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چند سالی است که از آن بهره می‌گیرند، اما راه اندازی این سیستم در کشور ما از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و برای آنکه شرکت‌های خصوصی بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند، زمان زیادی صرف شد.

در حال حاضر با توجه به توسعه شبکه‌های اینترنتی ایران، ارایه سرویس‌های تصویری مناسب و با کیفیت تضمین شده برای توسعه زیرساخت‌های تلویزیون‌های تعاملی امکان‌پذیر شده است. اما محدودیتی که همچنان برای توسعه سیستم تلویزیون‌های تعاملی در کشور وجود دارد، به استقلال سازمان‌های مربوط به تولید محتوا از سازمان‌های متولی شبکه زیرساخت بازمی‌گردد.

اما خبر خوب آن است که بتازگی، شرکت ایرانسل پروانه راه‌اندازی تلویزیون تعاملی را از صداوسیما دریافت کرده و در آینده‌ای نزدیک با ارایه اپلیکیشن تلویزیون تعاملی، مجموعه گسترده‌ای از محتوای صوتی و تصویری، اعم از پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صداوسیما، شبکه نمایش خانگی، پخش آنلاین برنامه‌های فرهنگی، هنری و دیگر موارد مشابه را در اختیار مخاطبان خود قرار خواهد داد. این سرویس بزودی، با نام تجاری لنز (Lenz) برای افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، قابل استفاده خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.